Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Gezocht: Identificatie - 8C 2300 + 6C 2300 Pinin Farina

wo nov 05, 2008 11:39

Ik heb recentelijk een aantal foto's gekocht uit het oude archief van Rob de la Rive Box, bekend auteur van diverse autoboeken en handelaar avant la lettre in klassieke automobielen.

Ik heb wel eerder foto's uit zijn nalatenschap gekocht maar dat betrof Ferrari's en die zijn relatief makkelijk te identificeren.

Dit maal gaat het om 2 8C's... ik ben wel nieuwsgierig naar het chassisnummer, de opbouw, historie, of de wagens nog bestaan etc etc etc.

De foto's blijven in principe in mijn archief(je) dus er is geen commerciele achtergrond.

Dit is nummer 1:

Een 8C racer? Compressor. Single Seater?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nummer 2, een 8C 2300 (volgens het bijschrijft) met compressor en het Zwitserse kenteken AG 2486, two seater:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De foto's zitten geplakt op een reclameblaadje voor een van Rob's boeken uit 1977 maar dat zegt natuurlijk weinig over de daadwerkelijke leeftijd van de foto's.

Die van nummer 2 zouden heel goed uit rond 1977 kunnen stammen maar die van nummer 1 lijken me ouder (jaren 60?).

Ik zie teveel verschillen (onder de kap) om te denken dat het om 1 en dezelfde auto gaat maar kan me daar natuurlijk in vergissen....

Alle info is welkom!
Laatst gewijzigd door Zaagauto op wo nov 19, 2008 22:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Identificatie 8C 2x00 & 8C 2300

wo nov 05, 2008 12:02

De eerste is ook een 8C 2300, dat kan ik vast met zekerheid zeggen (nou ja, of 8C 2600 dan natuurlijk). Wellicht dus een racer, misschien ook niet, maar per definitie geen single seater. Of ik er verder iets mee kan betwijfel ik, want er is op het eerste gezicht niets te zien waarmee deze geïdentificeerd kan worden naar een individuele wagen.

Edit: voor wat betreft racer / geen racer, het is in ieder geval géén Monza, want die hebben een andere uitlaat. Nou werden Spiders natuurlijk ook zat ingezet in races...

Voor de tweede zal ik vanavond eens in de Legendary gaan neuzen voor je.

Oh, en een 8C 2300 heeft altijd een compressor,
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 05, 2008 12:14

1977 als fotodatum bij de 2e zou mi wel kunnen gezien de auto's op de achtergrond (meen een citroen cx< serie1? want chroomlijsten om de ruiten?> te herkennen en een Toytoa Hi-ace busje)
Beiden waren mi in 1977 op de markt.

Grtz,fRank

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 05, 2008 12:29

Ik begin dus al te leren over 8C's! 8)

Verbazingwekkend hoe weinig ik er dus van weet...

Al vast dank Vaganza!

Heb nog even de voertuigen in de achtergrond van nummer 2 uitvergroot.

Afbeelding

Het lijken mij een Peugeot 504 station, een Ford Taunus en idd een Toyota Hi-Ace te zijn wat de foto's in de late jaren 70, misschien wel begin jaren 80 zou plaatsen.

Scherp gezien fRank!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 05, 2008 12:38

Iets dat me nog opviel is het olievulpijpje (?) op de foto's van nummer 1, ter hoogte van het schutbord. Iets dat nummer 2 NIET heeft.

Heb geen idee of dit helpt in de zoektocht maar het ziet er redelijk "racy" uit...

Afbeelding
Afbeelding

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 05, 2008 13:13

Dat helpt wel iets ja. Het is inderdaad de olievulpijp, je ziet de olietank ook hangen. Die zat bij de vroege modellen links en is later naar de rechterkant verhuist. Maar hij zat daar bij Spiders ook en de vulpijp stak dan vaak (maar volgens mij niet altijd) gewoon door de treeplank heen, dus een aanwijzing dat het een racer zou zijn is het niet.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

prosper
Full Member
Full Member

wo nov 05, 2008 13:14

Zaag; duik komende week even mijn boekenkast in. Deze foto´s uit het archief van Rob de la Rive Box zijn toch aangeboden door David Thomas?

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 05, 2008 13:29

Deze komen idd via David Thomas.

Het hele archief is echter verspreid over een aantal handelaren.

De Ferrari foto's die ik noemde kwamen weer via Duitsland en al weer een aantal jaren geleden.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Gezocht: Identificatie 8C 2x00 & 8C 2300

wo nov 05, 2008 21:05

Gevonden! De nummer 2 dus.

Serienummer 2311217.
Lang chassis met een body van Pinin Farina. Hij heeft deze body van het begin af aan gehad. De grote lampen zijn er pas achteraf op gezet (daarvoor had hij standaard lampen) ws. ten behoeve van het rallyrijden.
In Zwitserland geïmporteerd op 14 dec 1934 als nog bijna nieuwe auto. Hij is veel gebruikt voor rallies en hillclimbs en af en toe op het circuit.
De eerste bezitter was ene Hugo Dreyer. Hij is in deze auto omgekomen tijdens de Liege-Roma-Liege rally, toen de auto over de kop sloeg, ws. in 1937. De nummerplaat was LU 4289.
Vervolgens schijnt hij van een restauranthouder in Luzern te zijn geweest.
Hij is voor minimaal 20 jaar eigendom van ene Andreas Mast. De wagen had toen de nummerplaat van op de foto.
In 1998 is hij gekocht door Lukas Huni, die restauratiewerk heeft laten doen. Huidige nummerplaat (of in ieder geval in het jaar 2000): ZH 1404.

Als je wilt scan ik de pagina's voor je (die krijg je dan per PB, ik ga hier geen hele hoofdstukken uit de Legendary 'publiceren'). Er staan rdelijk wat foto's bij. O.a. een recente kleurenfoto, die post ik hier nog wel even als ik hem gescand heb.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 05, 2008 22:54

Hier zijn de beloofde kleurenfoto's

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de scans voor je klaarliggen. PB me even je email adres, dat is wat handiger. :)

.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo nov 05, 2008 22:59

Nu we weten dat hij van het begin af aan deze body heeft gehad kunnen we trouwens ook veilig constateren dat 8C 2300 nummer 1 een andere auto is, gezien het stuk body wat er daar nog op zit.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 06, 2008 10:23

Kijk! Dat is erg goed nieuws! Dank!

Zal je zo een PB sturen met mijn email adres.

Ik dacht altijd dat Lukas Huni een behoorlijk restauratiebedrijf had & handelaar was maar ik kan geen enkele website vinden.. ben ik nou gek? Verder dan een straat adres in Zurich kom ik niet...

Ben er maar eens in gedoken.

Die Hugo Dreyer is eigenlijk een grote onbekende... In het boek over de Marathon de la Route wordt ie genoemd als een 24 jarige Zwitserse hotelier en dat ie inderdaad tijdens de 1937 editie van Rome-Liege-Rome om het leven kwam. Zijn exacte sterfdatum en plaats van het ongeval zijn onbekend tot op heden... alleen dat het tijdens deze rally in Augustus 1937 was... Hij reed samen met ene Max Hahn over wie ook erg weinig bekend is... Ook is het onbekend wie van de twee er nou reed... Opmerkelijk genoeg staat de auto die de heren reden te boek als een 8C 2300 Monza... dat zou weer niet stroken met wat we op de diverse foto's zien...

Terugrekenend vanaf het moment dat Huni de auto in 1998 kocht en de 20 jaar dat Mast hem in bezit had komen we uit op 1978 als jaartal dat de auto van eigenaar verwisselde wat weer precies klopt met de geschatte datering van de foto's van de la Rive Box....

