Ik heb 15 jaar mijn rijbewijs en rijd inmiddels nu ruim 6 jaar met zeer grote regelmaat. Wat mij opvalt is dat er veel troep en kiezels e.d. op de wegen ligt. Zojuist reed ik over de A-4 en ik hoorde een flinke klap achterin. Ik keek gelijk in de spiegels om te zien of ik ergens overheen gereden was, maar ik zag niets, geen takken, geen stenen en er stond niemand op het viaduct waar ik net onderdoor reed. Ik heb daarna heel mijn auto rondgelopen, er onder gelegen en ik kan vrijwel niets vinden, behalve een paar flinke krassen op de achterbumper. Nu klonk het geluid alsof er inderdaad iets hard tegen kunststof aankwam, maar dat neem niet weg dat ik er ongelooflijk van baal en ergens bekruipt me het gevoel dat ik niet zeker weet of het wel alleen de bumper was.
Als ik dan zo terugkijk op die 6 jaar heb ik naast de reguliere steenslag die je als automobilist maar normaal moet vinden (bij beide auto's al een keer de motorkap moeten overspuiten vanwege het niet fraaie gezicht) al een uitlaat gesloopt op een drempel (dat is in mijn ogen ook een stuk puin of vuil op de weg), heb ik meerdere malen mijn voorbumper gesloopt op hetzelfde fenomeen, heb ik twee mistlampen te grave gedragen door rondzwervend stukken puin op de weg, heb ik mijn carter bijna kapot gereden op een stoeprandje door een afzetting, heb ik een put en een kras in mijn dak gehad vanwege rondvliegend bouwpuin langs de snelweg, heb ik een velg zien beschadigen door wederom rondvliegend puin langs de snelweg ivm een verbouwing in de middenberm, heb ik onderaan mijn rechterzijscherm een kras vanwege een plaat staal die op de weg lag en opsprong toen ik langsreed en was zowel bij mijn vorige auto als mijn huidige de voorruit een grote kraterfestijn vanwege allerlei kiezels die door bouwverkeer maar gewoon de weg opgesleept wordt.
In mijn ogen allemaal onnodige schade en je kan het voor lief nemen, maar toch irriteert het me, want een aantal voorvallen hadden makkelijk voorkomen kunnen worden als mensen of bedrijven hun verantwoordelijkheid hadden genomen, maar bureaucratie en opmerkingen dat je auto maar een gebruiksvoorwerp is maken mensen als mij helaas monddood in hun strijd hun wagentje nog enigzinds mooi te houden.....
Grtz van een Doix die er weer even flink de zeik in heeft.....