Pagina 1 van 1
invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: ma jun 16, 2008 13:49
door KRIS GT
In de nabije toekomst overweeg ik een oldtimer Alfa (+25 j) aan te schaffen.
Indien ik een wagen koop in Nederland, waarmee moet ik dan evt. rekening houden als ik hem wil importeren naar België ?
Moet ik dan invoerrechten betalen ?
Ik weet dat nieuwe wagens in Nederland steeds duurder zijn in aanschaf dan in België. Ik veronderstel dat dit te maken heeft met onze taksen (Verkeersbelasting, 1ste maal in verkeer brengen enz.) die apart worden geïnd door de staat en dat bij jullie alles inclusief is bij de aankoopprijs van een wagen.
In België worden wagens met veel pk's zwaar belast (fiscale pk's) en ik heb geen zin om vadertje staat dit plezier te gunnen.
Kan iemand mij hierover juist inlichten ?
Ik zou evt. een alfa met aanzienlijk veel pk's willen aanschaffen (6 of 8 cylinder). Het kan ook nog een spider worden of zo...
Bedankt voor jullie reactie.
RE: invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: ma jun 16, 2008 14:48
door elio
Als je een oldtimer (wagen van minstens 25 jaar oud) wil invoeren, ga je volgende zaken moeten betalen:
- douanekosten (10 cent, als ik het me nog goed herinner)
- keuring (een 30-tal euro voor een keuring als oldtimer)
- BIV (ongeveer 63 euro, voor auto's ouder dan 15 jaar, ongeacht de motorisatie)
- en dan gewoon de verkeersbelasting (net geen 30 euro per jaar, ongeacht de motorisatie)
- daarnaast uiteraard ook een verzekering, vanaf 90 euro per jaar (vb Erard, dekt alles behalve woon-werkverkeer).
Bovenstaande zaken zijn van toepassing als je de wagen inschrijft als oldtimer (dus met O-plaat en gebruiksbeperkingen). Als je hem "voor normaal gebruik" wil inschrijven, kan er eventueel nog een gelijkvormigheidskeuring bijkomen (enkele honderden euro's, maar hoe en wat weet ik niet precies).
Re: RE: invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: ma jun 16, 2008 18:31
door Alfarmada
Als je een oldtimer (wagen van minstens 25 jaar oud) wil invoeren, ga je volgende zaken moeten betalen:
- keuring (een 30-tal euro voor een keuring als oldtimer)
Bovenstaande zaken zijn van toepassing als je de wagen inschrijft als oldtimer (dus met O-plaat en gebruiksbeperkingen). Als je hem "voor normaal gebruik" wil inschrijven, kan er eventueel nog een gelijkvormigheidskeuring bijkomen (enkele honderden euro's, maar hoe en wat weet ik niet precies).
Ik heb m'n GTV enkele weken geleden laten keuren als oldtimer, en dat was 16€. Dit was wel een belgische wagen, ik weet niet of er een verschil in prijs zit als het invoer is.
Zou ik wel een beetje raar vinden.
RE: invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: ma jun 16, 2008 20:13
door elio
Hm, dan is het goedkoper dan ik me nog herinnerde (bij mij is 't ondertussen 4 jaar geleden)

RE: invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: di jun 17, 2008 19:11
door Furrikain
Ook niet vergeten: Belgisch homologatie-attest aanvragen via Fiat België, kost net iets over de 100 euro. Alternatief is een uitgebreide keuring laten uitvoeren geloof ik, kost even veel centen en meer moeite.
Tevens heb ik begrepen dat Erard geen oldtimers meer als enige wagen wil verzekeren, ik geloof dat je je dagelijkse auto ook via hen moet verzekeren als je van het gunstigste oldtimertarief wil profiteren.
Re: RE: invoerrechten vanuit Nederland naar Belgie ?
Geplaatst: wo jun 18, 2008 13:55
door Alfarmada
Ook niet vergeten: Belgisch homologatie-attest aanvragen via Fiat België, kost net iets over de 100 euro. Alternatief is een uitgebreide keuring laten uitvoeren geloof ik, kost even veel centen en meer moeite.
I s dat homologatie - attest al lang in voege??
Heb ik met m'n Giulia nooit moeten doen, is al wel enkele jaren geleden.