Pagina 1 van 1

Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 15:50
door ChickenBoy
Voor mij een nieuwtje, maar voor echte alfisti misschien niet. Ik kwam 'toevallig' ons merk tegen als één van de eerste licentienemers van de wankelmotor..

Heeft Alfa Romeo hier ooit iets mee gedaan? Wellicht al eens uitgebreid in een klaverblaadje belicht, maar zooolang ben ik nog geen SCARBer.

Wie weet meer?

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 16:06
door Mobster
Voor zover ik weet heeft alfa nooit een commerciele wagen op de markt gebracht met deze motor.

Mercedes had de eerste, nu worden ze nog gebruikt door mazda en in dubbeldekkers.

Verder hebben deze motoren:
- prachtig bedacht ontwerp
- kleine cilinderinhoud
- weinig koppel
- hoog olieverbruik/benzineverbruik
- zeer pingelgevoelig
- zeer luidruchtig

Mijn maatje heeft nog een mazda RX?? gehad en kan je daar alles over vertellen. :?

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 19:39
door Dinky Boy
Interessante vraag. Het enige dat ik kon vinden is dat de licentie uit 1964 stamt, maar of er ooit iets mee gedaan is?

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 19:41
door kroehlur
Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 20:22
door KAS
Toch zijn er meer fabrikanten die een wankelmotor gemaakt hebben, maar een succes is het nooit geworden. Mazda heeft het geprobeerd en levert nu nog steeds 1 in Europa.
Afbeelding

Meer info hier.

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:04
door GiuliaCorse
Toch blijf ik het een technisch schitterend concept,
3 ploffen per rotatie tegen slechts 1 per 2 rotaties bij een 4takt herr Otto eat youre hart out. (Alleen mogen we het dan niet over betrouwbaarheid hebben.)

Re: RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:13
door SPIDERVELOCE1750
Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.
Manu zegt zeker die NSU ( misschien zelf 2 per wagen ??? ) . Hij zegt ook dat het een "wonder" principe was . Maar tegelijkertijd was dit helaas ook niet commercieel genoeg :(

Voila , nu weten jullie van wie ik het allemaal leer :oops:

Kristal

Re: RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:18
door @lfa@lgra
Meerdere makers hebben licenties gekocht, maar toen de technische problemen bekend werden was de interesse ineens wat minder. NSU RO 80 anyone? Dus zijn er maar heel weinig die echt motoren hebben geproduceert. AR is er niet een van.
Voor de R0 80 was er een NSU Coupe en ook cabriolet met wankel, een afgeleide van de Prinz. :wink:
Volgens mij was dat een enkelschijfs en had de RO 80 als noviteit twee schijven.

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:32
door Emilio
Commerciele haalbaarheid werd geremd door dat het te veel als 'innovatief' werd gepromoot.
Innovatief= duur.
En monteurs zijn er bang voor dingen die anders zijn, dus er ging als snel allerlei spookverhalen rond.
Etc

Persoonlijk geloof ik meer in wankel dan in 4 stroke. Als ik in 1900 mij geld had mogen inzetten op het principe dat het ging worden dan zou het wankel geweest zijn.
Zo simpel, zo mooi, zo elegant.

Als in een wankel motor het de helft van he bedrag was gestopt qua research van de 4 takt, dan was deze 1000x betrouwbaarder.

(als ik uit mijn nek lul, dan komt dat door de drie whiskies die ik achter mijn keizen heb...)

RE: Wankel

Geplaatst: vr aug 18, 2006 22:40
door @lfa@lgra
Het mooiste van de wankel is de 3 arbeidscicli per omwenteling en het feit dat je geen lineare beweging dmv een krukas moet omzetten in de roterende beweging. dat scheelt ook weer. Problemen zijn er wel vaak (vroeger) met afdichting tussen de wanden van de verbrandingsruimten en de rotor. Het koppel licht echter wel wat lager en het is wennen aan de veel hogere toerentallen die een dergelijk blok draait en het relatief hoge brandstofverbruik.
En, zoals Emiel terecht opmerkt. Als dit blok eens verder ontwikkeld zou worden met de helf van wat er tot nu toe aan de 4 takt gespendeerd is, heb je vast een heel fijn blokje.

Nog 1 whisky please. :wink:

Re: RE: Wankel

Geplaatst: zo aug 20, 2006 00:35
door Alessandro
Het mooiste van de wankel is de 3 arbeidscicli per omwenteling en het feit dat je geen lineare beweging dmv een krukas moet omzetten in de roterende beweging. dat scheelt ook weer. Problemen zijn er wel vaak (vroeger) met afdichting tussen de wanden van de verbrandingsruimten en de rotor. Het koppel licht echter wel wat lager en het is wennen aan de veel hogere toerentallen die een dergelijk blok draait en het relatief hoge brandstofverbruik.
En, zoals Emiel terecht opmerkt. Als dit blok eens verder ontwikkeld zou worden met de helf van wat er tot nu toe aan de 4 takt gespendeerd is, heb je vast een heel fijn blokje.

Nog 1 whisky please. :wink:
Het blok is toch prachtig doorontwikkeld! Door Mazda, die het inmiddels zelfs geen wankelmotor meer wil noemen, omdat zij het op een veel hoger plan gebracht hebben.

RE: Wankel

Geplaatst: zo aug 20, 2006 01:55
door 1750GTV

RE: Wankel

Geplaatst: zo aug 20, 2006 09:22
door Roeltje 164
Suzuki heeft ook een GS 1000 gebouwd met een wankelmotor, een collega van mijn vader had er destijds ééntje, praat ik over de 80-er jaren..
zal eens google-en

RE: Wankel

Geplaatst: zo aug 20, 2006 09:30
door Roeltje 164
Afbeelding

Afbeelding

en eeh geen gs 1000 maar RE5 was het type

Afbeelding

http://www.motorrad-bild.de/ta_marken/suzuki/re5.htm

RE: Wankel

Geplaatst: ma aug 21, 2006 20:04
door Andretti Molletti
leuk was het idee, maar thermodynamisch nooit een kanshebber geweest...
Niemand zit te wachten op een benzineslurpende kortlevende motor.
En ik geloof wel in de jongens van Mazda, dat ze alles geprobeerd hebben om er een succes van te maken.
Eeen liefhebbersmotor, maar zeg nou eerlijk... mengsmering in een RX-8... niet echt stoer aan de pomp met je peperdure sportwagen en dan mengsmering tanken...

Moet je eerst je helm inleveren voordat ze de pomp aanzetten :jumping: