Pagina 13 van 16

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: di aug 09, 2011 22:27
door franksud
Hoi, zeker balen zeg ik had gezien dat je volgens mij spinter nieuwe banden er onder had!!
Nou is het niet dat je misschien aan je stuur stangen gedraaid hebt?? wel goed laten uilijnen er zijn en hoop bedrijfen die alfa,s niet zo leuk vinden kwa uitlijnen dan (teminste in mijn buurt dan)

Nou sterke dan maar!!

Groet Franksud :arrow:

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: di aug 09, 2011 23:16
door brianpolly
Ja ze zijn ook splinternieuw, en glad aan de binnnenkant :( . Ik heb zelf niet aan de stuurstangen gedraaid. Maar ik vind het zo vreemd dat de banden waar hij 12 jaar geleden op heeft gereden normaal waren afgesleten. En met de uitlijnboer zit het wel goed ;).

Re: RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 regis

Geplaatst: wo aug 10, 2011 15:31
door Alessandro
Nou de sud heeft de vakantie overleefd :D . Alleen is er iets goed mis met onze uitlijning :( . Na 2000 km hebben we te maken met 2 aan de binnenkant gladde voorbanden ( rechts meer dan links ) Ik heb er net nieuwe banden ondergezet dus ik baal als een stekker. De voorwielen staan er ( zoals ik wel vaker heb gezien bij suds ) scheef onder, lijkt echt bruut. Het vreemde is alleen dat toen we hem kochten we er een setje velgen bij kregen waar de vorige eigenaar altijd mee gereden had, deze banden waren recht afgesleten! Ook staat het stuur behoorlijk scheef. Ik ga van de week naar de uitlijner eens kijken wat die er over te zeggen heeft. Maar voordat ik weer 2 nieuwe banden ga monteren moet het probleem wel zijn opgelost.
Dan heeft jouw Sud teveel uitspoor! En, omdat het links en rechts verschilt, is ook het camber rechts en links verschillend... dat laatste is wat moeilijker aan te passen, tenzij je de gaten voor de fusees in de veerpoten wat uitvijlt, zodat ook het camber te stellen is!
Persoonlijk, zou ik dat dan maar doen, vóórdat je naaar de uitlijner gaat. Doe je dat niet, dan zul je een compromis moeten sluiten....
Als je tijd en zin hebt, kost je die extra stelmogelijkheid voor het camber feitelijk niets extra.... 2000km is wel heel erg snel, dus het uitspoor is dan ook wel heel erg veel lijkt me. :o merk je niks, als je de auto naar voor of achter duwt? Moet haast wel wringen dan. :?

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: wo aug 10, 2011 18:21
door KAS
Laat tijdens het uitlijnen 2 man in de auto zitten. Als je de auto onbelast uitlijnt gaat ie geheid weer scheef aflopen. Het uitlijnen is wat lastig want je moet de stuurkogel los tikken en hem dan een volledige slag draaien. Het kan best zijn dat je de auto nooit 100 procent correct krijgt maar met wat moeite en misschien corrigeren van de andere kant moet hij toch redelijk goed staan.

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: wo aug 10, 2011 20:56
door brianpolly
Dat uitvijlen is volgens mij door de vorige eigenaar gebeurd, ik kan dat wel verstellen maar ik weet niet of het slim is dat op de gok te doen. Hij wringt niet, hij rolt gemakkelijk voor en achteruit. Ik denk dat het uit/ toe spoor verkeerd staat. Hij rijd ook kaarsrecht, trekt niet naar 1 kant. De fusee stukken zijn geverfd en je kan zien dat de bouten nooit anders gezeten hebben. Dus hoe moet ik ze dan afstellen? Heb wel een sud handboek maar daar staat het natuurlijk niet in.

Gr.

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: wo aug 10, 2011 21:05
door KAS
Eerst bij een uitlijner de boel opmeten. Misschien is uitvijlen niet eens nodig. Dus niet zo maar wat gaan doen. Eerst opmeten. Camberstand van een Sud is altijd behoorlijk negatief.

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: vr aug 19, 2011 22:20
door brianpolly
Ik heb de stuurstangen 2 slagen terug gezet en er andere voorbanden omgezet. Het lijkt tot nu toe erg goed geholpen te hebben! De banden slijten nog niet scheef, en het stuur staat een stuk rechter. Je ziet ook dat de wielen er anders staan.

