Ben je het eens dat een Alfa meer dan elk ander merk moet presteren?

Nee, de sensatie blijft ongeëvenaard
13%
7
Ja, het is belangrijk bij elk stoplicht als eerste weg te zijn
25%
13
Ach, prestaties.....ken je een merk met een evenmooi design als de gemiddelde Alfa?
62%
32

Totaal aantal stemmen: 52
swdriver
Member
Member
Contacteer: Website

Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 09:46

Hallo allemaal,

Deze week stond er in de autoweek een ingezonden brief van een Alfist die niet tevreden meer is. Eigenlijk zegt die meneer dat Alfa niet snel genoeg meer is naar zijn idee.

Nu rijdt ik maar een paar jaar Alfa (5 inmiddels) en ik zie zijn punt wel, maar ik ben wel van mening dat binnen de prestaties die geleverd worden Alfa dit wel met een sensatie doet die je bij andere merken niet tegen zult komen (misschien BMW dan nog wel).

Ik denk dat de prestaties niet het enige zijn die een Alfa tot een Alfa maken. Zo zijn er inmiddels heel wat diesels (vaak ook viercilinders) sneller dan mijn 2.4 jtd, maar ik kan bij elk stoplicht toch genieten van een geluid waar je U tegen zegt terwijl een eventuele tegenstrever eerder moet denken aan gehoorbescherming.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie hierover denken.

Groet,

Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Aernoudt
Guru
Guru

RE: Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 10:51

In mijn ogen heeft de beste een goed punt: Alfa's worden er niet beter op qua rijden (en ook niet sneller in vergelijking met de concurentie). Design (exterieur met name) vind ik nog steeds mooier dan de concurentie. Interieur wordt wel wat minder fraai dan het was (met name 159: veel te lomp middenconsole....)

Brera is fraaie auto maar geen sportauto naar mijn mening. Dat vind ik een gemiste kans (vind de auto erg teleurstellend rijden...). 159 is veel te zwaar (net als de Brera). 4x4 systeem met bias naar achterkant vind ik wel een goede ontwikkeling. Belangrijk: er moet weer een echte Alfa motor komen, met veel meer PK's dan nu het geval is, als top model. En een leuke 'opvul' motor (2 liter turbo oid) tussen de gewone en de GTA in.

De optie's uit je poll vind ik niet zo sterk gekozen: meer PK's en stoplicht sprinten heeft weinig met elkaar te maken ;)

Ja Alfa moet meer power gaan leveren !
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member

zo apr 08, 2007 11:01

Acceleratie van 0-100, daar is Alfa nooit sterk is geweest, maar da’s mijn inziens ook geheel irrelevant. Het is geen kunst een auto te bouwen die een snelle acceleratie heeft in een rechte lijn. Acceleratie van 60-120 is veel interessanter. Dit gecombineerd met een superieur onderstel en je Alfatje (oud of nieuw) is dus niet bij te houden op één van de vele kronkelige weggetjes in Noord Italie (of op een bochtig dijkje gewoon hier in Nederland als je het wat dichter bij huis zoekt :wink: ).

kai
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 08, 2007 11:31

De vraagstelling is zodanig door jouw mening gekleurd dat er niet fatsoenlijk op te antwoorden valt.
Alfa's van nu zijn te zwaar en te traag in vergelijking met hun concurenten. PUNT
Een willekeurige BMW heeft naar mijn idee een veel betere wegligging etc. in het dagelijkse gebruik.

Met Alfa heb ik een haat - liefde relatie. Met BMW helemaal geen.

SQUADRA LEO
Guru
Guru

zo apr 08, 2007 11:55

3 !!

Leo.
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

newsgroupalfaromeo
Junior Member
Junior Member

zo apr 08, 2007 12:14

Bij een vergelijk zou je de aanschafprijs of eigenlijk value for money ook mee moeten nemen. Zou je dan een Alfa met een BMW willen vergelijken, dan zou je de instap 1-serie (118d) al moeten vergelijken met één van de duurdere uitvoeringen van de Alfa 147 (JTDm Q2). Of vergelijk je Alfa eens met een Seat (tegenwoordig toch ook een sportief merk), dan zou je een 147 1.6 Veloce moeten vergelijken met een Leon 1.6 Sport. In bijde gevallen komt een Alfa er niet echt negatief uit (zowel qua performance als gewicht).
Maar ondanks dat zou het gewicht van de huidige autos inderdaad best wel een stuk omlaag mogen.

Alfistroel
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 08, 2007 12:15

het andere stuk over de twee Alfisten die mee gaan doen aan de Cape to Cape ralley in een OPEL vind ik vele malen erger :evil: :evil:
Registerleider 155
alfa155register.nl

Alfa Romeo 155 V6 W.B Bianco Argento
807 Buske voor alle jong
Zakelijk accuding
Ooit:
Alfasud 1.5 TI 82
Alfetta 2.0 83
75 2.0 T.S 87
164 3.0 24V 94
155 2.5 V6 12V 94
33 S.W 1.5 94
33 S.W 1.7 94
155 2.5 V6 W.B 96

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 08, 2007 13:01

Ik vind de opties niet helemaal zoals ik ze zou willen zien. Ik heb voor optie twee gekozen, de ja dus. Maar niet om bij het stoplicht als eerste weg te zijn. Had liever gezien: "Ja, het merk mag zijn sportieve uitstraling wel waarmaken". Dat doen ze nu niet. Kortom: ja, liever sportiever, zodat het beter bij de rest van de auto past.
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 14:56

De vraagstelling is zodanig door jouw mening gekleurd dat er niet fatsoenlijk op te antwoorden valt.
Alfa's van nu zijn te zwaar en te traag in vergelijking met hun concurenten. PUNT
Mee eens!
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Aernoudt
Guru
Guru

