Alfa scoort hoog in tevredenheidsonderzoek Duitsland
Geplaatst: wo jun 24, 2009 11:40
Op autoblog.nl staat het volgende (opmerkelijke?) bericht:
Is hiermee bewezen dat het helemaal niet zo slecht zit met de betrouwbaarheid, kwaliteit, kosten en dealerschap van Alfa? En dat de schijnbaar onaantastbare kwaliteit van de Duitsers dus wel mee blijkt te vallen (of in ieder geval niet hoger ligt dan dat van Alfa)? Of is dit weer het zoveelste tevredenheidsonderzoek wat in twijfel te trekken valt?In de JD Power cijfers uit de US was Alfa Romeo in geen velden of wegen te bekennen, simpelweg omdat het merk niet geleverd wordt in Amerika. In Duitsland wel, daar scoort het merk opmerkelijk, bizar, verrassend en fantastisch goed.
De echte winnaar is overigens Daihatsu: die fier bovenaan de lijst prijkt met 843 van 1000 punten. Op plaats twee staat zowel Alfa Romeo als Mercedes, die elkaar van dat ereplekje proberen af te duwen (835 punten). Op plaats nummer vier staat BMW en Audi & Toyota delen plaats vijf met 831 punten.
De Vehicle Ownership Satisfaction Study (VOSS) wordt ieder jaar uitgevoerd door interviews af te nemen met 16.200 voertuig eigenaren na twee jaar eigenschap. De autobezitters worden naar 67 eigenschappen gevraagd die onderverdeeld zijn in vier categorieën: “vehicle appeal” (telt voor 32% en omvat o.a. prestaties, design, comfort), kwaliteit en betrouwbaarheid (26%), kosten (22% inclusief brandstofkosten, verzekering en reparatiekosten) en tevredenheid met de dealer.
Behalve winnaars zijn er natuurlijk ook merken die het minder goed doen dan het gemiddelde en die we als de zon niet zou zijn schijnen uit zouden schelden voor verliezers. De gemiddelde score was 814 punten en een flink aantal merken haalt dat gemiddelde niet. Smart is allerlaatste (772 punten), Chevrolet (778 punten) net iets beter en Fiat haalt ook maar 778 punten. Bij Opel, Kia en Peugeot hoeft de vlag ook nog niet uit: zij halen maar 790 punten. (via Carscoop)