Wat opvalt is dat de auto tussen Dreyer en Box/Mast van de genoemde restauranthouder in Luzern geweest zou moeten zijn... Dan zou de wagen een kenteken met "LU" gehad moeten hebben... Box woonde in Lenzburg, Kanton Aargau en dat zou het "AG" kenteken verklaren maar als handelaar werden wagen zelden op kenteken gezet... Aangezien ik niet heb kunnen achterhalen waar Mast woonde / woont maar dat de wagen onder Mast het nummer als op de foto's had zou het misschien een conclusie kunnen zijn dat de foto's net voor / na aflevering aan Mast zijn gemaakt?

Het moet me trouwens wel van het hart hoe "modern" de auto er uit ziet voor zijn tijd... bijna TE modern... als je de 1978 foto's ziet... en je zegt "het is een replica" zou je het zo geloven... ik iig wel...

Over nummer 1... ik kan weinig "defining features" ontdekken... de enige dingen die echt opvallen zijn de geperforeerde balk onder de radiator en de louvres op de cowl... erg weinig om een auto aan te identificeren vrees ik...

Het valt me ook op hoe weinig er over de individuele auto's op internet te vinden is... zelfs met het serienummer van nummer 2 in de hand kom je in google niet echt ver...

Al vast mijn dank voor het zoekwerk!

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do nov 06, 2008 11:28

Het gegeven dat de auto van een restauranthouder is geweest komt puur voort uit een anekdote van iemand die de wagen van deze restauranthouder heeft mogen lenen voor een blokje rond. Als Dreyer een hotelier was is het misschien Dreyer zelf wel geweest, wie weet.

Bij de foto's zit er eentje van de auto die na het ongeluk op zijn kop langs de kant van de weg ligt, zoals je na vanavond (als ik de scans heb gemaild) zult zien. Hierop is duidelijk te zien dat het dezelfde (soort) body is, dus het "Monza" zal een fout in de registratie zijn.

De cowl lijkt veel op die van enkele van de standaard Spider uitvoeringen, dat helpt ons dus helaas niet veel verder. Jammer dat aan de foto niet te zien is of het een lang chassis is of een kort. De olie tank is volgens mij pas in 1934 naar rechts verhuist, dus sluiten we daar maar één productiejaar mee uit. De geperforeerde balk is voor zover ik weet niet standaard, maar heel erg zeker ben ik er ook weer niet over of dit vaker werd gedaan en hoevaak. Bovendien is die balk maar zeer zelden zichtbaar op foto's van 8C 2300's. Ik vrees dus dat we het mysterie van nr. 1 niet gaan ontrafelen. Tenzij je nog info weet te krijgen bij de bron van die foto's natuurlijk.

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do nov 06, 2008 14:27

Heb even lopen struinen tussen de boeken en zo waar het boekje "Mag het een Ferrari zijn?" van Rob de la Rive Box gevonden waarin hij verhaal doet van zijn soms spectaculaire avonturen als classic car dealer in de jaren 60 & 70. In het boekje komen veel individuele auto's aan bod maar helaas geen enkele 8C 2300 zodat het niet echt helpt in deze zoektocht.

Wel leuke verhalen over 8C 2900's, de Canguro, een aantal 6C 1750's en TZ's... en natuurlijk MASSA'S Ferrari's... (als in HEEL VEEL... niet als in de auto's van vriend Felipe....).
Laatst gewijzigd door Zaagauto op vr nov 07, 2008 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.

prosper
Full Member
Full Member

do nov 06, 2008 20:29

Zaag; inderdaad, ge-wel-dig boek van Rob Box, Mag het een Ferrari zijn! Lang naar gezocht, en was erg blij mijn exemplaar verleden jaar voor 15 euro te kunnen kopen, in nieuwstaat... Maar on topic: Heb hier de drie boeken van Simon Moore staan; The Legandary 2.3. Mocht je er een keer door heen willen bladeren (kost je ± een week, schat ik...) dan kan je de boekwerken wel een keer van mij lenen.

Edit: laat maar, zag dat Alfavaganza mij voor was :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”