Corrado
Guru
Guru

Duetto model in 1:24 van SGG?

do mar 05, 2009 12:20

Iemand die hier iets meer van weet? Het gaat om een replica op basis van Togi, de Duetto. De schaal die men aangeeft is 1:24, de schaal die Togi noemt is altijd het ongebruikelijke 1:23. Ik heb zelf twee bodemplaten (zie http://www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ), duidelijk lichtmetaal en afgietsels van Togi, ooit eens bemachtigd op de italiaanse ebay. De ook aangeboden beschadigde en incomplete carroserie ging helaas aan mijn neus voorbij.
Verder vond ik met googlelen dit linkje met een afbeelding: http://www.alfasport.net/forum/topic.as ... _ID=1777#F (sorry, foto's uploaden wil me maar niet lukken...)

Ben benieuwd of er iemand is die hier mer van af weet of er zelfs één heeft...

Koen

alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

RE: Duetto model in 1:24 van SGG?

do mar 05, 2009 12:44

De foto's ;-)

Bodemplaten:

Afbeelding

Het gegoogelde resultaat :

Afbeelding
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do mar 05, 2009 12:58

Grappig, SGG heeft gewoon de kleurenschema's van de 1:43 Mebetoys Duetto's overgenomen, blauw, geel en rood/oranje, elk met reclame van Salvarani en Bianchi.

De link met de zilveren bruiloft (Nozze d'argento) volg ik niet helemaal. Togi's Duetto was misschien al 25 jaar oud?

De fietsjes zijn volgens de tekst op Alfasport van zilver...

Stel dit soort vragen overigens gerust in het Miniaturentopic, dan is het t.z.t. via de index terug te vinden.

Rudolph
Guru
Guru

Re: RE: Duetto model in 1:24 van SGG?

do mar 05, 2009 14:36

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Corrado
Guru
Guru

do mar 05, 2009 15:31

Dank voor je hulp bij de foto's Alfaromeocars!

Rudoph: de Duetto had géén hoodfsteunen waar de Spider coda tronca die wél heeft bij Togi. (hetzelfde verschil zie je bij de eerste en latere series Giulia GT). Mocht je het ooit anders hebben gezien kijk ik daar niet van op. Ik bezit zelf ook een wat minder voordehand liggende combinatie van een Giulia 2000 GT met de oude hoofdsteunvrije stoelen uit de oudere Giulia GT (is trouwens sowieso een vreemde eend in de bijt met die rare gril en lage achterste wielpoorten).

Overigens heb ik in de tijd dat ik de bodemplaten kocht hierover contact gehad met een italiaanse Togi verzamelaar, maar ook hij wist me niets te vertellen over dit model. Als ik me niet vergis was de carrosserie niet van witmetaal maar van kunsthars gegoten (erg gelig van kleur). Je zou misschien verwachten dat veel onderdelen zoals wielen, banden en interieur bijv. van Togi waren overgenomen maar dat was niet het geval. De wielen met afwijkende moeren/wieldoppen zijn ook van witmetaal en de banden zijn eigen productie. Een gek verschil is dat ze de inhammen voor het sturen van de voorwielen (dat kunnen ze inderdaad ook niet in tegenstelling tot de Togi) uit de bodemplaat hebben weggehaald. En de schaal maar even veranderd van 1:23 naar de veel gebruikelijker 1:24. Een commerciele keuze?

Vreemd is ook dat als je de foto met de modellen ziet er geen misverstand over kan bestaan dat dit modellen zijn voor verzamelaars en waar komen dan ineens mijn twee losse bodemplaten vandaan?

Dat men een replica heeft gemaakt is niet zo'n gekke keuze. De originele Togi Duetto's doen mint boxed zo'n 900 euro tegenwoordig. Er is er een week of wat geleden nog een verkocht via ebay die zelfs ruim dat bedrag opbracht. En dat was de enige in de afgelopen jaren. Deze SGG is naast het origineel ook voor mij een 'must have'.

Dink: het was de bedoeling dit in 'het' forum te plaatsen maar mijn onbekendheid met het plaatsen onder een nieuw onderwerp resulteerde in deze plek...

Koen
Laatst gewijzigd door Corrado op do mar 05, 2009 15:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Rudolph
Guru
Guru

do mar 05, 2009 15:47

PLOEF!
Laatst gewijzigd door Rudolph op do sep 16, 2010 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Registro storico Alfa Romeo 155 Superturismo
Socio della Scuderia del Portello