Ben nog even bij de oude eigenaar van de sud langs geweest. Hij gaf me nog een kaartje van iemand die een sud register wilde opzetten ( begin jaren 90 ) .

Re: RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 regis

Geplaatst: zo aug 21, 2011 15:24
door alfasud1972
Ik heb de stuurstangen 2 slagen terug gezet en er andere voorbanden omgezet. Het lijkt tot nu toe erg goed geholpen te hebben! De banden slijten nog niet scheef, en het stuur staat een stuk rechter. Je ziet ook dat de wielen er anders staan.

Ben nog even bij de oude eigenaar van de sud langs geweest. Hij gaf me nog een kaartje van iemand die een sud register wilde opzetten ( begin jaren 90 ) .
Dat moet ik haast wel geweest zijn, en het Alfasud register bestaat nog steeds :-).

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: zo aug 21, 2011 16:52
door brianpolly
Ja dat dacht ik ook al. Bij wie moet ik wezen om hem in het register op te laten nemen ? Ik heb van sudman1500 nooit een reactie gehad.

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: zo aug 21, 2011 22:17
door sprint88
Gewoon nog een keer proberen bij michel. Sudman.
Reageerd normaal altijd, misschien nu ff op vakantie anders gewoon even aanspreken op het SSar

Grt rogeralfa :driving:

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: za aug 27, 2011 11:05
door brianpolly
Gaan er nog sud eigenaren naar Viva italia ? Wij wel, we rijden ook mee met de scarb demo :)

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: zo sep 25, 2011 20:05
door White
Hallo,

ben eveneens trotse eigenaar van een setje Suds, waarvan er helaas tot op heden nog geen eentje rijdt.

Nummer 1: een 5M uit 1979. Eigenlijk in relatief goede staat, op de spatborddragers vooraan en de opstaande rand van de kofferklep na. En had een kleine aanrijding gehad links vooraan, dat door een "vakkundige" carrossier al halvelings hersteld was. Gelukkig kon ik hem daar net op tijd wegkapen...

Afbeelding

Nummer 2: een 1.3 uit 1982. Gekocht via Ebay, en op het eerste zicht geen foute auto. Tot je de 10cm dikke Franse plamuurlagen begint weg te halen. 1/3 reeds opgelast...

Afbeelding

Nummer 3: een 1.3 Super uit 1980 in Giallo Pompei. Helaas geen foto's, aangezien hij momenteel in (een veel te krappe) stalling staat. Wordt hopelijk nog dit jaar aan begonnen...

Grtz,

Frits

Re: RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 regis

Geplaatst: zo sep 25, 2011 20:37
door alfasud1972
Nummer 1: een 5M uit 1979. Eigenlijk in relatief goede staat, op de spatborddragers vooraan en de opstaande rand van de kofferklep na. En had een kleine aanrijding gehad links vooraan, dat door een "vakkundige" carrossier al halvelings hersteld was. Gelukkig kon ik hem daar net op tijd wegkapen...

Afbeelding

Grtz,

Frits
Erg leuke verzameling Frits ! Als het goed is, is de 5M van 1976 of 1977. Heeft deze nog een uitlaat uitsparing in het achterpaneel? Zoja dan heb je een vroege (1976), zo nee een latere (1977).

Heb je nog meer foto's van deze 5M? Zeldzame kleur voor een 5M trouwens (Verde Faito metallizzato), of is hij toch Verde Matese?


.

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: di sep 27, 2011 18:14
door White
Hey Rody,

tja, nog niet zo uitgebreid als de jouwe, hé :-)

Aangezien de twee oudste Suds op stal staan (veel te krap, dus geen ruimte), ga ik moeten afgaan op mijn geheugen en zeggen dat hij geen uitsparing heeft. Andere foto's heb ik momenteel helaas niet, maar het is wel degelijk Verde Faito metallizzato.

Wat de bouwjaren betreft: even de papieren erbij genomen, en de 5M (type 901D) werd voor het eerst ingeschreven op 21/02/1979, en de Super (type 901F) op 21/03/1979. Dus de 5M zal een toonzaaljuffrouw geweest zijn, denk ik...

Zodra ik plaats kan maken voor foto's post ik ze wel even!

RE: Het Alfasud eigenaren / liefhebbers topic (64 registrat

Geplaatst: di sep 27, 2011 20:03
door brianpolly
Hallo,

Mooie sudjes. Succes met het opknappen.
Er staat momenteel ook een groene te koop op marktplaats, lijkt me haast dezelfde kleur.

Groetjes Brianpolly