Pagina 1 van 2

De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 10:55
door bert
alfa romeo 159 19 jdtm 120cv: velox max 191 km/h 0-100 km/h 11sec
alfa 159 19 16v 150cv velox max 210km/h 0-100 km/h 9,4 sec
alfa 159 24 jtdm 200cv velox max 228 km/h 0-100 km/h 8,4
sec ora i benzina:
alfa 159 19 jts 160cv velox max 212 km/h 0-100km/h 9,7 sec
alfa 159 2.2 jts 185cv velox max 222 km/h 0-100 8,8 sec
alfa 159 32 jts v6 260 cv q4 velox max 240km/h 0-100 7 sec.

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 11:41
door Ruud33 16V
Nou Nou, dat is eentegenvaller. De diesels zijn niet echt rap te noemen... en de benzine versies al helemaal niet. Het TOPmodel komt maar in 7 sec aan de honderd. Kun je beter een GTV 3.0 hebben ofzo...

Jammer hoor. Wie had het gedacht dat alfa het op het gebied van prestaties onderhad af moet gaan leggen tegen merken als VW en audi....

Balen zeg....

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 11:53
door @lfa@lgra
En allemaal met zo'n vreselijk onzinnige zesbak????

Re: RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:02
door sudman1500
En allemaal met zo'n vreselijk onzinnige zesbak????
Hoezo onzinnig :?: :?:

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:18
door ciclista
Dat wordt voor mij dus een 120cv JTD, goed genoeg voor de 30.000 km per jaar die ik prive afleg, snel zat voor in het dagelijks verkeer. En voor de lol de Bertone.
De powerband in een diesel is niet zo breed, dus een zesbak helpt wat mij betreft wel om eenmaal op snelheid het geluid uit te zetten.

@ bert
je had laatst ook een lijstje met een idee van de prijzen, maar ik kan t niet meer vinden.

Ik wacht overigens nog rustig tot in de loop van 2006 de SW verschijnt.

Re: RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:24
door @lfa@lgra
En allemaal met zo'n vreselijk onzinnige zesbak????
Hoezo onzinnig :?: :?:
Als je een mooie vlakke koppelkromme hebt en zat vermogen heb je in principe aan een 5 bak zat voldoende. Vandaar onzinnig.

De vijf en zeker de zes wordt tegenwoordig niet meer als "rij"- versnelling gebruikt, maar alleen om je motor als het ware even "af te zetten" en je zuigers dwars door je cilinderwanden heen te douwen met giga leibaankrachten. :shock: Het "nieuwe rijden"heet dat en dat is niks voor Alfa rijders....:biggrin:

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:33
door bert
Acceleratie ligt voor een groot deel aan de overbrengverhoudingen. Met een 6 bak kun
je overbrengverhoudingen dichter bij elkaar brengen en 1/2/3 zeer kort houden
voor rappe acceleratie en toch rustig en comfortabel rijden mogelijk maken.
Dus Arjan bedoelt dat of het is geen sprintbak met relatief lange overbrengverhoudingen
of de auto is te zwaar en de korte zesbak flatteert acceleratie en geeft hoge fatsoenlijke topsnelheid die met een 5 bak niet mogelijk zou zijn maar tijden vallen in dat geval wat tegen.
Laatste zal vermoedt worden en resulteert in veel schakelwerk. Zal waarschijnlijk
niet voor verhoudingen zijn gekozen dat men 100km/h+ in twee kan halen.
De 159 is een zeer zware auto maar Audi's zijn dat ook. De V6 van Audi is ongeveer
gelijk qua vermogen/koppel.

VAG producten zijn slechts iets sneller. Ontloopt elkaar echt zeer weinig omdat men volgens
mij Audi als de grootste concurrent ziet.
En Alfa komt nog met UniAir en uiteindelijk dus met meer vermogen.

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:37
door LC
Veel te zwaar natuurlijk weer! Jammer, kijk eens naar de prestaties van de BMW 330 i. Als je jezelf als sportief merk serieus zou nemen, moet je die toch minstens evenaren met het topmodel. :evil:

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 12:53
door ciclista
deze dus, verstopt in Brera topic:

prezzi indicativi 159
versione progression/distinctive/luxury
1.9JTDm 29.000/31.000/36.000
1.9JTDm 30.500/32.500/37.500
1.9JTS 29.000/31.000/36.000
2.2JTS 30.500/32.500/37.500
2.4JTDm 34.000/36.000/41.000
2.4JTDm Q4 36.500/38.500/43.500
3.2JTS Q4 39.500/41.500/46.500

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 13:06
door Ruud33 16V
Tuurlijk zijn de prestaties wel voldoende en zeker voor dagelijks gebruik. Je hebt er in principe niks aan dat een auto 230km/u loopt als je maar 120 mag...maar toch...

een prestigieus merk als alfa moet toch op zijn minst BMW evenaren op sportief gebied en niet al door de eerste de beste VW passat oid voorbij gereden worden. Bovendien legt de 159 het af tegen de eerdere modellen van alfa. Als ik mijn oude rammelbak nog had gehad (33 16v met squadra chip) had ik daarmee alle modellen van de 159 (de q4 uitgezonderd) enorm voor lul gezet bij het stoplicht. Ook leuk als je met een auto van rond de 40.000 euro voor schut wordt gezet door het eerste het beste tienertje met een auto van hetzelfde merk maar ongeveer 38000 euro goedkoper.


