di saronno
Newbie
Newbie

welke alfa heb ik nou ?

vr okt 19, 2007 15:47

Om de historie van mijn Bertone compleet te maken, heb ik het archivo storico gemaild. Superservice uit Italie, want gisteravond laat gemaild, vanmorgen vroeg antwoord ontvangen. Dank Marco Fazio !
Echter.....nou blijk ik een andere Bertone te hebben dan ik dacht!
Wat is het gaval: volgens mijn Nederlandse papieren (en die uit Italie bij de import-documenten) gaat het om een Giulia GT 1300 junior, bouwjaar 1972, kleur, grigio metallizato medio. Dat klopt, want daar rij ik al sinds 2000 in.
Nu is er in Italie destijds wel wat aan geknutseld, maar niet erg veel. Hooguit wat Italiaans overnevel-werk en that's it. Grijs is de Bertone zowel van buiten als in alle hoeken en gaten. Ik denk zelf dat dit de fabriekskleur moet zijn.
Maar niet volgens het mailtje uit Italie. Volgens dat mailtje hoort het chassisnummer bij een 1300 junior uit 1971, geproduceerd op 4 mei en uitgeleverd op 19 mei in Turijn (hoge omloopsnelheid toen!) en met de (ook mooie) kleur Faggio (AR 516).
De beschrijving van het interieur is; wild boar leather skai. Nou weet ik niet zo 123 wat dat is, maar in de mijn zit bruin skai (of simileder zoals dat toen bij de oosterburen heette..)
Rara hoe kan dat?
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: welke alfa heb ik nou ?

vr okt 19, 2007 16:38

Hooguit wat Italiaans overnevel-werk
Dat is het hele probleem, de waarheid blijft in nevelen gehuld 8)

Alle gekheid op een stokje, het gebeurt wel vaker dat de info van het Archivio Storico niet klopt. Niet omdat Marco de slaap nog niet uit zijn oogjes had gewreven, maar omdat de verslaglegging, boekhouding of hoe je het ook noemen wilt, destijds niet altijd correct was.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: welke alfa heb ik nou ?

vr okt 19, 2007 16:41

'72 op het kenteken kan dan nog best kloppen. Volgens mij kijken ze daar in Italië ook niet op een maandje of wat. Ik heb hier zelf ook nog zo'n setje papieren waar ik op geen enkele wijze de datum eerste aanmelding van mijn Nederlandse papieren uit kan herleiden.

Alleen die kleuren :-k

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr okt 19, 2007 18:23

Een vriend van mijn broertje heeft een oude landrover uit 1958, bij het invoeren heeft de RDW echter een foutje gemaakt en als bouwjaar 1948 opgeschreven.... :shock:(toen bestond landrover pas net..) Ook hier in holland is de boekhouding niet altijd bij de les. :wink:

Zou me er niet te veel van aantrekken, je komt hoogstwaarschijnlijk toch nooit meer achter de waarheid. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

paul veloce
Full Member
Full Member

vr okt 19, 2007 20:41

Ik heb het ooit voor mijn Sprint ook opgevraagd. Kwam het het verhaal dat de kleur AR103 zou zijn, en dat het een normale Sprint zou zijn (geen veloce). Ik heb de auto gekocht toen ze 6 jaar was. Het is op zeker een Veloce (ook niet omgebouwd) en de kleur is echt en origineel AR128 (scheelt overigens niet zo veel van AR103). Dus de administrazione klopt inderdaad niet altijd :roll:

Voor wat betreft het bouwjaar zou je eens in de code van je ramen moeten kijken. Voor 1971 staat er een '1' in, voor 1972 een '2'. Dit geeft een grove indicatie, maar er kan natuurlijk altijd een keer een ander raam in gekomen zijn, al zal dat niet voor alle ramen gelden.

Blijft natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat hij voor de registrtie is omgekat vanwege ontbrekende papieren ofzo, maar daar gaan we maar niet van uit.
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

di saronno
Newbie
Newbie

za okt 20, 2007 14:09

De tip van de ramen zal ik zodra ik in de stalling kom even meenemen. En ach, de charme van Italië is toch ook een beetje dat "nevelige" , op het moment dat je denkt te weten hoe het werkt is het toch weer net even anders. Bene. En op een jaartje meer of minder kijk ik (wat de Bertone betreft) ook niet, dus....
Wat "omkatten" betreft (zoonlief wist me dat ook fijntjes als mogelijkheid mee te geven, ik krijg 'm nog wel als ie z'n sprintje na gaat trekken :twisted: ) denk ik maar zo: dan hebben ze het in ieder geval goed gedaan en een fantastische "nieuwe" auto om het chassisnummer heen gezet.
Hoe was het ook al weer; Beter goed gejat dan slecht verzonnen?
Maar voorlopig ga ik voor de uitleg dat de administratie van Alfa uit die tijd z'n eer nog steeds aandoet. Het klopt, maar soms ook niet.
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”