Alfisti,
Vorige week internationale voorstelling van de nieuwe Alfa Spider in Trapani, Sicilië (39 °). Heb de Alfa Brera altijd al van scratch een bloedstollend mooie auto gevonden en toen ik de eerste keer op foto de afgeleide Spider zag, was ik een beetje ontgoocheld. Hoe puur ik ook de Brera vond, zo flauw vond ik de Spider, maar...
In het echt is het gans iets anders, anders dan de Brera; niet simpelweg een Brera zonder dak. De Spider toont een pak compacter, sportiever ook en de gebalde acherkant geeft de auto een stoere indruk. De Spider ligt ook iets lager dan de Brera, niet veel maar het valt wel op. Dus exterieur is ie zeker OK. If looks could kill...
Interieur kennen we; identiek aan dat van grote broer Brera met in het midden het knopje om het elektrische dak te bedienen. Het ziet er wel allemaal keurig uit maar had misschien iets sportiever gekund. Je zit relatief diep en het dak is uitzonderlijk goed geïsoleerd en bestaat uit 5 verschillende stoflagen. Achterruitje is van glas. Heel keurig allemaal.
Wat rijden betreft: 2.2 rijdt zuiver en stuurt precies. Geen sportprestaties maar een correcte motor; 3.2 is nog een pak toffer en door de Q4-aandrijving heel snedig in de bochten. Feit is wel dat de Spider heavy is en dat speelt de auto parten.
Wat kleurtjes betreft, ze waren er allemaal (net dezelfde als die van de Brera)... de Spider is bloedmooi in het Monte Carlo Blu en Rosso Alfa. De amateurs van het mooie Bianco Perlato - zoals op het Salon van Genève getoond - moet ik ontgoochelen: deze kleur komt er niet. Deze werd exclusief ontwikkeld voor de show-car in Genève en daarmee uit. Jammer ! (Ik hoop wel stiekem dat die kleur er wel komt, die staat absoluut op mijn verlanglijstje).
De Alfa Spider is dus een zuivere, mooie cabriolet geworden die het absoluut moet hebben van de elegante sportiva-looks en die zich toch genoeg distancieert van de coupé.
Saluti Distinti,
WW