Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Giulietta GTA

do mar 18, 2010 15:27

Na al die groene labeltjes wordt het toch eens tijd voor wat afwisseling. De MiTo GTA die ons op Genève 2009 werd voorgeschoteld kwam niet. Jammer, ook al schijnt de QV best een lekker pittig karretje te zijn (lees in Autovisie 6 van deze week hoe hij zich verhoudt tot enkele andere kleine gifkikkers)

Gelukkig kunnen we over enige tijd toch op serieus Alfa-vuurwerk rekenen want als we Autoblog.it mogen geloven komt er van de Giulietta wél een GTA versie. Onder kap huist dan de 1750 TBi motor met Multiair kleppentechniek.

Daarnaast wordt het recent gepresenteerd Giulietta gamma uitgebreid met TCT-versies, de sequentiële bak met dubbele koppeling die op Genève 2010 op de MiTo werd gepresenteerd.

La macchina
Full Member
Full Member

RE: Giulietta GTA

do mar 18, 2010 15:41

Laten we het hopen. Wat betreft die 1750 Tbi. Ik rij er deze week mee in de 159 en valt dat ff tegen zeg!
Bijzonder lineair, valt nauwelijks te horen en van die beloofde 200 pk valt nu ook weer niet zoveel te merken. Stevig drinken doet ie wel.

Beetje een teleurstelling, dat moet sportiever in een Alfa!
GT 1300 Junior ('74)
scarb n°: 5812

Dinky Boy
Miniaturista

za mar 20, 2010 22:56

Afbeelding

Kon je op wachten natuurlijk. Het in één adem noemen van de namen Giulietta en GTA zette meteen enthousiastelingen aan het werk om een impressie te maken van de meest potente Giulietta.

De huidige 1750TBi QV motor klimt door toepassing van Multiair techniek van 235 naar 250 pk. Deze motor is straks waarschijnlijk te vinden onder de kap van de 4C Spider die naar verluidt op Pebble Beach onthuld zou gaat worden.

Volgens autoblog.it waar ook de renders vandaan komen zou de Giulietta GTA om zich te onderscheiden van de 'oude' 147 GTA moeten doorgroeien naar minimaal 275 pk, daarmee rechtstreeks concurrerend met de Golf R met zijn 270 pk twee liter TSI motor.

Afbeelding

Rainier155
Guru
Guru

za mar 20, 2010 23:21

Ik ben benieuwd of dat 1750 blokje een beetje betrouwbaar blijft na een aantal jaar bij zulke hoge vermogens...

De huidige JTS blokken hebben problemen met distributieketting dankzij hogere vermogens, en de "oude" 16v TS motoren blinken ook niet uit in betrouwbaarheid met snel knappende distributieriemen en uitlopende drijfstang/krukaslagers bij te weinig olie.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Kosta
Guru
Guru

Re: RE: Giulietta GTA

zo mar 21, 2010 12:37

Laten we het hopen. Wat betreft die 1750 Tbi. Ik rij er deze week mee in de 159 en valt dat ff tegen zeg!
Bijzonder lineair, valt nauwelijks te horen en van die beloofde 200 pk valt nu ook weer niet zoveel te merken. Stevig drinken doet ie wel.

Terwijl de meeste autobladen het erover eens zijn dat het een zeer fijne auto is.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

LENZ
Guru
Guru

zo mar 21, 2010 13:30

Ik kan me daar ook niet echt in vinden.
1 en 2 is niet spectaculair, maar alle andere versnellingen zijn dat zeker wel.
Heerlijke motor!!.
Ik hoop overigens niet dat de evt 275pk tbi automatisch aan 4wd wordt gekoppeld.

zegveld
Full Member
Full Member

zo mar 21, 2010 15:47

Afbeelding

Kon je op wachten natuurlijk. Het in één adem noemen van de namen Giulietta en GTA zette meteen enthousiastelingen aan het werk om een impressie te maken van de meest potente Giulietta.

De huidige 1750TBi QV motor klimt door toepassing van Multiair techniek van 235 naar 250 pk. Deze motor is straks waarschijnlijk te vinden onder de kap van de 4C Spider die naar verluidt op Pebble Beach onthuld zou gaat worden.

Volgens autoblog.it waar ook de renders vandaan komen zou de Giulietta GTA om zich te onderscheiden van de 'oude' 147 GTA moeten doorgroeien naar minimaal 275 pk, daarmee rechtstreeks concurrerend met de Golf R met zijn 270 pk twee liter TSI motor.

