Pagina 1 van 2

Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 14:46
door alfa_ricardo
De Mito wordt nog sneller en zuiniger. En de QV badge keert terug 8)

Via: http://www.alfablog.nl/2009/06/15/het-d ... -multiair/
Daar is ie dan! Tenminste volgens FGA autopress is de witte MiTo op de bewerkte foto een echte 1.4 Multiair. Prachtig! Al gaan wij liever niet af op zo’n plaatje maar op de cijfers van deze technische revolutie.

Alfa Romeo krijgt de eer, en terecht. Levendige lichtvoetigheid is nl. nog meer een feit bij het vandaag nieuw aangekondigde topmodel van de compacte MiTo. Nu was de 1.4 TJet natuurlijk op geen enkele manier een nadelige auto. Die was nl. ook snel en zuinig. Maar vanaf vandaag kunnen we het woordje ‘nóg’ voor beide karakteristieken plaatsen. Want zoals u weet zorgt de nieuwe Multiair techniek ontwikkeld door FPT voor meer vermogen in combinatie met zuinigere prestaties.

De MiTo viert met dit debuut het 1 jarige bestaan van de kleine Alfa, waarvan er inmiddels 60.000 een eigenaar hebben gevonden. Het is behoorlijk historisch te noemen dit feit aangezien FGA de komende jaren deze techniek breed wil invoeren op allerlei merken (oa ook Amerikaanse) en in allerlei formaten. De MultiAir technolgie is uniek vanwege een volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cylinders volledig elektrohydraulisch wordt geregeld. Op de MiTo 1.4 Multiair gaan koppel en vermogen met maar liefst 10% omhoog en neemt de uitstoot en het verbruik met datzelfde aantal af. De 1.4 Multiair zal de komende tijd in drie varianten verkrijgbaar zijn in Italië; 105, 135 en 170 pk sterk met 5 en 6 versnellingen schakelbak. De 170pk versie zal QuadrifoglioVerde heten en dus deze nobele historische Alfa badge mogen dragen. De presentatie van deze eerste echte sportievere productie MiTo zal niet lang meer op zich laten wachten. Natuurlijk zien we het bekende DNA systeem bij deze nieuwe Multiair varianten terug maar maken we ook direct kennis met het eerste Start-Stop systeem. Daar komt iedereen mee op de proppen dus Alfa Romeo ook. Schrik dus niet als de motor van uw MiTo Multiair straks stilvalt voor het stoplicht.

Re: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 14:55
door Alfavaganza
De Mito wordt nog sneller en zuiniger. En de QV badge keert terug 8)

Via: http://www.alfablog.nl/2009/06/15/het-d ... -multiair/
Daar is ie dan! Tenminste volgens FGA autopress is de witte MiTo op de bewerkte foto een echte 1.4 Multiair. Prachtig! Al gaan wij liever niet af op zo’n plaatje maar op de cijfers van deze technische revolutie.

Alfa Romeo krijgt de eer, en terecht. Levendige lichtvoetigheid is nl. nog meer een feit bij het vandaag nieuw aangekondigde topmodel van de compacte MiTo. Nu was de 1.4 TJet natuurlijk op geen enkele manier een nadelige auto. Die was nl. ook snel en zuinig. Maar vanaf vandaag kunnen we het woordje ‘nóg’ voor beide karakteristieken plaatsen. Want zoals u weet zorgt de nieuwe Multiair techniek ontwikkeld door FPT voor meer vermogen in combinatie met zuinigere prestaties.

De MiTo viert met dit debuut het 1 jarige bestaan van de kleine Alfa, waarvan er inmiddels 60.000 een eigenaar hebben gevonden. Het is behoorlijk historisch te noemen dit feit aangezien FGA de komende jaren deze techniek breed wil invoeren op allerlei merken (oa ook Amerikaanse) en in allerlei formaten. De MultiAir technolgie is uniek vanwege een volledig variabele inlaatklepregeling, waarbij de inlaatnokkenas vervalt en de hoeveelheid lucht in de cylinders volledig elektrohydraulisch wordt geregeld. Op de MiTo 1.4 Multiair gaan koppel en vermogen met maar liefst 10% omhoog en neemt de uitstoot en het verbruik met datzelfde aantal af. De 1.4 Multiair zal de komende tijd in drie varianten verkrijgbaar zijn in Italië; 105, 135 en 170 pk sterk met 5 en 6 versnellingen schakelbak. De 170pk versie zal QuadrifoglioVerde heten en dus deze nobele historische Alfa badge mogen dragen. De presentatie van deze eerste echte sportievere productie MiTo zal niet lang meer op zich laten wachten. Natuurlijk zien we het bekende DNA systeem bij deze nieuwe Multiair varianten terug maar maken we ook direct kennis met het eerste Start-Stop systeem. Daar komt iedereen mee op de proppen dus Alfa Romeo ook. Schrik dus niet als de motor van uw MiTo Multiair straks stilvalt voor het stoplicht.
Da's niks nieuws, dat deed mijn Sudje destijds ook al :mrgreen:

