Met alle tech info:
nieuwe 1.9 JTD 190 Pk
Downsizing?
Het lijkt een fraaie oplossing van twee van de drie problemen, trekkracht en emissies. Vergeet echter niet dat het gaat om de emissiewaarden over de Europese rijcyclus en die worden met moeite gehaald. En het derde probleem is alleen maar groter geworden. De kostprijs van de nieuwe Alfa Romeo viercilinder zou echter wel eens lager kunnen zijn dan die van de huidige vijfcilinder. Dan is het een vorm van ‘downsizing’.
ja ja ja ja ipv ja ja ja ja jaSnapte ik het toch...
Driveability van dit soort 'opgefokte' diesels is altijd een discussiepunt. De powerband is vaak erg smal en het aanspreken is vaak nogal binair. Ik heb een paar jaar geleden back-to-back met alle toenmalige Golf IV 1.9 TDI's gereden (ja, mijn leven is één groot feestidd mooie techniek!
Downsizing is in dit geval dat er een plaatsvervangende 4 cilinder motor komt voor de 5 cilinder.
Één cilinder minder en dezelfde prestaties en prijs dus!
Waar we wel overheen kijken is dat de emissie nauwelijks gehaald wordt en er dus hoogst waarschijnlijk een downsizing van vermogen gaat plaatsvinden om de Euro 5 norm te halen.
Zul je zien, wordt het een 175pk/330Nm motor oid.
Maximum toerental 4750... dus de driveability is dan ook een vraagteken. Met de compuond turbo wel op te lossen denk ik.
Is er nog maar een ding wat roet in het eten gooit: roet!!! (fijne deeltjes die niet zo fijn zijn)
Als de industrie daar nou eens een 'dedicated' motor voor zou ontwerpenMooi dan kunnen we constructief naar LPG!!!
Precies, dat is ook wat er gaat gebeuren: Otto maakt een inhaalslag. Verder zijn er 'hybriden' in ontwikkeling die deels het Otto-proces en deels het Dieselproces doorlopen. Hiervoor wordt een deels synthetische 'designbrandstof' gebruikt (VW ism Shell bijvoorbeeld).Misschien gaat de evolutie van de benzinemotor dan eerst weer eens verder. Hang de techniek van de huidige diesels maar eens op een benzinemotor.![]()