BMW onderhandelt met zowel Fiat als General Motors over de levering van motoren
http://www.autointernationaal.nl/artike ... d=6206&n=9
Ik mag toch *random insert vloek/scheldwoorden*Fiat heeft niet zozeer behoefte aan motoren voor zijn eigen modellen, maar wellicht wel voor de dochtermerken Alfa Romeo en Maserati. Mocht het eerste merk alsnog met een opvolger voor de 166 willen komen, dan is een 6 cilinder dieselvariant en/of een V8 benzineversie onontbeerlijk. Op papier kan Maserati de laatste krachtbron leveren, maar die V8 is te duur voor een model dat uit het oogpunt van verkoopbaarheid maar half zo duur als een Quattroporte mag zijn. Bovendien is het de vraag of Maserati in zijn eentje de kosten voor het up-to-date houden van zijn V8 kan opbrengen. Zo stoot de GranTurismo elke kilometer 345 gram CO2 de atmosfeer in om met 405 pk een tijd van 5,2 seconden neer te zetten voor de sprint naar 100 km/u. De BMW 650i (367 pk) kan dit in 5,1 seconden en belast het milieu ‘slechts’ met 279 gram. Gekoppeld aan het door de Europese Unie geplande boetesysteem betekent dit 6.270 euro extra prijsverschil.