Dus ik ga maar sparen voor een mooie 147 GTA.....

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 13:36
door bert
Ja, de BMW is sneller maar dat is de topper in het segment en zeer duur!!!
Maar dan hebben we het wel over de zescilindervarianten. Qua 4 cilinders zijn
de Alfa's volgens mij wel sneller.
Nieuwe BMW 3 is ondanks alle elektronica en grotere afmeting geen kg zwaarder maar wel door ontwikkelen van o.a. magnesium motorblok en neuszijde is compleet alu.
BMW is technisch gezien zeer fraai en natuurlijk beter dan een 159 maar ik
zie mij niet in een BMW rijden.


Maar welke merken zijn nog meer sneller???? Een VAG V6 is maar marginaal sneller.
De nieuwe modellen hebben volgens mij standaard meer tractie dan de oudere modellen.

Re: RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 13:39
door sudman1500
deze dus, verstopt in Brera topic:

prezzi indicativi 159
versione progression/distinctive/luxury
1.9JTDm 29.000/31.000/36.000
1.9JTDm 30.500/32.500/37.500
1.9JTS 29.000/31.000/36.000
2.2JTS 30.500/32.500/37.500
2.4JTDm 34.000/36.000/41.000
2.4JTDm Q4 36.500/38.500/43.500
3.2JTS Q4 39.500/41.500/46.500
Ai, dat belooft flinke NL prijzen dan denk ik, want dit zijn niet de Hollandse toch??

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: do apr 07, 2005 13:56
door ciclista
De huidige italiaanse prijslijst scheelt zo ongeveer 4500 Euro met de nederlandse:
als voorbeeld GT 2.0JTS prog. 29.180, in NL: 33.625.
Tel er nog even 1500 euro meerprijs bij voor de SW versie.

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: vr apr 08, 2005 00:11
door psillen
Dan schat ik dat de 159 behoorlijk duurder wordt dan een qua vermogen vergelijkbare 156. Een EUR 4.000,= moet je wel extra neerlappen. Dat is toch fors te noemen.

De 159 groeit wel flink in afmeting, maar toch. Die extra ruimte heb ik persoonlijk niet nodig, maar voor de EUR 4.000,= vind ik wel een toepassing :wink:

De nieuwe 3-serie is niet tot nauwelijks duurder geworden dan z'n voorganger. Voor de Passat geldt ongeveer hetzelfde verhaal.
Alfa wordt wel duurder en zal daar een duidelijke kwaliteitstijging t.o.v. de 156 tegenover moeten stellen.

Oplossing? 147 opvolger wordt groter en er komt ook een SW :?:

6 versnellingen zijn m.i. geen onzin. Voor een diesel niet, omdat die een beperkte toerentalband heeft.
Wat betreft benzine, ik zou willen dat mjin JTS ze had. Overbrengingen zijn nu op acceleratie uitgelegd, dat hoort ook zo bij een Alfa. Alleen in z'n 5 bijna 4000 tpm bij 130 is gewoon veel voor een 2 liter motor. Als je veel in Duitsland rijdt en boven de 130 komt, schiet het verbruik, mede door het hoge toerental, ineens als een speer omhoog. Met een 6e versnelling: minder verbruik en minder geluid.

RE: De officiele prestaties Alfa Romeo 159

Geplaatst: vr apr 08, 2005 08:46
door bert
De prijs, het gewicht en de prestaties zeggen mij dat de 159 rocksolid wordt gebouwd.
Veel aandacht voor afwerking , interieur meer op 166 niveau, zoals bijvoorbeeld Audi.
De pijs is i.d. fors maar ik heb begrepen dat bodemplaat en onderstel zeer kostbaar blijken
en men de wegligging,comfort en handling op BMW/Audi heeft gebracht. Men heeft BMW's en Audi's uitvoerig getest en gekeken hoe deze auto's zijn gebouwd.
Ik heb ergens gelezen dat de het in ieder geval de beste voorwielaangedreven in zijn klasse zou moeten worden qua wegligging en BMW zeer dicht zou naderen of voorbij steken.
Nog steeds de verfoeide voorwielaandrijving maar dat zal in de toekomst blijven.
Ik denk dat de 159 met name bedoeld is om ook kopers van Audi/BMW aan te spreken
en volgens mij kan dat alleen betekenen dat de 159 less idiosyncratic, zoals de Engelsen
zo mooi kunnen zeggen, zal zijn.

Ergens wel jammer dat men niet een Giulia van de 21ste eeuw heeft gebouwd maar
de 159 is volgens mij wel het Italiaanse antwoord op Audi. Hij moet wel goed zijn.