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 17:56
door Trenta3
Dat start-stop systeem, is het standaard of optie? :?
[-( Ben ik helemaal geen voorstander van =;

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 18:09
door Tom VDW
Dat start-stop systeem, is het standaard of optie? :?
[-( Ben ik helemaal geen voorstander van =;
Werkt nochtans leuk hoor, mensen denken steevast dat je niet kunt rijden :lol: , bespaart je wel tot 11% aan bezine (voor wie graag eco rijdt :lol: )...

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 18:49
door yuri 75 V6
Dat start-stop systeem, is het standaard of optie? :?
[-( Ben ik helemaal geen voorstander van =;
Nou, laat dan maar eens een zinnig argument horen. Ik kan geen enkel, maar dan ook geen enkel voordeel bedenken aan een motor die stationair mijn geld opvreet maar mij geen meter verder brengt.

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:03
door Trenta3
Autorijden moet nog altijd een beetje leuk blijven!
En zulke prullen gaan binnen de korste keer toch stuk!
Als ik rijd heb ik alles liefst zelf onder controle, aan een overweg bv. zal ik wel zelf beslissen dat ik de motor stil leg of niet :twisted:


(En als ik eens uitgedaagt wordt aan de stoplichten, geef ik toch graag een dot gas) :wink: :lol:

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:10
door yuri 75 V6
Autorijden moet nog altijd een beetje leuk blijven!
Daar ben ik het mee eens. De lol van stationair draaien ontgaat me echter volledig, maar het zal aan mij liggen.
En zulke prullen gaan binnen de korste keer toch stuk!
Waarom zou stop&start stukgaan? De startmotor zal ontworpen zijn op meer startcycli in zijn levensduur en verder is er nagenoeg geen hard- of software nodig om zo'n systeem te maken!

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:33
door Andretti Molletti
Welke auto's met start&stop hebben echt een andere startmotor dan? (de eerste Lup had bv een stukje elktronica om de bendix te sparen maar géén andere startmotor)
Een sufktu met een prius zal rustig wegrijden bij het stoplicht maar als je motor net gestart wordt en je gaat gelijk op t gas is dat geen +punt voor de levensduur ivm smering vd motor..

Start en stop is een wassen neus... BMW heeft het en het werkt alleen met de airco UIT!!! dus zal het systeem zelden in werking treden!

we ontwerpen tegenwoordig geen auto's maar dingen met 4 wielen die voldoen daan de idiote regeltjes vd nietswetende overheid... :wink:

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:41
door Trenta3
Autorijden moet nog altijd een beetje leuk blijven!
Daar ben ik het mee eens. De lol van stationair draaien ontgaat me echter volledig, maar het zal aan mij liggen.

Als mijn Boxer stationair staat te draaien daar kan ik van genieten :D

Stel nu je koopt een MiTo QV 170pk, en dat ding valt elke keer stil als je stopt, daar krijg ik toch geen sportieve gevoelens bij! :?
Ik weet het nu niet of dat het standaard wordt op elke versie, maar het zou beter zijn één groene versie uit te brengen bv. MiTo 1.4 105 pk met start- stop systeem, ipv het hele MiTo multiair gamma!
Dat de kopers nog altijd zelf kunnen kiezen! MeNot!:wink:

Ik ben nu zelf geen meckanieker, maar ik weet nu wel dat een startmotor altijd veel belast wordt, en dat dan constant, start, stop, start, stop, start enz...
Daar gaan nog problemen van komen!

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:43
door Trenta3

we ontwerpen tegenwoordig geen auto's maar dingen met 4 wielen die voldoen daan de idiote regeltjes vd nietswetende overheid... :wink:

=D> =D> =D> 100% gelijk! :wink:

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 20:45
door yuri 75 V6
Welke auto's met start&stop hebben echt een andere startmotor dan? (de eerste Lup had bv een stukje elktronica om de bendix te sparen maar géén andere startmotor)
Een sufktu met een prius zal rustig wegrijden bij het stoplicht maar als je motor net gestart wordt en je gaat gelijk op t gas is dat geen +punt voor de levensduur ivm smering vd motor..

