ALFAST
Member
Member

Kinderen als passagier in klassieker verboden?

zo nov 05, 2006 17:25

Hoorde dit weekend dat het verboden zou zijn om kinderen per 01 januari 2006 (tot welke leeftijd??) als passagier in een oldtimer te vervoeren. :shock:
Wie van jullie weet hier iets van of heeft hier wel eens wat over gehoord?
Heb me suf gegoogeld maar kan hier niets over vinden.
Wel dat het verboden is om kinderen te vervoeren zonder gordel. Dus ook niet in een oldtimer(<1971) waarin gordels niet verplicht zijn.
Ga ervanuit dat e.e.a. weer eens verkeerd uitgelegd wordt, maar je weet maar nooit wat ze in politiek Den Haag allemaal uitvinden om het maar "veiliger" te maken
Afbeelding

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Kinderen als passagier in klassieker verboden?

zo nov 05, 2006 18:49

Hmmm, nou ja....

Hoe het nu precies zit met gordelplicht in een auto die deze voorziening niet heeft weet ik dus ook niet precies. Wel geldt sinds 1 maart 2006 dat kinderen tot 1,35 meter lengte in een goedgekeurd kinderstoeltje vervoert moeten worden. Dat maakt het dus wel een stuk lastiger, want dat stoeltje moet je dus wel op een of andere wijze kunnen bevestigen. Ik heb zeer sterk het vermoeden dat er geen goedgekeurde stoeltjes bestaan die op andere wijze dan met gordels vastgezet moeten worden. In je oldtimer mag je daarom dus geen kinderen onder de 1,35 meter meenemen, voor langere kinderen val je in een soort van grijs gebied.

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 19:05

Kinderen neem je alleen maar mee als het veilig is.......................zelf ga ik ook niet zonder gordel om rijden (of wel?)

ALFAST
Member
Member

Re: RE: Kinderen als passagier in klassieker verboden?

zo nov 05, 2006 19:16

Kinderen neem je alleen maar mee als het veilig is.......................zelf ga ik ook niet zonder gordel om rijden (of wel?)
Goed lezen wat de vraagstelling is Cees. Discussie is niet of kinderen wel of niet een gordel om moeten hebben.
Denk dat Gordon het wellicht bij het juiste eind heeft. Kinderen moeten dus kennelijk in ggk stoeltje zitten.
De vraag was of kinderen (met gordel om) op de achterbank niet meer alszodanig vervoerd mogen worden.
Afbeelding

Rees-Cees

zo nov 05, 2006 19:20

Goed lezen wat de vraagstelling is Cees. Discussie is niet of kinderen wel of niet een gordel om moeten hebben.
Denk dat Gordon het wellicht bij het juiste eind heeft. Kinderen moeten dus kennelijk in ggk stoeltje zitten.
De vraag was of kinderen (met gordel om) op de achterbank niet meer alszodanig vervoerd mogen worden.
kinderen en ik zelf gaan niet in de auto als ik het niet veilig vind (genoeg op mijn werk gezien waarvan je niet meer kon zien of het een man of vrouw was aan hun gezicht, lekker hoor). heb ik niets met de wet te maken in dit geval, sterker nog afgelopen jaar aangehouden en een pluim gekregen omdat mijn dochter zo netjes vast zat in een mercedes (oprijwagen) waar eigenlijk geen riem in zat (gordel het gordeldier gekregen).

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma nov 06, 2006 00:07

'T zal wel weer een wild verhaal zijn. Ga maar na, vroeger op school in een kringetje een verhaal rond fluisteren..........het laatste verhaal leek niet eens op het eerste. Zo gaat het zo vaak en voor je het weet is er ruzie. (niet op dit onderwerp van toepassing overigens :wink: )

Verder ben ik het dit keer volledig met Rees Cees eens!

p.s. ik heb specieal voor de neefjes en nichtjes gordels achterin de Alfetta gemonteerd. Slechts tweepunts welliswaar. :roll: Geeft toch alle betrokkenene een goed gevoel. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

ma nov 06, 2006 11:38

Ik begrijp dat de vraag is...
Ook al heb je een rolkooi en airbags en kinderstoeltjes en 6 punts gordels in je auto van voor 1971 gebouwd.
Vervoer van kinderen in klassieke auto's is verboden, punt.
Klopt deze stelling... (ja of nee)

MightyMarcel

ma nov 06, 2006 12:05

kinderen moeten sowieso (<1.35m) in een goedgekeurd stoeltje, voor de leeftijd van het kind bedoelt.
maar dat is al een jaar zo.

