Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 18:17

Met alle tech info:

nieuwe 1.9 JTD 190 Pk
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 18:37

Ik snap die laatste alinea niet:
Downsizing?
Het lijkt een fraaie oplossing van twee van de drie problemen, trekkracht en emissies. Vergeet echter niet dat het gaat om de emissiewaarden over de Europese rijcyclus en die worden met moeite gehaald. En het derde probleem is alleen maar groter geworden. De kostprijs van de nieuwe Alfa Romeo viercilinder zou echter wel eens lager kunnen zijn dan die van de huidige vijfcilinder. Dan is het een vorm van ‘downsizing’.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 18:40

Ik zit me daar ook al het hoofd over te breken... :-k :roll:

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 18:46

Interessant blad trouwens, AMT. Hadden we vroeger thuis ook.
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 19:12

Downsizing?? Minder cilinder inhoud, met zelfde vermogen. :wink:

Simpel gezegd: Kleiner van afm. zelfde prestaties dus.

Of bedoelen jullie het onbenoemde derde probleem?? ( Kostprijs??)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 19:33

INderdaad het derde probleem: emissies. Maar waarom dan zo'n motor introduceren terwijl je ternauwernood aan de emissie-eisen voldoet?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 19:51

idd mooie techniek!
Downsizing is in dit geval dat er een plaatsvervangende 4 cilinder motor komt voor de 5 cilinder.
Één cilinder minder en dezelfde prestaties en prijs dus!
Waar we wel overheen kijken is dat de emissie nauwelijks gehaald wordt en er dus hoogst waarschijnlijk een downsizing van vermogen gaat plaatsvinden om de Euro 5 norm te halen.
Zul je zien, wordt het een 175pk/330Nm motor oid.
Maximum toerental 4750... dus de driveability is dan ook een vraagteken. Met de compuond turbo wel op te lossen denk ik.
Is er nog maar een ding wat roet in het eten gooit: roet!!! (fijne deeltjes die niet zo fijn zijn ;) )

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 20:17

Snapte ik het toch... ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Andretti Molletti

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 20:22

Snapte ik het toch... ;)
ja ja ja ja ipv ja ja ja ja ja ;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 20:39

idd mooie techniek!
Downsizing is in dit geval dat er een plaatsvervangende 4 cilinder motor komt voor de 5 cilinder.
Één cilinder minder en dezelfde prestaties en prijs dus!
Waar we wel overheen kijken is dat de emissie nauwelijks gehaald wordt en er dus hoogst waarschijnlijk een downsizing van vermogen gaat plaatsvinden om de Euro 5 norm te halen.
Zul je zien, wordt het een 175pk/330Nm motor oid.
Maximum toerental 4750... dus de driveability is dan ook een vraagteken. Met de compuond turbo wel op te lossen denk ik.
Is er nog maar een ding wat roet in het eten gooit: roet!!! (fijne deeltjes die niet zo fijn zijn ;) )
Driveability van dit soort 'opgefokte' diesels is altijd een discussiepunt. De powerband is vaak erg smal en het aanspreken is vaak nogal binair. Ik heb een paar jaar geleden back-to-back met alle toenmalige Golf IV 1.9 TDI's gereden (ja, mijn leven is één groot feest :wink: ) en toen vond ik de 150 pk versie bijvoorbeeld al een stuk onprettiger dan de 130 pk versie. Compound turbo's zijn wat dat betreft een goede oplossing (BMW 535d, iemand?), maar dit soort technieken icm de hoge-precisie injectoren etc. gaat de gemiddelde gezinskoets qua kostprijs al gauw te boven. De steeds strengere emissie-eisen (NOx) maken de noodzaak voor hoge-precisie-componenten alleen maar sterker. Er wordt wel gezegd dat dit de diesel binnen een x aantal jaren te duur gaat maken en dus economisch minder interessant...
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Andretti Molletti

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 20:48

Mooi dan kunnen we constructief naar LPG!!!

;)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 21:07

Mooi dan kunnen we constructief naar LPG!!!

;)
Als de industrie daar nou eens een 'dedicated' motor voor zou ontwerpen :roll:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 21:09

Etna V 10. Lekker Gasgeven :mrgreen:

Misschien gaat de evolutie van de benzinemotor dan eerst weer eens verder. Hang de techniek van de huidige diesels maar eens op een benzinemotor. :o

Waterstof staat nog in de baby slippers. Huidige verbruik schijnt bij een middenklasser 1 op 4 te zijn. :?
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8934
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

wo jun 13, 2007 21:15

Misschien gaat de evolutie van de benzinemotor dan eerst weer eens verder. Hang de techniek van de huidige diesels maar eens op een benzinemotor. :o
Precies, dat is ook wat er gaat gebeuren: Otto maakt een inhaalslag. Verder zijn er 'hybriden' in ontwikkeling die deels het Otto-proces en deels het Dieselproces doorlopen. Hiervoor wordt een deels synthetische 'designbrandstof' gebruikt (VW ism Shell bijvoorbeeld).
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
van G
Guru
Guru
Berichten: 1352
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:01
Locatie: Zeeuwsch-Vlaanderen

RE: Nieuwe JTD twinstage 400 NM !!

do jun 14, 2007 00:06

1.9 JTD Twin Stage turbodieselmotormet 190 pk vermogen en 400 Nm koppel

Hmm dat lust ik wel :twisted:

Mijn ex Thema turbine moest het maar met 304 Nm doen bij maximum turbo-overboost
nu Fiat 500 Opening Edition, CLS350
vroegah: MV Agusta F4, Seicento Hobby, clk 230 kompressor, Cagiva Mito evo, 156JTSWAGON, 166V6, 155TS18L16V, THEMA16VTURBO, 33 16V, TIPO17D, ABARTH130TC, 323i, ABARTH105TC FZR1000EXUP, FZR600
ooit ? DELTAintergraleEVO

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”