Corrado
Guru
Guru

do mar 05, 2009 18:20

Even een beetje of-topic: Veel van de Togi's zijn nóg steeds gewoon te koop (bestellen via www.togi.it) al zijn het inmiddels eigenlijk FongalTogi's van de nieuwe eigenaar, de vroegere leverancier van het spuitgietwerk: Identieke modellen maar met kleine wijzigingen: andere legéring dus zwaarder, metalen chroomdelen vervangen door nikkelkleurige legéring, andere lakkleuren (van oorsprong de toenmalige alfa kleuren), verpakkingen, kunststoffen, e.d. De prijzen die ze vragen varieren van € 65,- voor de Turbo Special tot een bedrag boven de € 150,- voor de 164. Kijk alleen uit bij bestellen want ze sturen ze normaal gesproken onder rembours vanuit italië en dan kost een model van € 150,- euro bij je aan de deur ineens € 220 ,-. Communicatie via mail gaat uiterst moeizaam. Als je al antwoord krijgt mag je je gelukkig prijzen.
Prijzen in euro's dus die inderdaad in de buurt zijn gebreven van wat ze bij ons vroeger en tot een aantal jaren geleden ook al moesten kosten in guldens (familiebedrijfje dat alles handmatig deed). Reden ook waarom ze bij ons niet bijster veel verkocht zijn want in verhouding met een Polistil of Martoys/Bburago waren ze echt te duur voor wat ze te bieden hadden. Maar charme hebben ze nu ontegenzeggelijk.

De modellen die uit productie zijn zoals de Giulia berlina, de Duetto, de Mille Miglia set en andere vroege sets van meerdere modellen (omgerekend naar de waarde van de modellen betaal je dan voor de kartonnen doos uiteindelijk zomaar zo'n 300 euro), en in mindere mate de eerste 2000 berlina met 4 openende portieren, de 4-deurs Sud en de afwijkende vroege series vind je eigenlijk alleen zeer sporadisch op de italiaanse ebay en gaan voor wat de gek er voor geeft (met een beetje geluk soms ook vrij weinig). Denk bij een mint Giulia berlina aan bedragen in de buurt van de 400-500 euro, maar zo'n berlina in polizia uitvoering is me al eens aangeboden voor ruim het dubbele en dat gaat mij persoonlijk echt te ver al maakt zoiets je nog zo hebberig.

FongalTogi maakt inmiddels een heruitgave van hun Duetto, dat model waar ook de SGG op gebaseerd is. Deze nieuwe Togi Duetto is een afgietsel van een door een bevriende Italiaanse verzamelaar geleend model met daarop op zijn wens (bang voor waardedaling van zijn Duetto's) een paar kleine detailwijzigingen zoals en photo-etched typeschrift op de kofferklep. Het heeft zo'n 8 jaar gekost voor dit model er na de eerste plannen ook daadwerkelijk was. Een heruitgave van de Giulia berlina werd ook beloofd maar vragen over de introductiedatum worden al jaren stelselmatig afgedaan met onbekend. Reken dus vooral niet op dit jaar. De bevriende verzamelaar die de Duetto leende heeft zijn Togi verzameling van ruim 400 stuks al weer een paar jaar geleden plotseling verkocht en kan dus geen model meer uitlenen.

Echt zeldzaam zijn pas de voorlopers van Togi: de Trilor modellen die korte tijd daarvoor geproduceerd werden. Er waren een twee- of drietal modellen leverbaar in Italië. Zeker weet ik van de Giulietta Sprint zoals die later door Togi is verder geleverd, een simpele voorloper van de fantasieracer Corsar en waarschijnlijk ook de fantasie Turbo special. Die laatste twee hadden helemaal gladde uit metaal gedraaide wielen (zie de foto van de hele vroege rode Turbo in Mijn album) en de ruiten ontbraken. In de afgelopen 5-6 jaar zijn me twee Trilor's aangeboden en zoals je kunt verwachten soms tegen niet misselijke prijzen. Ik bezit ze dus helaas nog niet...

Koen

Corrado
Guru
Guru

ma mar 09, 2009 17:12

Vandaag het nummer 250 van 2005 met het desbtreffende artikel maar eens aangevraagd bij Quattroruotine. Kon nog steeds. Als het meezit een weekje wachten, even vertalen en we weten meer... Als het tegen zit duurt de reactie alleen al 2 weken.

Blijkbaar toch wel een vreemde eend in de bijt. Zelfs bij carmodel.net is SGG niet terug te vinden.

Alfetta72
Member
Member

ma mar 09, 2009 18:52

Hier ook nog iemand met veel Togi's, kwam deze op het forum tegen van Alfasport, http://www.alfasport.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2401 wel even naar beneden scrollen

Groet,

Frank

Corrado
Guru
Guru

ma mar 09, 2009 20:23

Hé Frank, dank voor je reactie!

Daar wordt je inderdaad wel even (en iets langer) erg stil van... alles achterloos naast en tegen elkaaar aan gezet op de glasplankjes.

Groet, Koen

Corrado
Guru
Guru

di mar 10, 2009 11:02

Goed nieuws: heb van Quattroruotine het mobiele nummer gekregen van de man achter SGG, de heer Gheller. binnenkort dus meer over SGG als het goed is.

Koen

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”