Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

Bertje naar JS racing en weer thuis

vr jun 02, 2006 19:21

Vlot doortrekken geen probleem maar rustig rijden in 4 of 5 is een drama.
Dus het toerental tussen 2500 en 3500 toeren geeft problemen
Al zolang ik hem heb is er door velen naar gekeken maar nooit opgelost.
Mijn eigen alfaspecialist Goos van Pelt maar ook het Speedcentre hebben geen oplossing gevonden (wel 10kW en 10Nm meer op de testbank)
xDaarom vandaag maandag 29mei naar JS-racing geweest en een aantal dingen uitgesloten.
Wat hebben we gedaan:
- 2 maal 4 sproeiers gecontroleerd en geconstateerd dat er 3 verstopt waren. Onvoorstelbaar dat zo'n Nord blok dan nog redelijk goed loopt.
Doorgeprikt en schoongeblazen zonder echte verbetering van het echte probleem.
- Werking acceleratiepomp gecontroleerd
- Golden Lodge vervangen door koudere bougies, geen verbetering
- vacuumvervroeging van electronische ontsteking afgekoppeld, geen verbetering
- Bougie cylinder 1 is wit ipv chocoladebruin of desnoods zwart. Veel te arm dus op die cylinder.
- Een voor een bougiekabels eraf. Cylinder 3 geeft erg weinig terugval in toeren.
- Compressie gemeten. Deze is OK (13 a 14), alleen cylinder 3 bouwt wat langzamer op.
- klepspeling gecontroleerd en OK bevonden.
- Geconstateerd dat er vrij heftige nokkenassen zijn gemonteerd en de nokken de kop raken (bedankt Sam van Lingen!!!)
- Kleptiming is nooit geoptimaliseerd bij deze nokkenassen.

Aangezien het erg arme mengsel op cylinder 1 tot motorschade kan lijden besloten de auto daar te laten.
Wat gaat er nu gebeuren:

- Kop wordt gelicht, klepzittingen gecontroleerd, kop gemodificeerd (ruimte maken voor nokkenassen)
- carburateurs helemaal schoonmaken en plaatsing venturi's controleren.
- kleptiming juist zetten voor deze nokkenassen.

Ben benieuwd. Wordt vervolgd

Eric
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op vr jun 09, 2006 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Rees-Cees

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 02, 2006 19:23

Succes,

Je auto (motor) is daar in goede handen. Mijn motor komt er ook vandaan.

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 02, 2006 19:25

Woensdag 31 mei, tijdens een gezellige Alfa chat in Kalmthout bel ik Jaco en hij vertelt me dat een druktest op de cylinders een paar probleempjes kenbaar heeft gemaakt. Cylinder 4 OK, cylinder 3 blaast over de uitlaatklep, nummer 2 over de inlaat en cylinder 1 lekt licht over het carter.
De kop kreeg hij er op dat moment nog niet af. Ook met het koelwater moet iets mis zijn want er stond water waar het niet hoorde.
Donderdag haalt hij met speciaal gereedschap de kop los

wordt vervolgd


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 02, 2006 19:36

De kop is eraf en donderdagavond 1 juni belt Jaco me om te komen kijken.
De acceleratiepomp van de carburateur van cylinder 1 en 2 doet bijna niets. Vandaar waarschijnlijk deels het arme mengsel.
De kleppen van 2 en 3 sluiten inderdaad niet netjes meer maar hebben ruim voldoende vlees om opnieuw geslepen te worden.
Ze zijn trouwens al geflowed. Cylinder 1 is lichtjes onrond maar niet dramatisch en een revisie van het onderblok kan achterwege blijven.
0.07mm onrondheid bij een specificatie van 0.05mm. Van overmatig olieverbruik was zeker nog geen sprake dus even zo laten.
De kleppen van cylinder 1 en 2 zijn wit en de andere bruin tot zwart. Dus weer een aanwijzing voor een veel te arm mengsel.
Besloten om de kop te vlakken, de kleppen opnieuw in te slijpen en de cups te vervangen. De klepsteeldichting is nog prima.
Verder worden de carburateurs volledig gedemonteerd, schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen en rubbers.
Opbouwen en kleptiming na opmeten van de klepkarakteristiek nu wel juist zetten met behulp van een gradenverdeling.
Het blijken toch wel heftige nokkenstokken te zijn.
Nieuwe bougies, olie en oliefilter en volgende week weer rijden.

Eric

O ja nog wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Bertje naar JS racing

za jun 03, 2006 18:47

Top verhaal en mooie foto's.

Dit komt wel goed vrees ik :thumbs:

Hoe is de koffie in Moerkapelle?

PS Mocht het laat worden, dan adviseer ik je de kipsaté in het Wapen van Moerkapelle.

Speeder

RE: Bertje naar JS racing

za jun 03, 2006 18:50

Klinkt als een leuk project. Bovendien vind ik de foto's ook erg leuk uitzien :) Ik ben altijd wel gek geweest van dit soort dingen, het kost alleen zo verrekkes veel :oops:

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Bertje naar JS racing

zo jun 04, 2006 09:57

Afbeelding
Een detail dat echt handwerkcorrectie vergt, de nokkenassen zijn behoorlijk wild en raken de kop. Hierdoor worden de klephoedjes ook beperkt in hun slag.
Op de rand van het ronde gat zijn de groeven waar de nok dwars door heen heeft gedraaid duidelijk te zien.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Bertje naar JS racing

zo jun 04, 2006 10:46

Als de nokken je kop hebben geraakt, hoe is het dan met die assen? Zo op de foto's te zien geen schade. Terwijl je dat wel zou denken.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Bertje naar JS racing

zo jun 04, 2006 15:12

Op de foto moeilijk maar in werkelijkheid is er wel degelijk te zien dat de nok is beschadigd. Het is echter maar 5% van de totale breedte van de nok.
Volgens Jaco geen reden om de assen te vervangen. Probleem zat er wel in dat de vervorming ervoor zorgde dat de beweging van de cup werd bemoeilijkt.
Zoals Cyclista al zei, wat handmatig freeswerk en het probleem is opgelost. Ze hadden het echter vele jaren geleden bij SvL meteen goed moeten doen.
Blijft vreemd dat ondanks alle ellende die nu zichtbaar wordt het ding al zo verrekte snel was. Kan nu eigenlijk allleen nog maar beter worden na het korrekt timen van de nokkenassen en voldoende benzine op cylinder 1 en 2.