Start en stop is een wassen neus... BMW heeft het en het werkt alleen met de airco UIT!!! dus zal het systeem zelden in werking treden!

we ontwerpen tegenwoordig geen auto's maar dingen met 4 wielen die voldoen daan de idiote regeltjes vd nietswetende overheid... :wink:
De startmotor zal niet zo zeer anders zijn, maar er zal in ieder geval toch gevalideerd zijn dat-ie in principe een autoleven zonder problemen mee kan. En in fileland Nederland zie ik echt de besparing van start&stop wel. In de file rijd ik ook zelden tot nooit plankgas weg ;) dus met de extra slijtage zal het wel loslopen. Zo lang het systeem een aan/uit knop heeft voor die ene keer dat je een stoplichtsprintje of iets dergelijks wilt doen wilt doen zie ik geen nadelen.

Re: RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 21:09
door Tom VDW
Welke auto's met start&stop hebben echt een andere startmotor dan? (de eerste Lup had bv een stukje elktronica om de bendix te sparen maar géén andere startmotor)
Een sufktu met een prius zal rustig wegrijden bij het stoplicht maar als je motor net gestart wordt en je gaat gelijk op t gas is dat geen +punt voor de levensduur ivm smering vd motor..

Start en stop is een wassen neus... BMW heeft het en het werkt alleen met de airco UIT!!! dus zal het systeem zelden in werking treden!

we ontwerpen tegenwoordig geen auto's maar dingen met 4 wielen die voldoen daan de idiote regeltjes vd nietswetende overheid... :wink:
De startmotor zal niet zo zeer anders zijn, maar er zal in ieder geval toch gevalideerd zijn dat-ie in principe een autoleven zonder problemen mee kan. En in fileland Nederland zie ik echt de besparing van start&stop wel. In de file rijd ik ook zelden tot nooit plankgas weg ;) dus met de extra slijtage zal het wel loslopen. Zo lang het systeem een aan/uit knop heeft voor die ene keer dat je een stoplichtsprintje of iets dergelijks wilt doen wilt doen zie ik geen nadelen.
IBij andere merken dacht ik dat je gewoon je koppelingpedaals moest lossen en dan viel de wagen stil, drukte je nadien het pedaal terug in dan schiet de wagen terug in actie.
Voor wie een stoplichtsprintje wil moet dan gewoon het pedaal niet lossen...zo is het althans bij mijn duitse kar in wording :lol:

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 21:11
door wouter75
ik heb van het weekend een fiat 500 gereden en die had het ook, maar ik zet echt niet bij ieder stoplicht de auto in vrij handrem er op en koppeling plus rem los :? om de motor uit te zetten. Wat wel handig is dat als de motor afslaat de motor weer start op het moment dat je de koppeling (direct) weer intrapt. Scheelt een hoop ergenis bij ander wachtende achter je.

Gr wouter

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 21:11
door Tom VDW
Zo zou het bij andere wagens werken:

De start-stop functie schakelt automatisch de motor uit zodra de auto stopt (bijvoorbeeld aan een rood licht). Het volstaat om de auto in neutraal te zetten de koppeling te lossen. Om de auto terug op te starten volstaat het om de ontkoppelingspedaal in te duwen. Dankzij dit start-stop systeem is het verbruik van de brandstof, vooral in stadsverkeer, werkelijk geoptimaliseerd want telkens de auto tot stilstand komt is er geen verbruik of uitstoot van schadelijke stoffen meer.

RE: Alfa Mito Multiair

Geplaatst: ma jun 15, 2009 21:15
door Dinky Boy
Meer Multiair

Niks mis met dat start/stop systeem, alle beetjes helpen.

Maar wat de grootste 'beet' helpt is de beheersing van de rechtervoet.

Tijdje terug in de ANWB Kampioen: meerdere teams tuften richting Zuid Frankrijk.

De teams:

- 1. gewone uitvoering van een bepaald type auto, 'standaard' gereden
- 2. eco uitvoering zelfde type auto. 'standaard' gereden
- 3. gewone uitvoering zelfde type auto, à la 'nieuwe rijden' gereden

Wat bleek? De derde groep kwam met dezelfde hoeveelheid brandstof een stuk verder dan groep twee..... om maar te zwijgen over groep één.

Merk het zelf ook, ik kan met mijn 33 een tank alarmerend leeg rijden tijdens een retourtje Groningen - Beverwijk. Kan ook eindigen met de meter een fractie onder '1/2' op de bezinemeter (toegegeven, dat is minder dan een halve tankinhoud). En dan heb ik niet met 98 k/h voortgesukkeld op de snelweg, regelmatig 130 op de teller gehad. Vooruitkijken is waar het omgaat. Linksplakkers, inhalende vrachtwagens? Gewoon op tijd gas los, remmen (zonde van de energie) is zelden nodig, die linksplakker gaat heus wel een keer opzij.
'Lekker doorrijden' doe ik wel als de weg leeg is en dan blijkt dat je met continu 150/160 (écht 'continu') niet eens zo verschrikkelijk onzuinig rijdt. Tempowisselingen zijn moordend voor je gebruik.