Pagina 1 van 3

Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 14:40
door alfaromeocars
Top Gear reed als één van de eerste in de nieuwe Alfa 8C Competizione. En omdat wij weten dat jij niet kunt wachten op rijbelevingen met deze Italiaanse schone - alle plaatjes heb je de afgelopen twee jaar wel op internet en in de bladen gezien - hier alvast een voorproefje. In ons december nummer het uitgebreide verslag met supercoole foto's...

Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel. Zó veel schoonheid, zo veel vakmanschap, zo veel onversneden kunstenaarsziel in iets op wielen? Hoe hou je in hemelsnaam je overtuiging vast als ze met iets zo moois komen?

De weelderigheid van de carrosserie is gedrapeerd over 20-inch wielen die verpakt zijn in dropkleurig Pirelli-rubber. Het interieur is een vitrine van koolstofvezel, aluminium en op z’n Italiaans bewerkt leer van mooie, lieve koeien. Alle lichtgewicht materialen worden gedragen door een stalen geraamte van pure onverzettelijkheid.

'De startmotor gorgelt een paar seconden en gooit dan een enorme hoop kwaaiigheid naar de vier uitlaten'

Voorin ligt een warmbloedige, 450 pk sterke Italiaanse V8, de met peddels aan het stuur bedienbare zesbak ligt vlak voor de achteras. Een wielophanging met double wishbones, een limited slip-differentieel en machtige Brembo’s vervolmaken het schilderij.

Roep de motor tot leven en het machtsvertoon wordt alleen maar groter. De startmotor gorgelt een paar seconden en gooit dan een enorme hoop kwaaiigheid naar de vier uitlaten, die vervolgens ruiten doen trillen en asfalt doen rillen.

De toerenteller gaat tot 7.500 toeren per minuut. Meer kan, maar resulteert in een knetterend ingrijpen van de begrenzer. De harde demping en vering zijn slecht nieuws voor elke hobbel of bobbel – als die een klap geven, krijgen ze er meteen een terug. De besturing is zwaar en heerlijk direct. De cockpit beeft continu onder het haast vulkanische gebulder van de V8 en de uitlaten.

De Alfa 8C Competizione heeft massa’s grip, z’n bochtgedrag is solide en vertrouwenwekkend, en als je er trek in hebt kun je de achterbanden met speels gemak al kwispelend met de achterkant oproken. Hij voelt ongelooflijk degelijk en stijf, wat me des te meer verbaast omdat er behoorlijk wat Maserati Quattroporte-techniek in de auto verwerkt zit. En wat je ook van die Quattroporte mag vinden, een echte rijdersauto is het zeker niet.

De 8C is snel – erg snel. De power komt mooi gedoseerd, van ‘vriendelijk’ tot 3.000 tpm, via ‘nuttig’ tot 4.000 tpm, naar ‘o lieve help, zeg tegen mijn kinderen dat ik van ze hou en tegen mijn vrouw dat ik het niet zo bedoelde’, de hele rest van de weg naar de 7.500 tpm. De Cambiocorsa-bak met peddels past perfect bij het geheel – hebben we ook wel eens anders meegemaakt.

Er worden maar 500 8C Competiziones gemaakt en ze zijn allemaal al verkocht – de prijs van zo’n 220.000 euro (in Nederland – zonder onze ‘trots op ons belastingstelsel’- BPM en BTW zou je 135.000 betalen…) was kennelijk geen enkel beletsel. Alfa heeft haast gemaakt met de productie en dat houdt onder meer in dat ze rustig kunnen volhouden dat het spijkerharde onderstel ‘een typische karaktertrek van een nu eenmaal in kleine serie geproduceerde supersportwagen’ is. Voor comfort moet je dus niet bij hem zijn – de 8C Competizione is hardcore.

Je krijgt er een op maat gemaakte, leren kofferset bij, maar denk nou niet dat de 8C een auto is om mee op reis te gaan. Daarvoor is hij te luidruchtig, te hard en te onoverzichtelijk – op een béétje druk kruispunt is het raden waar de rest van het verkeer is en God zegene de greep. Dit is een auto die je gebruikt om op een zondag je adrenalinepeil weer voor een week op orde te krijgen. Die ervoor zorgt dat je in ieder geval nooit aan de gevolgen van een kwaadwillende bloedprop zult overlijden, omdat je eens in de zoveel tijd je aderen keihard hebt doorgespoeld met Italiaans-verstookte benzine. En die ervoor zorgt dat je jezelf de tofste peer van het universum vindt, omdat je jezelf zojuist in de spiegeling van een modern gebouw voorbij hebt zien (en horen) komen.

Eigenlijk is mijn enige bezwaar tegen de Alfa 8C Competizione dat waar hij voor staat, in plaats van dat wat hij is. Hij ziet er wat retro uit, en dat is hij in zekere zin ook – hij doet geen bal aan de evolutie van de sportauto. In feite is hij niet voor- maar achteruitstrevend. En let wel: met een Corvette die de helft kost, kun je het een Alfa-rijder onbehoorlijk lastig maken.

Maar het is pas echt zonde dat hij niets betekent voor de rest van het Alfa-gamma. 8C staat voor acht cilinders – geen enkele andere Alfa zal die ooit zal krijgen. Competizione staat voor racerij, maar racen zal deze auto nooit. Hij staat meer voor ‘kijk eens hoe goed wij het eeuwen geleden in de racerij deden’. Tikje cynisch wel, om niet te zeggen manipulatief.