Afbeelding
Wel vet, zo in het geel!
Rijdt met een glimlach in:
Brera 1750 - Italia Independent
1750 GTV - Rosso Alfa

Denkt met plezier terug aan:
Mi.To 0.9 - Giallo Corsa
GT 2.0 JTS - Rosso Alfa
156 1.8 TS SW - Blu Vela
156 1.8 TS - Grigio Chiaro

La macchina
Full Member
Full Member

zo mar 21, 2010 23:58

Terwijl de meeste autobladen het erover eens zijn dat het een zeer fijne auto is.
Absoluut een fijne auto, ga je mij niet horen zeggen. Maar dat 1750 blok is in die configuratie en afstelling gewoon te afwezig om spannend te zijn. En dat moet volgens mij wel in een Alfa die met een nostalgische knipoog de 1750 badge draagt.
GT 1300 Junior ('74)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 22, 2010 08:57

Ik ben benieuwd of dat 1750 blokje een beetje betrouwbaar blijft na een aantal jaar bij zulke hoge vermogens...

De huidige JTS blokken hebben problemen met distributieketting dankzij hogere vermogens, en de "oude" 16v TS motoren blinken ook niet uit in betrouwbaarheid met snel knappende distributieriemen en uitlopende drijfstang/krukaslagers bij te weinig olie.
als je zuinig bent op je spullen en niet beknibbeld op onderhoud, dan valt het allemaal reuze mee
(maar de gemiddelde leaserijder en leasemaatschappij doen nou niet bepaald goed voor de levensduur van een alfa, een toyota kan je elke ochtend met koude motor stampen en het blijft draaien, bij een alfa niet.......)

als ze met de GTA komen, dan MOETEN ze minimaal 275pk hebben, anders is het WEER net niet....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

ma mar 22, 2010 10:25

Ik rij deze week met een Alfa Romeo Brera 1750 ti, erg over te spreken. Lekkere motor met flink wat koppel. Laten we niet vergeten dat het geen GTA is qua gevoel enzo, het is een '1.8 turbo' die gewoon erg veel plezier biedt. Weet niet hoe het in de 159 is maar in de Brera is het een topblokkie!
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 22, 2010 10:50

Uiteraard minstens 275 pk!! Er moet toch evolutie zijn ten opzichte van de 156/147 GTA?!?

Maar of dat het beste gaat door de 1750 TBi tot het uiterste uit te persen, of toch een motor te gebruiken met een beetje meer vlees...een echte Alfa V6 zal waarschijnlijk veel te duur zijn, maar ik ben nu eenmaal een dromer. :oops:
O, en een V6 is natuurlijk zwaarder dan een 4 pitter turbo...en dan gaat de A in GTA weer niet op... :?
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 22, 2010 11:33

Waarom moet die evolutie nou perse uit PKs komen? Als deze auto op elk circuit sneller is dan de 147GTA, lijkt me de missie geslaagd, ook al doen ze het met "maar" 200 pk of zo.

Zulke hoge vermogens op een voorwielaandrijver hebben nauwelijks nut zonder dat je de wegligging extreem aanpakt. Op zich valt er wat te zeggen voor 4*4 voor zo'n auto hoor. De Q4 is misschien niet de snelste 155 op alle testen, maar wel heer en meester bij het stoplicht en bij het uitkomen van bochten. Zodra het glad wordt, heb ik ook liever een Q4 met "maar" 190 pk dan een zwaar getunede voorwielaandrijver. Natuurlijk, een 4wielgebeuren weegt veel en kost vlindertjes, maar bij zoveel vermogen ga je blij zijn dat je het zonder alle kanten op te schieten ook nog op de weg kan zetten. Dezelfde auto, 150 kilo lichter met maar 200pk en een Q2 differentieel zal misschien niet veel trager zijn bij droog weer en ruime bochten, maar all round gaat die 4*4 denk ik wel een fijnere auto zijn om gewoon mee te rijden en te raggen zonder moe te worden.

