ma mar 22, 2010 11:33
Waarom moet die evolutie nou perse uit PKs komen? Als deze auto op elk circuit sneller is dan de 147GTA, lijkt me de missie geslaagd, ook al doen ze het met "maar" 200 pk of zo.
Zulke hoge vermogens op een voorwielaandrijver hebben nauwelijks nut zonder dat je de wegligging extreem aanpakt. Op zich valt er wat te zeggen voor 4*4 voor zo'n auto hoor. De Q4 is misschien niet de snelste 155 op alle testen, maar wel heer en meester bij het stoplicht en bij het uitkomen van bochten. Zodra het glad wordt, heb ik ook liever een Q4 met "maar" 190 pk dan een zwaar getunede voorwielaandrijver. Natuurlijk, een 4wielgebeuren weegt veel en kost vlindertjes, maar bij zoveel vermogen ga je blij zijn dat je het zonder alle kanten op te schieten ook nog op de weg kan zetten. Dezelfde auto, 150 kilo lichter met maar 200pk en een Q2 differentieel zal misschien niet veel trager zijn bij droog weer en ruime bochten, maar all round gaat die 4*4 denk ik wel een fijnere auto zijn om gewoon mee te rijden en te raggen zonder moe te worden.
Mijn persoonlijke ervaring met snelle auto's die goed getuned zijn is, dat je er niet van merkt dat ze snel zijn. Hoe soepeler alles gaat, hoe beter getuned. Een schop in je rug betekent bijna nooit dat je veel vermogen hebt op het moment dat je die schop krijgt, maar meestal dat je weinig had voordat die schop kwam. Een alfa kopen veel mensen op gevoel en emotie, maar veel kopen hem ook puur op de looks en de getalletjes in de folder van de leasemaatschappij. Vergeet ook niet dat de koper vaak niet de enige bestuurder is en dat andere bestuurders vaak minder gecharmeerd zijn van een auto die bij het beroeren van het rechter pedaal ineens onder zich weg gallopeert. Dat staat behoorlijk belabberd als je dat op de parkeerplaats van de supermarkt doet, of bij het wegbrengen van de kinders naar hun school. Zeker nu kan geen enkele fabrikant zich het predikaat "onveilig" veroorloven. Er gaan een paar gaspedalen stuk en Toyota komt wereldwijd wekenlang in het nieuws. Een Alfa die zichzelf in een schoolplein vol spelende kinderen lanceert omdat ze "zo lekker aan het gas hangt" is niet echt waar ze in Italie op zitten te wachten. Nee, ik snap dat soepele probleemloze "saaie" van de standaardafstelling van een grote familie/zakenauto wel.
Het argument dat ze moeten concurreren met andere hot hatches is volgens mij zeker valide. Mensen die in dit segment een auto kopen, kijken naar veel, heel veel. Looks, uitrusting, pk/nm, wat TopGear er van vindt en de diverse rondetijden op diverse circuits. Nou zal Top Gear het ongetwijfeld een geil vehikel vinden om naar te kijken en dikke pret om mee te rijden, maar.... als ze de Golf R, de laatste Ford Focus RS, de BMW 135i en nog wat van dat soort vehikels er naast zetten, gaat de GTA het lastig krijgen in de beproevingen die ze de auto's zij aan zij gaan geven. 300pk voor de laatste twee, de BMW met achterwielaandrijving, zelfs de Golf R heeft geduchte concurrentie. Om eerlijk te zijn, als ik dit bedrag uit moest geven aan een nieuwe hot-hatch, zou ik zo de BMW in stappen zonder ook maar proef te rijden in de andere twee. Die golf R is grappig, maar de echte concurrentie voor de GTA komt volgens mij van veel meer kanten en is zwaar. Op prijs heb ik nog nooit een Alfa de concurrentie zien verslaan sinds ik zelf auto's koop, dus ik verwacht hier ook geen uitzondering.
Wat gaat volgens mij dan de formule voor Alfa zijn om deze auto te verkopen? Koop Clarkson om! May heb je al en Hammond wordt door die twee wel op de achtergrond gedrukt. Als dat niet lukt is er maar een oplossing die binnen de mogelijkheden van Alfa Romeo ligt: Het ding moet bruut beter sturen dan de concurrentie en er zo goed uit zien dat iedereen die hem ziet, er eventjes aan wil likken.