alfasud1972
Guru
Guru
Contacteer: Website

Let op ! Behoud je huidige kenteken van je geschorste auto !

wo nov 12, 2008 01:26

Had dit volgens mij nog niet voor bij zien komen hier:

De RDW is haar bestanden aan het opschonen en maakte dat onlangs bekend
door bijgaande dagblad-advertentie (zie pdf / link).

Het gaat daarbij om de kentekenbewijzen van voertuigen, die al sinds 1995 niet
meer actief aan het verkeer deelnemen, meestal door schorsing van het kenteken.
Vaak gaat het om voertuigen, die vanwege restauratie al vele jaren buiten gebruik zijn.

Indien u -als houder van zo'n in-actief kenteken- daarover nog géén RDW-brief heeft
ontvangen, schrijf dan een brief aan die RDW met het verzoek uw in-actieve kenteken
in stand te houden zodat u te zijner tijd (bijv.: na beëindiging van het restauratieproject)
uw oude kenteken weer kunt activeren bij de RDW (en bewaar een kopie !).
Vermeldt ook het bijbehorende merk/model, bouwjaar en chassisnr.

Het zal duidelijk zijn dat op die manier wordt voorkomen dat later -bij het weer in gebruik
nemen- een nieuw kenteken aangevraagd moet worden.

Indien u nog vragen heeft, bel dan het tel.nr genoemd in de RDW-advertentie.

http://www.mgtto.nl/afd-evenementen/Ong ... tnbwzn.pdf

.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Let op ! Behoud je huidige kenteken van je geschorste au

wo nov 12, 2008 09:21

Alsof ik nog niet gek genoeg wordt van die waanzinnige administratie rondom dat schorsen (welke onbenul heeft dat verzonnnen dat je ieder jaar je auto op jezelf moet overschrijven?).

Volgens mij gaat het specifiek om niet geschorste auto's waarvoor al langere tijd geen belasting wordt betaald en APK plicht voldaan en onverzekerd zijn. Dat moet dan dus ook gaan om auto's die voor het invoeren van de schorsingswet(?) al die status hadden, omdat je sindsdien iedere week een prent van een paar honderd Euro kan verwachten zogauw het vlaggetje bij de RDW omgaat.

Opmerkelijk genoeg heb ik afgelopen voorjaar ook nog zo'n brief gehad. Of ik mijn in 1992 gestolen Giulietta nog in het kentekenregister wil houden. Nou, dank je de koekoek! Ik wil best weten waar deze is gebleven, maar geen naheffing van 16 jaar. :evil:

stephen
Guru
Guru

wo nov 12, 2008 09:33

een jaarlijkse schorsing lijkt mij een mutatie, je betaald deze toch niet voor nix :!: of is schorsen op 1 jan.1995 ingesteld??

wel ff gechecked en mijn Giulia is al sinds 1996 geschorst :oops: maar komt iig. niet in aanmerking dus :wink:

vlg. mij willen ze gewoon dat de auto's in het slaapbestand even een mutatie ondergaan zodat je deze ieder jaar moet schorsen wat dan weer de kans om boetes op te leggen vergroot bij vergeten :evil:
Nu:
Giulietta Berlina TI 1960
Giulia 2000 Ti '70
Berlina 1750 '70
Berlina 1750 TS '71
Giulia 1750 super '72
Alfetta 1.6 '76 1.8 Turbo
75 T.S. 1.8 Turbo
916 spider 2.0TS
156 GTA 2002

vw spijlbus '64 variant '72 T5 2006
scarb 5082

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 12, 2008 10:34

Schorsen is ingevoerd bij de wet op de motorrijtuigenbelasting 1994, ingangsdatum 1 april 1995. In die wet is ook het begrip houderschapsbelasting ingevoerd, i.e. expliciet belasting op bezit dus. Daarvoor had je gebruiksbelasting en die betaalde je gewoon niet wanneer je de auto niet gebruikte. De belastingdienst stond dan met camera's langs de weg te controleren of er mensen illegaal toch gebruik maakten van de weg. En als je langer dan een jaar niet betaalde viel je sowieso door de mand omdat je dan niet een juist deel 3 achter je ruit had.

Schorsen een mutatie? Ja, nog even. Je krijgt een nieuw deel 2 en dat is dus een overschrijving. Dat je een schorsing, wat feitelijk een intentieverklaring is, ieder jaar moet verlengen is gewoon een aanfluiting. Bovendien heeft het betrekking op de motorrijtuigenbelasting, dus hoe de RDW zich daar in heeft gewurmd met de APK wetgeving is mij volkomen onduidelijk. En als je dan zonodig een "mutatie" (staatskas injectie) wenst voor de ambtelijke molen, stuur dan een acceptgiro; ik hoef toch ook niet elk kwartaal naar het belastingkantoor om daar een stempeltje op mijn kenteken of iets dergelijks te halen?

En waar moeten we straks eigenlijk heen als de postkantoren de deuren sluiten?

bralfa
Guru
Guru

Re: RE: Let op ! Behoud je huidige kenteken van je geschorst

wo nov 12, 2008 11:45

Alsof ik nog niet gek genoeg wordt van die waanzinnige administratie rondom dat schorsen (welke onbenul heeft dat verzonnnen dat je ieder jaar je auto op jezelf moet overschrijven?).

Volgens mij gaat het specifiek om niet geschorste auto's waarvoor al langere tijd geen belasting wordt betaald en APK plicht voldaan en onverzekerd zijn. Dat moet dan dus ook gaan om auto's die voor het invoeren van de schorsingswet(?) al die status hadden, omdat je sindsdien iedere week een prent van een paar honderd Euro kan verwachten zogauw het vlaggetje bij de RDW omgaat.

