ma aug 04, 2008 14:40
Hier laatste nieuws uit Autointernationaal:
De Alfa Romeo Giulia keert terug 04-08-2008 10:53
BMW, maak je borst maar nat: Alfa Romeo komt met een complete modellijn aan achterwiel aangedreven modellen. Autointernationaal.nl wist dit 2 maanden reeds te onthullen en nu besteedt ook het Italiaanse magazine Quattroruote een groot artikel aan de ommezwaai.
De volgend jaar te introduceren opvolger van de (5-deurs) 147 bijt de spits af: Onder dat model (met als projectnaam 149) debuteert een geavanceerd onderstel met achterwielaandrijving. Een jaar later kunnen we reeds de opvolger van de 159 verwachten, welke gebruik maakt van een verlengde versie van dit platvorm. Verwacht wordt dat deze nieuwe middenklasser Giulia zal gaan heten zoals de legendarische sportieve sedan uit de jaren zestig. De modelnaam van de 147 is nog niet bekend, maar het gaat zeker niet ‘149’ worden: Alfa Romeo wil het keerpunt markeren met een definitief afscheid van een getal als aanduiding. Zowel de Giulia als de opvolger van de 147 zullen binnen een jaar ook in een hete GTA versie (tri turbo) verkrijgbaar zijn, waarvan de prestaties niet voor een BMW ‘M’ onder zullen doen.
Het platform met achterwielaandrijving is ook geschikt voor een cross-over (als antwoord op de BMW X3 en Mercedes-Benz GLK), voor de nieuwe Duetto (de enige echte opvolger van de originele Spider) en voor een opvolger van de Alfa GT. Het onderstel kan ook gebruikt gaan worden voor de ‘169’, waarmee Alfa Romeo weer een concurrent voor de BMW 5-serie krijgt.
.
.
Met deze vernuftige, kostenbesparende opzet kan verkooptechnisch 80 procent van het BMW gamma worden afgedekt en kan alleen maar ontsproten zijn aan het meesterbrein van Fiat topman Sergio Marchionne. BMW toont aan dat je in het C-segment met een achterwiel aangedreven auto zeer succesvol kan zijn, ook als de ruimte achterin niet overhoudt. Gesterkt door dit succes durft Alfa Romeo het dus aan om de overstap te maken. Achterwielaandrijving is een veel beter uitgangspunt voor een sportieve auto dan voorwielaandrijving. Van haar eigen Brera en Spider weet Alfa Romeo dat men voor sportwagens met voorwielaandrijving op een dood spoor zit. Bij de Duetto zullen dus weer de juiste wielen worden aangedreven. Dit is het ideale model om terug te keren naar de Verenigde Staten, waar de originele Spider in de bioscoophit The Graduate filmgeschiedenis schreef. Misschien nog meer dan Europeanen zijn Amerikanen van mening dat een sportsedan achterwielaandrijving dient te hebben. BMW geldt als de maatstaf, maar ook de Nissan 350Z, de Infiniti G-serie en de Cadillac CTS laten zien hoe het hoort. Alfa Romeo wordt liever in één adem genoemd worden met deze merken, dan in dezelfde vijver vissen als bijvoorbeeld Lancia, Saab en Volvo.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km
Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.