Pagina 1 van 2

Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 08:30
door Dinky Boy
Brera krijgt verjongingskuur:
De Alfa Brera is zo’n zeldzame verschijning op het Nederlandse wegennet dat je bijna zou vergeten dat-ie nog steeds te koop is. Sterker nog, hij heeft onlangs een flinke update gekregen, waarbij de nieuwe 1750 TBi-turbomotor er uitspringt.
Tot voor kort kon je bij Alfa Romeo alleen kiezen voor een 2,2-liter JTS-viercilinder met 185 pk of een 3,2-liter V6 van 260 pk. Die eerste is een beetje een ‘luie’ motor, die weinig recht doet aan de sportieve aspiraties van de Brera. Je kunt ook gaan voor de 2.4 JTDm, maar met sportiviteit heeft een dieselmotor in onze ogen nog altijd weinig van doen.
Kortom: motoren voldoende voor de Brera, maar de juiste – om van de Brera een coherent geheel te maken – zat er helaas nooit bij. Totdat ook Alfa op de turbotoer ging en de 1750 TBi-motor in het vooronder van de Brera hing. TB staatvoor Turbo Benzina, de i uiteraard voor injectie. Het is een direct ingespoten benzinemotor met variabele kleptiming en een inhoud van 1.742 cc, door de Italianen afgerond naar 1750. Dat getal verwijst naar de Alfa Romeo 1750 van eind jaren zestig, die was voorzien van een viercilindermotor met als noviteit dubbele nokkenassen. Zie de splinternieuwe 1750 TBi dus maar als een soort eerbetoon aan dit oude blok.
De rest op Autoweek.nl.

Afbeelding

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 08:41
door Dinky Boy
Hm, dit is oud nieuws

Autoweek heeft kennelijk weer eens problemen met de email-alerts.... ](*,)

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 09:31
door @lfa@lgra
1750 GT . DAT was pas nieuws... :driving:

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 10:08
door Alfavaganza
Wel jammer dat Alfa nu ook meent de hele motor onder een royale plastic kap te moeten verstoppen...

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 10:27
door LENZ
Wel de eerste leuke Brera, door die fijne TBI.
Positieve test ook!

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 10:32
door MartijnGTA
Wel jammer dat Alfa nu ook meent de hele motor onder een royale plastic kap te moeten verstoppen...
Helemaal eens. Zou het mijn 1750 zijn (I wish....) zou ik uit chagrijn die plastic kap d'r direct af laten halen bij de dealer. Liever tegen lelijk staal dan tegen mooi (bedoeld) plastic aan kijken!!

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 10:35
door LENZ
Klepdeksel is ook plastic :D

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 10:41
door Dinky Boy
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 11:14
door MartijnGTA
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.
Motor geluid mag je toch horen in een Alfa??

En voor die temperatuur management heb je prachtige aftermarket meuk, zoals dit Lester setje voor de MiTo:

Afbeelding

:roll:

Edit: ja, ook plastic, ja.....

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 11:45
door Jurian
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.
Temperatuur management? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Met zo'n kap wordt ie toch alleen maar heter. Ze kunnen trouwens ook heel mooi plastic maken... zoals het inlaatspruitstuk van een 155... nooit geweten dat dat plastic was...

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 18:44
door Robkg
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.
Temperatuur management? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Met zo'n kap wordt ie toch alleen maar heter. Ze kunnen trouwens ook heel mooi plastic maken... zoals het inlaatspruitstuk van een 155... nooit geweten dat dat plastic was...
Alleen de 1.7 en 1.8 8v hadden een plastic inlaat spruitstuk. Die van de 2.0 8v had dezelfde vorm, maar dan uit aluminium, dat is veel mooier, zeker als je t mooi houd :D

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 18:51
door GiuliaCorse
Alleen de 1.7 en 1.8 8v hadden een plastic inlaat spruitstuk. Die van de 2.0 8v had dezelfde vorm, maar dan uit aluminium, dat is veel mooier, zeker als je t mooi houd :D
Nee hoor is gewoon kwestie van wat er op het rek lag.
Heb een 2.0 gehad met plastic maar ook een 1.8 met aluminium. :?

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 19:10
door Dinky Boy
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.
Temperatuur management? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Met zo'n kap wordt ie toch alleen maar heter.
Door die inkapseling houdt het blok de warmte ook langer vast. De motor maakt daardoor minder koude starts, na bezoek aan de supermarkt is hij nog bijna op gebruikstemperatuur. Dat is gunstiger voor de levensduur en emissie.

Re: RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 20:29
door Alfavaganza
Plus dat die kap een dubbele functie heeft: geluidsisolatie en temperatuur-management.
Temperatuur management? Hoe gaat dat dan in zijn werk? Met zo'n kap wordt ie toch alleen maar heter.
Door die inkapseling houdt het blok de warmte ook langer vast. De motor maakt daardoor minder koude starts, na bezoek aan de supermarkt is hij nog bijna op gebruikstemperatuur. Dat is gunstiger voor de levensduur en emissie.
Klinkt allemaal heel mooi, maar ik denk niet dat je wonderen moet verwachten van zo'n stukje plastic

RE: Brera met 1750 TBi turbo motor en Q2

Geplaatst: di mar 09, 2010 21:09
door Dottore M
Dat verzint Hans echt niet zelf hoor, al dat plastic op, om, en onder het blok draagt wel degelijk bij aan verminderde afkoeling.