Mijn persoonlijke ervaring met snelle auto's die goed getuned zijn is, dat je er niet van merkt dat ze snel zijn. Hoe soepeler alles gaat, hoe beter getuned. Een schop in je rug betekent bijna nooit dat je veel vermogen hebt op het moment dat je die schop krijgt, maar meestal dat je weinig had voordat die schop kwam. Een alfa kopen veel mensen op gevoel en emotie, maar veel kopen hem ook puur op de looks en de getalletjes in de folder van de leasemaatschappij. Vergeet ook niet dat de koper vaak niet de enige bestuurder is en dat andere bestuurders vaak minder gecharmeerd zijn van een auto die bij het beroeren van het rechter pedaal ineens onder zich weg gallopeert. Dat staat behoorlijk belabberd als je dat op de parkeerplaats van de supermarkt doet, of bij het wegbrengen van de kinders naar hun school. Zeker nu kan geen enkele fabrikant zich het predikaat "onveilig" veroorloven. Er gaan een paar gaspedalen stuk en Toyota komt wereldwijd wekenlang in het nieuws. Een Alfa die zichzelf in een schoolplein vol spelende kinderen lanceert omdat ze "zo lekker aan het gas hangt" is niet echt waar ze in Italie op zitten te wachten. Nee, ik snap dat soepele probleemloze "saaie" van de standaardafstelling van een grote familie/zakenauto wel.

Het argument dat ze moeten concurreren met andere hot hatches is volgens mij zeker valide. Mensen die in dit segment een auto kopen, kijken naar veel, heel veel. Looks, uitrusting, pk/nm, wat TopGear er van vindt en de diverse rondetijden op diverse circuits. Nou zal Top Gear het ongetwijfeld een geil vehikel vinden om naar te kijken en dikke pret om mee te rijden, maar.... als ze de Golf R, de laatste Ford Focus RS, de BMW 135i en nog wat van dat soort vehikels er naast zetten, gaat de GTA het lastig krijgen in de beproevingen die ze de auto's zij aan zij gaan geven. 300pk voor de laatste twee, de BMW met achterwielaandrijving, zelfs de Golf R heeft geduchte concurrentie. Om eerlijk te zijn, als ik dit bedrag uit moest geven aan een nieuwe hot-hatch, zou ik zo de BMW in stappen zonder ook maar proef te rijden in de andere twee. Die golf R is grappig, maar de echte concurrentie voor de GTA komt volgens mij van veel meer kanten en is zwaar. Op prijs heb ik nog nooit een Alfa de concurrentie zien verslaan sinds ik zelf auto's koop, dus ik verwacht hier ook geen uitzondering.

Wat gaat volgens mij dan de formule voor Alfa zijn om deze auto te verkopen? Koop Clarkson om! May heb je al en Hammond wordt door die twee wel op de achtergrond gedrukt. Als dat niet lukt is er maar een oplossing die binnen de mogelijkheden van Alfa Romeo ligt: Het ding moet bruut beter sturen dan de concurrentie en er zo goed uit zien dat iedereen die hem ziet, er eventjes aan wil likken.

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mar 22, 2010 12:14

heel verhaal
toch niet helemaal mee eens, alfa staat (euh nee, stond) voor sportiviteit, wat is het toppunt van extreem sportief rijervaring: de F40 (door menig autokenner...)

zo vind ik (en nu ga ik tegen benen aantrappen, maar tis mijn mening) een 75QV vele malen sportiever rijden dan een 155Q4 (okee, bij een Q4 kan je met wat aanpassingen een geweldige bom op wielen hebben, maar zo rolde hij niet de fabriek uit)

echter heb je wel deels gelijk, veel pk's is wel leuk maar je moet het ook nog op de weg thuis kunnen brengen, daarom zie ik liever een max 1000kg met 200pk, als een 1600kg 275pk GTA versie van een nieuwe alfa...
(zouden we misschien volgend jaar bij maserati niet kunnen shoppen voor hun aluminium chassis welke nu ontwikkeld wordt??)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

La macchina
Full Member
Full Member

ma mar 22, 2010 13:34

Pk geweld is inderdaad niet alles, zeker niet op een fwd-auto. Zo vind ik de Mégane 250 cup een 10x betere rijdersauto dan de Focus RS. De Focus krijgt die 300 pk gewoon niet vlot op de weg, om over de hoeveelheid torquesteer nog maar te zwijgen.

Met 250 pk moet het dus zeker lukken, maar dan hebben de ophangings- en chassisjongens wel een pak werk te verrichten.
GT 1300 Junior ('74)

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

ma mar 22, 2010 14:21

Pk geweld is inderdaad niet alles, zeker niet op een fwd-auto. Zo vind ik de Mégane 250 cup een 10x betere rijdersauto dan de Focus RS. De Focus krijgt die 300 pk gewoon niet vlot op de weg, om over de hoeveelheid torquesteer nog maar te zwijgen.

Met 250 pk moet het dus zeker lukken, maar dan hebben de ophangings- en chassisjongens wel een pak werk te verrichten.
Die 250 pk krijgt de 156 GTA uitstekend weg!! Dus een beetje extra effort, en 25 pk extra gaat ook wel lukken..............toch? :wink:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”