De Savali staat tijdelijk voor de deur. Als lener tijdens het onderhoud van de GTA...Ik heb er nog niet erg veel mee kunnen rijden, alleen van Vireo in Purmerend via Alkmaar naar Nieuw Vennep. De eerst indruk: pittig autootje!
Met de DNA knop in N (normal) met 120 pk komt de MiTo lekker mee met het verkeer, helaas is 'ie bij lage toeren toch wat tam...de turbo gaat pas boven de 3000 toeren mee blazen. Daaronder is het absoluut geen trage auto, toch verwacht ik meer van een Alfa. Dat maakt de MiTo overigens goed vanaf het moment dat de turbo mee doet, dan is het ook in N een bovengemiddeld snelle auto! Zaak van de toeren hoog houden als je een sportieve reactie verwacht, en dat is geen straf in de MiTo. Lekker geluidje!!
De DNA knop toch maar snel in de D (dynamic) gezet voor de "volle" 150 pk. Daar wordt de MiTo een heerlijk fel bakkie van!! De motor pakt beter op uit lage toeren, vanaf zo'n 2500 heb je alle NM's beschikbaar. Ook accelereert 'ie dan stevig door. Tussensprintjes worden erg verslavend!! De tuning door Savali is dus een succes wat mij betreft!
Natuurlijk is het gaspedaal even omlaag gegaan. Ik heb me natuurlijk keurig aan de lokaal geldende maximale snelheid gehouden (mja....) maar de topsnelheid van 215 km/u van de 155pk versie van de MiTo ligt zeker binnen het vermogen van de Savali. Gok ik.
Wel wordt de MiTo bij hoge snelheden wel een "klein" autootje: het weggedrag wordt wat onrustig. Dat zal zeker voor een deel aan het stugge onderstel liggen dat Savali er onder heeft geschroefd. De MiTo stuitert een beetje bij hogere snelheden, maar ik het dat zeker niet als hinderlijk ervaren. Sportief, dat is het juiste woord.
Over de prestaties genoeg gezegd, denk ik. Ook het uiterlijk vind ik erg geslaagd!! De zwarte 18" Borbets en de 2 cm verlaging met Eibach veren maken van de MiTo een echt straat racertje. De rode accenten kleuren mooi bij de net-niet-witte MiTo. Toch vraag ik me af hoe zwart zou staan...Enig "over de top" element aan de hele styling zijn de stickers op de deuren. Een smaakgevoelige toevoeging die wat mij betreft achterwege had mogen bijven. Een kleine badge ala betone of pininfarina had ik mooier gevonden.
Al met al is deze eerste ervaring erg positief! De MiTo is zeker een optie wanneer de baas met een lease regeling af komt...maar dan wel met dit Savali pakket!
(nu alleen moeder de vrouw nog even overtuigen...)
Zelf nog geen foto kunnen maken, maar voor wie 'm nog niet kent, dit is 'm: