Even een beetje of-topic: Veel van de Togi's zijn nóg steeds gewoon te koop (bestellen via
www.togi.it) al zijn het inmiddels eigenlijk FongalTogi's van de nieuwe eigenaar, de vroegere leverancier van het spuitgietwerk: Identieke modellen maar met kleine wijzigingen: andere legéring dus zwaarder, metalen chroomdelen vervangen door nikkelkleurige legéring, andere lakkleuren (van oorsprong de toenmalige alfa kleuren), verpakkingen, kunststoffen, e.d. De prijzen die ze vragen varieren van € 65,- voor de Turbo Special tot een bedrag boven de € 150,- voor de 164. Kijk alleen uit bij bestellen want ze sturen ze normaal gesproken onder rembours vanuit italië en dan kost een model van € 150,- euro bij je aan de deur ineens € 220 ,-. Communicatie via mail gaat uiterst moeizaam. Als je al antwoord krijgt mag je je gelukkig prijzen.
Prijzen in euro's dus die inderdaad in de buurt zijn gebreven van wat ze bij ons vroeger en tot een aantal jaren geleden ook al moesten kosten in guldens (familiebedrijfje dat alles handmatig deed). Reden ook waarom ze bij ons niet bijster veel verkocht zijn want in verhouding met een Polistil of Martoys/Bburago waren ze echt te duur voor wat ze te bieden hadden. Maar charme hebben ze nu ontegenzeggelijk.
De modellen die uit productie zijn zoals de Giulia berlina, de Duetto, de Mille Miglia set en andere vroege sets van meerdere modellen (omgerekend naar de waarde van de modellen betaal je dan voor de kartonnen doos uiteindelijk zomaar zo'n 300 euro), en in mindere mate de eerste 2000 berlina met 4 openende portieren, de 4-deurs Sud en de afwijkende vroege series vind je eigenlijk alleen zeer sporadisch op de italiaanse ebay en gaan voor wat de gek er voor geeft (met een beetje geluk soms ook vrij weinig). Denk bij een mint Giulia berlina aan bedragen in de buurt van de 400-500 euro, maar zo'n berlina in polizia uitvoering is me al eens aangeboden voor ruim het dubbele en dat gaat mij persoonlijk echt te ver al maakt zoiets je nog zo hebberig.
FongalTogi maakt inmiddels een heruitgave van hun Duetto, dat model waar ook de SGG op gebaseerd is. Deze nieuwe Togi Duetto is een afgietsel van een door een bevriende Italiaanse verzamelaar geleend model met daarop op zijn wens (bang voor waardedaling van zijn Duetto's) een paar kleine detailwijzigingen zoals en photo-etched typeschrift op de kofferklep. Het heeft zo'n 8 jaar gekost voor dit model er na de eerste plannen ook daadwerkelijk was. Een heruitgave van de Giulia berlina werd ook beloofd maar vragen over de introductiedatum worden al jaren stelselmatig afgedaan met onbekend. Reken dus vooral niet op dit jaar. De bevriende verzamelaar die de Duetto leende heeft zijn Togi verzameling van ruim 400 stuks al weer een paar jaar geleden plotseling verkocht en kan dus geen model meer uitlenen.
Echt zeldzaam zijn pas de voorlopers van Togi: de Trilor modellen die korte tijd daarvoor geproduceerd werden. Er waren een twee- of drietal modellen leverbaar in Italië. Zeker weet ik van de Giulietta Sprint zoals die later door Togi is verder geleverd, een simpele voorloper van de fantasieracer Corsar en waarschijnlijk ook de fantasie Turbo special. Die laatste twee hadden helemaal gladde uit metaal gedraaide wielen (zie de foto van de hele vroege rode Turbo in Mijn album) en de ruiten ontbraken. In de afgelopen 5-6 jaar zijn me twee Trilor's aangeboden en zoals je kunt verwachten soms tegen niet misselijke prijzen. Ik bezit ze dus helaas nog niet...
Koen