Re: RE: Ingezonden brief Autoweek over Alfa Romeo

zo apr 08, 2007 15:45

Ik vind de opties niet helemaal zoals ik ze zou willen zien. Ik heb voor optie twee gekozen, de ja dus. Maar niet om bij het stoplicht als eerste weg te zijn. Had liever gezien: "Ja, het merk mag zijn sportieve uitstraling wel waarmaken". Dat doen ze nu niet. Kortom: ja, liever sportiever, zodat het beter bij de rest van de auto past.
Inderdaad!
* 936 1/2 (822) * http://www.vimeo.com/4510549 *

Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 08, 2007 15:47

In auto italia stond laatst een ingezonden brief van een engelsman die een brera had besteld voordat deze bij de dealer stond.
Toen de dealer eenmaal een testexemplaar ter beschikking had en de beste man ging rijden heeft hij zijn brera direct afbesteld.
Het reed naar zijn zeggen als een saab met een opel motor, tja,..dat is het natuurlijk ook.

Alfisten zien het liefst dat alfa's beter presteren dan "gemiddeld" en uitblinken in wegligging.

Dat is tegenwoordig helaas niet meer zo.

Dat ze mooier zijn dan de rest maakt een beetje goed maar lang niet alles.

Dus ja, alfa's moeten zeker beter preseteren als dat ze nu doen!
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

pepijn
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 08, 2007 18:18

Helaas maar waar, de reden waarom ik het bij m'n Bertonehou. Nieuwe Alfa's hebben nog steeds de looks en zijn daarin mijlenver voor op andere merken, maar de prestaties zijn idd helaas wel ondermaats als je echt iets sportiefs en/of snels wil rijden, aangezien een 166 op een M5 onderstel zetten een iets te groot project is, heb ik voor de EVO 8 gekozen ipv een GTA hoe niet te versmaden het geluid van de V6 ook is.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Peterke
Full Member
Full Member

zo apr 08, 2007 20:44

Alweer dezelfde discussie :P
Check dit filmpje maar weer eens: http://youtube.com/watch?v=zON4bWsl2Ek
Hoe alfa vroeger de auto's maakte kan nu niet meer.
Dat het voor de alfisten minder is is jammer, maar over het algemeen kopen echte alfisten ook zelden een nieuwe auto.
Ik vind dat alfa opzich wel goed bezig getuige ook de recordverkopen:

Alfa Romeo maakt momenteel bijzondere ontwikkelingen door. Vorig jaar al zag het Italiaanse merk de verkopen van haar sportieve auto’s fors stijgen. En deze groei zet door. Het eerste kwartaal van 2007 laat Alfa Romeo een recordgroei zien van maar liefst 34%. Daarmee is het merk een van de snelst groeiende merken op de Nederlandse automarkt en in haar klasse zelfs veruit het snelst groeiende merk.

Na het eerste kwartaal is het traditiegetrouw tijd om de balans op te maken. Met een groei van 34% kan Alfa Romeo tevreden terugblikken. De verkopen stegen van 1.123 registraties in de eerste drie maanden van vorig jaar, naar 1.509 eenheden in het eerste kwartaal van dit jaar.

De groei komt voornamelijk op het conto van de vorig jaar gelanceerde Alfa 159. Deze sportieve variant op zakelijk rijden weet duidelijk de harten van de Nederlandse automobilist te stelen. In totaal werden er in de eerste drie maanden van dit jaar 1.050 geregistreerd (ten opzichte van 375 in dezelfde periode in 2006). Met name de populaire Business-uitvoeringen vormen een doorslaand succes. Met dit model bracht Alfa Romeo de Alfa 159 met succes binnen bereik van een grote groep zakelijke rijders.

Groei houdt aan
Het einde van de groei is voorlopig nog niet in zicht volgens Henk Salomons, Managing Director van Alfa Romeo Nederland. “In maart is de nieuwe Alfa GT op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Deze sportieve telg heeft alles in zich waar Alfa Romeo voor staat: sportiviteit, superieure wegligging en volop rijplezier. Ook de orderportefeuille van de Alfa GT is inmiddels zeer goed gevuld, dus ik verwacht dat we de ingezette groei voorlopig volhouden.”

Ook voor de komende jaren wordt een forse groei verwacht. 2008 wordt een zeer belangrijk jaar in de historie van het Italiaanse merk. Dan zal Alfa Romeo een compact sportief model toevoegen aan het modellenprogramma. Deze kleinste Alfa neemt een plaats in onder de populaire Alfa 147, in een deel van de markt waarin Alfa Romeo voorheen niet actief was.

Bron: http://www.autorai.nl/default.aspx?Cont ... entID=7861
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

DAVE
Guru
Guru

zo apr 08, 2007 21:15

Waarom wordt er toch altijd over die snelheid geluld ...................................als je maar 120 km/uur mag rijden , in de bebouwde kom maar 50 en in Belgiê zone 30... maar 30 ja !

Waar staan we dan met onze snelle bolides ???????????????

In de file ja ! Stil staan en als we rijden is het van stoplicht tot stoplicht ! Wat ben je dan met een 156 GTA of een Brera ?

Wat geeft het dan of je 250 PK hebt of 110 ?
Nu : Giulia Veloce "Blue Misano" (2018), Brera Italia Independent 2,0 JTD (2011), 147 1,6 (2007).

Andretti Molletti

zo apr 08, 2007 21:41

Niet de auto is snel, zijn berijder bepaald hoe "hard" hij kan....

Design daarentegen is vastgelegd in het model.. wat overigens ook subjectief is.

Dus....

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”