Dat komt omdat een importeur niets (of heel weinig) verdiend aan oude auto's. Een vriend van mij maakt het Saab club blad, de saab importeur wil daar helemaal niets mee te maken hebben.
Volgens mij (maar ik ben geen deskundige) is dat marketingtechnisch een misser. Een auto is een product waar bij de aanschaf emoties een grote rol spelen. Door aandacht te blijven besteden de roemruchte historie van Alfa kan je die emoties aanwakkeren.
Als ik zou weten dat de importeur mijn klassieke Alfa's naar waarde zou weten te schatten, zou dat een (voor Alfa) positieve invloed hebben op de afwegingen die ik maak.
Maar ja, dat effect is moeilijk of niet meetbaar, dus is het voor de marketing-wetenschappers niet waar.
edit: Volkswagen is één van de weinige merken die ook z'n oudere modellen in z'n reclames gebruikt. (Twee oude mannetjes in sleezy New York Bar die een knul die goederen bezorgt in een ouwe Golf becommentariëren: de één zegt, de leeftijd van de auto ziende: "dat wordt nooit wat met 'm", de ander merkt op dat het een VW is: "die komt er wel"). Geweldige reclame vind ik dat.