Dat turbo argument klopt helemaal. Maar ja, zelf met een dikke V6 zul je veel gas moeten geven om de gemiddelde diesel bij te houden. Die dingen hebben een koppel dat bijna geheel vlak is en van 1500 tot 4000 tpm beschikbaar is. Daar legt zo'n beetje alles het tegen af.
Dezelfde trent zie je nu bij kleine benzinemotoren met turbo. Ook daar is de hoeveelheid koppel groot.
Groet,
Rob
Ik ben toch eigenlijk wel blij dat nu ook de (kleine) bezinemotoren van turbo's worden voorzien: dat snoert de dieselrijders de mond dat "diesel auto's net zo snel zijn als bezine auto's". Ja, logisch als je er een turbo op schroeft!! En in een kleinere auto is het natuurlijk leuk om de turbo lag te ervaren...even niks, en dan als de brandweer d'r vandoor! Een MiTo 1.4 die met een turbo tot 155 pk komt is binnekort wel een proefrit waard!
Gelukkig troef ik in de GTA nog de meeste dieseltjes af.
Maar die heeft ook een leuke koppel"kromme":