Opmerkelijk genoeg heb ik afgelopen voorjaar ook nog zo'n brief gehad. Of ik mijn in 1992 gestolen Giulietta nog in het kentekenregister wil houden. Nou, dank je de koekoek! Ik wil best weten waar deze is gebleven, maar geen naheffing van 16 jaar. :evil:
Heb hier een auto staan die t laatst geschorst is in '97.... Staat nog in t register. Ik heb hier echter (nog) nooit een prent voor gekregen. Staat wel een markering achter in t register... :roll: Indien ik meldt dat ik de auto nog in bezit heb, maak ik dan geen slapende honden wakker??? Auto is toch al een importje. Dus een origineel kenteken??? Geef ik niet zo veel om.... Ben er nog niet uit wat te doen...
Shut up and ride!

NoFear Creations
Full Member
Full Member

wo nov 12, 2008 11:56

Even een vraag betreft schorsen:

Ik heb mijn witte carbs ergens in september geschorst, geld dit nu voor een volledig jaar, of tot het eind van dit jaar??
"Tijdelijk Alfa loos..."

Patrick
Guru
Guru

wo nov 12, 2008 12:11

Even een vraag betreft schorsen:

Ik heb mijn witte carbs ergens in september geschorst, geld dit nu voor een volledig jaar, of tot het eind van dit jaar??
Gewoon voor een volledig jaar, jij hebt bijvoorbeeld geschorst op 3 september 2008, dan ontvang je medio augustus 2009
een briefje van de RDW dat je schorsing binnenkort afloopt en je voor 3 september 2009 moet verlengen. (en wéér betalen)

Die opschoning-register van de RDW gaat alleen op voor mensen die hun auto nooit geschorst hebben, en een brief
van de RDW hebben ontvangen waarin gevraagd wordt of je het betreffende kenteken nog actief wil houden.

Voorbeeld, Ik heb in 1990 een Fiat X1/9 gekocht en daar 2 jaar in gereden. Vervolgens heb ik de Fiat in de loods gezet en heb
er geen verzekering en wegenbelasting meer voor betaald. In 1994 heb ik de Fiat gesloopt. Het kenteken is toen niet ingeleverd.
Op de RDW site staat dit kenteken nog steeds vermeld. Ik heb er nooit meer aan gedacht tot een aantal maanden geleden
de brief van de RDW kwam met eigenlijk maar 2 vragen:

Als u het kenteken niet meer heeft / wil hebben, doet u niets, de RDW verwijderd het kenteken automatisch uit haar bestand.
Als u het kenteken wel wil behouden dient u deze brief ingevuld en ondertekend terug te sturen aan de RDW.

Da's feitelijk alles. gewoon bedoeld om echt oude kentekens, waar nooit schorsing voor is aangevraagd, te verwijderen

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 12, 2008 12:57

Dit had je ook heel eenvoudig kunnen controleren door even naar je kentekenbewijs deel II te kijken ;)
Hier staat o pgeprint tot welke datum de auto geschorst is ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Pinin01
Advanced Member
Advanced Member

wo nov 12, 2008 17:57

Ik heb de Bertone geschorst gekocht, en ik weet dus wat de laatste datum is geweest dat de APK nog aangevraagd is. Ik heb de brief niet gehad, maar dat hoeft in dit land niets te betekenen. Kan ik ergens controleren of ik een bezwaarschrift moet indienen, ik wil het originele kenteken niet kwijt raken!!!!

Belachelijk overigens dat je wel jaarlijks voor de schorsing moet betalen (en goed in de gaten houden dat je daar niet te laat mee bent) en dan nu ook nog hiermee wordt geconfronteerd.
Saluti Erik
Spider 3.0-2000
Spider 2000 Veloce-1973
Bertone 2000 GTV-1973
Ducati 900SS

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 12, 2008 18:46

Zo krijg je dus indianenverhalen in de wereld.

Het gaat dus om auto's die nog ergens bij de RDW geregistreerd staan maar waarvoor al geruime tijd niet aan de wettelijke verplichtingen wordt voldaan door de laatst geregistreerde eigenaar. Gezien de wijze van handhaving moet je hierbij "geruime tijd" als "nooit" opvatten binnen het kader van de wet op de motorrijtuigenbelasting; sinds 1 april 1995 dus.

Zie ook de post van Patrick (don bubbles)

Gerrets
Guru
Guru

wo nov 12, 2008 18:47

Dit artikel heeft afgelopen zomer in de telegraaf gestaan. Tis idd wel raar dat ze hier weer mee komen. Werkverschaffing noemen ze dat en het meest rare is dat je niet op de hoogte gesteld wordt.Dus zelf maar even moet regelen dat je kenteken blijft bestaan anders kun je ook weer een nieuw kenteken aanvragen en dat kost geld en DAT is nou de truc hierachter!

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Patrick
Guru
Guru

wo nov 12, 2008 19:16

Zucht, het is helemaal niet raar dat ze hier mee komen.
Het gaat om auto's waar nooit schorsing voor is aangevraagd, en zodoende ergens "zweven".
Kijk naar mijn eerdere post, ik heb gesloopt en nooit de papieren ingeleverd, stond dus nog
steeds geregistreerd terwijl de auto al sinds 1994 niet meer bestaat.
Logisch dat men het kentekenregister wil schonen van dat soort uitwassen, en als er dan toch
iemand wil klagen, ze hadden dit al veel eerder moeten doen.

Patrick.
Don Bubbles! = Patrick.

Teveel Alfa's, een mid-life Harley, en veel te weinig tijd....

.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”