Andere omliggende dealers die hun auto's op een nette manier aan de man proberen te brengen hebben dezelfde tegenvallende cijfers. Er zijn een aantal dealers in nederland die het voor de rest verpesten door meer korting te geven dan de importeur toestaat, er wordt dan welsiwaar geen winst gemaakt op de auto's, maar het benodigde target voor een bonus wordt op deze manier wel gehaald. Importeur is hier zogenaamd zwaar op tegen, maar ondertussen worden de aantallen die beloofd werden misschien nog wel gehaald.
Ik wil hier niet teveel over zeggen. Allereerst omdat ik niet zo van vingerwijzen houd. Maar ook omdat we een beetje off topic raken. Maar het volgende wil ik wel even kwijt: Met de komst van Kroymans als nieuwe importeur was er veel onrust bij de dealers. Da's op zich begrijpelijk. Iedereen is in beginsel in dat soort situaties onzeker over wat de veranderingen gaan brengen en het gevoel daarbij is dan al snel: "Was alles maar gebleven hoe het was, toen wist ik tenminste waar ik aan toe was." In het begin doe je het dan als nieuwe importeur/baas/werkgever dan al gauw niet goed in de ogen van je "ondergeschikten" (in dit geval de dealers).
Maar we zijn nu zo'n anderhalf jaar verder en men zou eens objectief de balans op moeten maken:
- Er zijn op dit moment minder dealers dan pakweg begin 2005. (Deels door hele vervelende omstandigheden, waarover de starter van dit topic mee kan praten, als ik het goed heb onthouden)
- Er zijn in 2006 aanzienlijk meer Alfa's verkocht dan in 2005.
- Meer verkochte auto's over minder dealers, betekent GEMIDDELD meer verkochte auto's per dealer.
- Ik sluit niet uit dat er toch dealers zijn die minder hebben verkocht dan in 2005. Maar dat betekent dan ook meteen dat er anderen zijn die juist boven gemiddeld zijn gegroeid.
- Ik kan begrijpen dat degene die niet van die groei hebben kunnen mee profiteren niet blij en misschien zelf verbitterd zijn. Maar het makkelijkste wat deze dealers kunnen doen, is naar maar naar anderen (importeur, andere dealers, etc.) wijzen om hun slechte presteren te verklaren. Het zou deze dealers op termijn meer opleveren wanneer ze eerst eens naar zichzelf zouden kijken Wat kunnen ze beter doen? Waar laten ze steken vallen? Als je er de diverse dealer-reviews op na leest (overigens ook andere merken), dan valt er nog genoeg te verbeteren.
Lenz's verhaal over kortingen en bonussen bevat zeer zeker een kern van waarheid. Maar het is zeker niet zo dat alle "eerlijke" dealers het slecht doen, en degene die het goed doen allemaal "boeven" doe dit soort trucjes uithalen. Zo zwart/wit is het (gelukking) niet.
Eric