Der Alte

ma nov 06, 2006 13:06

Veilig vervoer van kinderen in uw auto
Onveilig vervoer van kinderen leidt dagelijks tot meer dan 20 ernstige ongevallen. Dit kan met 65% worden teruggebracht door het juist vervoeren van kinderen in de auto. Denk daarom aan het volgende:

Vervoer maximaal evenveel kinderen als er zitplaatsen of autogordels zijn. Ga ook eens na hoeveel personen er volgens uw verzekering verzekerd zijn als inzittende.
Laat kinderen bij voorkeur achterin zitten.
Kinderen onder de 12 jaar en kleiner dan 1 meter 50 mogen alleen voorin als ze zitten in een voor hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel. Achterin moeten ze de gordel dragen.
Kinderen onder de 12 jaar van 1 meter 50 of langer mogen gewoon voorin, ze moeten dan natuurlijk wel de gordel dragen.
Kinderen vanaf 3 jaar moeten achterin in een voor hen geschikt en goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel zitten. Als dit er niet is, moeten ze de aanwezige gordels gebruiken.
Voor kinderen tot en met 2 jaar is helaas niets geregeld. Ze moeten wel achterin, maar zorg zelf voor goede beveiliging.
Wat is een goedgekeurd kinderbeveiligingsmiddel?

een babyzitje (0 &#150; 9 maanden)
een kinderzitje (9 maanden &#150; 4 jaar). Gebruik dit nooit voorin als uw auto een 2e airbag heeft. En koop een zitje dat geschikt is voor de gordels in uw auto, de sluiting van de gordel mag namelijk de harde delen van het zitje niet raken.
kindergordel, tafeltje of zittingverhoger (vanaf 4 jaar)
Bron: folder 'Veilig vervoer van kinderen', 3VO en de Stichting Consument en Veiligheid.

Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma nov 06, 2006 13:57

Ik heb twee heupgordels in mijn Bertone gemaakt. Bij familietransport (bijvoorbeeld naar het SS op Zandvoort) gaat de rugleuning eruit, een deker erachter en twee kinderstoeltjes in de gordels. Kan allemaal prima, alleen "rijden en glijden" met de stoelenwinkel achterin in wat minder......
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

paul veloce
Full Member
Full Member

ma nov 06, 2006 18:39

Ik heb twee heupgordels in mijn Bertone gemaakt. Bij familietransport (bijvoorbeeld naar het SS op Zandvoort) gaat de rugleuning eruit, een deker erachter en twee kinderstoeltjes in de gordels. Kan allemaal prima, alleen "rijden en glijden" met de stoelenwinkel achterin in wat minder......
Goeie tip! :idea: Maarre, welke bevestigingspunten heb je gebruikt?? Ik vind in mijn Bertone (Unificato) punten onder de hoedenplank en zo ongeveer in het midden. Zitten ze ook bij de wielkuip?
GT 1300 junior '75
Alfasud Sprint Veloce 1.5 '80
33 1.7IE SW '93
Iets Duits........

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

ma nov 06, 2006 18:42

Antwoord van de overheid zelf: klik

Andretti Molletti

ma nov 06, 2006 19:02

Geen gordels achterinKinderen jonger dan 3 jaar mogen niet op de achterbank vervoerd worden als daar geen gordels aanwezig zijn (dit geldt ook voor een bestelauto). De gordels zijn immers nodig om het autostoeltje vast te maken. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen mogen in dat geval los op de achterbank zitten.

Geen gordels voorin én achterinAls zowel voorin als achterin de auto geen gordels aanwezig zijn, mogen kinderen tot 3 jaar helemaal niet worden meegenomen. Kinderen van 3 jaar en ouder mogen in een auto zonder gordels niet voorin zitten als ze kleiner zijn dan 1,35 meter.

dussss

ALFAST
Member
Member

ma nov 06, 2006 19:10

Bedankt Dink. Hier heb ik wat aan :) Hoewel als je door leest zijn er weer de wereld aan uitzonderingen. Onderstaand de twee belangrijkste in dit kader:

Geen gordels achterin
Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet op de achterbank vervoerd worden als daar geen gordels aanwezig zijn (dit geldt ook voor een bestelauto). De gordels zijn immers nodig om het autostoeltje vast te maken. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen mogen in dat geval los op de achterbank zitten.

Geen gordels voorin én achterin
Als zowel voorin als achterin de auto geen gordels aanwezig zijn, mogen kinderen tot 3 jaar helemaal niet worden meegenomen. Kinderen van 3 jaar en ouder mogen in een auto zonder gordels niet voorin zitten als ze kleiner zijn dan 1,35 meter.

:oops:

Nou ja, v.w.b. onderwerp van dit topic is het in ieder geval helder. (zie reactie van Allessandro)
Afbeelding

ALFAST
Member
Member

ma nov 06, 2006 19:12

Geen gordels achterinKinderen jonger dan 3 jaar mogen niet op de achterbank vervoerd worden als daar geen gordels aanwezig zijn (dit geldt ook voor een bestelauto). De gordels zijn immers nodig om het autostoeltje vast te maken. Kinderen vanaf 3 jaar en volwassenen mogen in dat geval los op de achterbank zitten.

Geen gordels voorin én achterinAls zowel voorin als achterin de auto geen gordels aanwezig zijn, mogen kinderen tot 3 jaar helemaal niet worden meegenomen. Kinderen van 3 jaar en ouder mogen in een auto zonder gordels niet voorin zitten als ze kleiner zijn dan 1,35 meter.

dussss
Sorry Andretti, terwijl ik dit verhaal dichtte had jij hetzelfde verhaal reeds gepost. :wink:
Afbeelding

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”