Maar wie iets heeft met Italiaanse volbloeden (en wie heeft dat niet?) laat zich maar wat graag manipuleren. Ik ben er sukkel genoeg voor. Als ik weer zo’n schitterende S-bocht uitaccelereer, voel hoe de auto onder het gejubel van die haren-ter-berge-rijzende V8 van de linker- naar de rechterkant van de bocht danst, en denk ik: ‘Zo. En dit hoogtepunt neemt niemand me ooit meer af’.

Bron: Top Gear

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 14:47
door Dinky Boy
De schrijver is duidelijk nog erg in de war van z'n ritje...
De toerenteller gaat tot 7.500 toeren per minuut. Meer kan, maar resulteert in een knetterend ingrijpen van de begrenzer.
Is dat ding nou begrensd of niet :?: Ow, we hebben het over een ondergrens natuurlijk :biggrin:

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 14:54
door Kosta
Waarschijnlijk begint het rode gebied bij 7.500 .

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 15:02
door Dottore M
Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 15:36
door alfa147man
ik vind het een zalige auto. In Maranello heb ik deze zomer er eentje richting Fiorano zien rijden. Ik was net benzine aan het tanken. De 8C kwam naast me staan en zowel m'n 147 als die 8C hebben dezelfde cocktail gedronken ;-)

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:42
door alfaromeocars
Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:52
door SPIDERVELOCE1750
Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:
Bij voorkeur een ouderwetse Sunlight . :lol:

Ben benieuwd wanneer we de eerste gaan zien , want die moeten nu toch ongeveer al geleverd worden ?

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:53
door Alessandro
Maar het is pas echt zonde dat hij niets betekent voor de rest van het Alfa-gamma. 8C staat voor acht cilinders – geen enkele andere Alfa zal die ooit zal krijgen. Competizione staat voor racerij, maar racen zal deze auto nooit. Hij staat meer voor ‘kijk eens hoe goed wij het eeuwen geleden in de racerij deden’. Tikje cynisch wel, om niet te zeggen manipulatief.
Dan manipileren we de boel toch lekker zelf?
:-k V8 in een Alfetta of zo...............

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 18:59
door bertonejaap
Ze zin wel helemaal lirysch van de auto en terecht.

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:01
door AlfettaOwner
Wat een woordenschat, heerlijk gewoon................................ :-({|=


De enigste nieuwe alfa die ik met echte trots op mijn oprit durf te zetten :lol:

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:17
door GiuliaCorse
De power komt mooi gedoseerd, van ‘vriendelijk’ tot 3.000 tpm, via ‘nuttig’ tot 4.000 tpm, naar ‘o lieve help, zeg tegen mijn kinderen dat ik van ze hou en tegen mijn vrouw dat ik het niet zo bedoelde’
Whoehahahaha brilliant

RE: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:24
door Vince
Ze zijn weer heerlijk lyrisch...

Onbegrijpelijk dat Alfa de productie voor dat ding bij 500 stopzet. Ik weet zeker dat ze er een veelvoud meer van zouden kunnen verkopen...

En wat betref een v8 in een Alfa, ik heb begrepen dat de 169 strakjes wel een (maserati-)V8 in het vooronder gaat krijgen.

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:41
door Dinky Boy
Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende zemelen-etende anti-autofetisjist zal bij de aanblik van de Alfa 8C Competizione bevangen worden door een knagende twijfel.
Ik blijf het een lelijk hok vinden.
Ga jij maar snel je mond wassen met zeep !!! :wink:
Nou.... :-k

In de loop der tijd ga je vaak anders tegen een ontwerp aankijken. Het wordt mooier of minder mooi. Ontwerpen waarbij je bij de eerste aanblik bijna knock-out gaat, gaan vaak na een jaar of twee vervelen.

In 2003 was ik redelijk enthousiast over de 8c. Waarschijnlijk uit teleurstelling omdat de Brera niet kwam. En dan bedoel ik de Brera, niet die 159 Coupé. Noch de productie-Brera, noch de 8c vind ik lelijk, maar dat de Brera zoals Giugiaro hem bedoelde uitbleef betreur ik nog altijd. Die auto had UITSTRALING. Eén van klasse en stijl. Fare la bella figura. De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont. En dat hoort naar mijn smaak toch meer bij Amerikanen (toevallig?) dan bij een Italiaan.

Overigens heeft Bburago op zijn site voor de 1:18 8c zilvergrijs als kleur-optie...

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 19:44
door Vince
Zelfs de meest vastgeroeste, linksdraaiende De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont.
Een dikke kont kan heel mooi zijn hoor!

Zie Alfa 75 en nog mooier, Ghibli... 8)

Re: Top Gear in de 8C !!!

Geplaatst: vr okt 19, 2007 20:09
door Alessandro
De uitstraling van de 8c is eerder bruut en zelfs een tikkie lomp. De auto heeft gewoon een dikke kont.
Een dikke kont kan heel mooi zijn hoor!

Zie Alfa 75 en nog mooier, Ghibli... 8)
Mee eens! (dan hebben we het wel over auto's, hè. :wink: )