Groet en i'll keep you posted

BTW koffie is goed en het is met Jaco gezellig kletsen. Al die verhalen over problemen van dealers met fabrieksnieuwe Alfa's zoals te ondiep geboorde tapgaten voor de cylinderkopbouten bij 147 motoren. Vast met het juiste koppel (want einde draad) echter wel lekken over de koppakking.
En zo zijn er vele.

Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Bertje naar JS racing

do jun 08, 2006 23:39

23.30 en net weer terug van Jaco.
De kleppen zijn opnieuw ingeslepen, nieuwe klepbekers geplaatst en de kleprubbertjes zijn vervangen.
Kleppen gesteld en natuurlijk vooraf alles prachtig schoongemaakt.
De carburateurs zijn ook gereinigd en voorzien van nieuwe pakkingen, membranen, rubbertjes en vlotterplunjers
Wat ook op de foto te zien is is een aantasting van een van de dekseltjes (water?). Gelukkig niet helemaal door.
Nog steeds gaf echter de acceleratiepomp te weinig en te kort benzine. Bleek uiteindelijk te liggen aan een volledig ingelopen asje van het hefboompje onder op de pomp (zie foto)
Ook dat is vervangen en daarmee opgelost door een kompleet dekseltjevan een andere carb.
Verder is er een sproeier dermate verstopt dat ik op zoek moet naar een nieuwe en snel ook.
Dus wie heeft er een .33 acceleratiesproeier voor een Dellortho. ??????
Er blijken dus 3 uitvoeringen van te bestaan die allemaal een verschillende kant op spuiten. Ik zoek het type dat haaks op de as van de sproeier geboord is.
Vanavond stelt Jaco de kleptiming nog af en monteert de carbs.

En dan hoop ik morgen weer te kunnen rijden (als ik een sproeier heb)

Eric

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bertonebianco op do jun 08, 2006 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3274
Lid geworden op: vr dec 23, 2005 16:58

RE: Bertje naar JS racing

do jun 08, 2006 23:45

Zooooo, jullie zijn daar goed bezig.
Heb je het nog een beetje naar je zin?
Denk het wel. Erg leuk om alles zo te zien verbeteren. Ik ben heel erg benieuwd naar het eind resulaat.
Heeft Jaco geen proefbank? In die kleine ruimte naast de voordeur. Als ie dan toch eruit is...

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 09, 2006 08:08

Ik zie helaas de foto's van de laatste posting niet :(

Leuk topic namelijk....

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 09, 2006 09:14

Grappig om te lezen... Het vervangen van de membramen van je acc sproeiers zou wel eens de hoofdoorzaak van je probleem kunnen zijn. Met de Bert van Cor, hebben we ook echt alles aangepakt. De opbrengst van de acc sproeiers was daar uiteindelijk ook iets te laag en het vervangen van de membramen bleek de oplosssing.
Die aangetaste onderdeksels zie je vaak. Tis echter helemaal niet erg want hij zit aan de (niet brandstof = buitenzijde) van de carb.

Die sproeier kun je toch alsnog ff ultrasoonreinigen??? Anders een draadje van 0.3 versieren.

Je ziet wel vaker dat die heveltjes vastzitten/zwaar lopen/inslijten. Misshien is het verstandiger om af en toe reventief deze draaipunten ff te WD 40-en??Er is hier nl al snel sprake van electrolitische corrosie. ( Alu op staal)


Zijn je klepzittingen ook nog bewerkt/gefreesd?? Zittingbreedte van je uitlaatkleppen is nl behoorlijk groot.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Bertje naar JS racing

vr jun 09, 2006 11:11

Interessant topic :D
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Bertonebianco
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 781
Lid geworden op: wo mar 30, 2005 22:09
Locatie: Arese, vlakbij Breda ;-)

RE: Bertje naar JS racing en weer thuis

vr jun 09, 2006 18:40

Nadat gisteravond was gebleken dat een van de acceleratiesproeiers hopeloos verstopt was heb ik vanmorgen op mijn werk een van de mechanische kollega's gevraagd om hulp.
Allereerst heb ik de grote boring door de sproeier heen schoongemaakt met een precies passend boortje van 1.8mm. Oppassen natuurlijk dat je niet door de hele sproeier heen boort.
Daarna mbv een kaliberpennetje van 0.32 mm gemonteerd in een houder in de kleine kolomboormachine al draaiende wat kracht uitgeoefend en ineens verdween het pennetje in het gat. Sproeier open.
Met de trein naar Gouda en daar werd ik opgehaald door Jaco met mijn Bertone. Tijdelijk even een andere sproeier ingezet.
Hij was gisteravond tot half een bezig geweest om de Bert klaar en lopend te krijgen.
Na stevig opwarmen de kopbouten weer losgedraaid en opnieuw aangetrokken.
Door de heftige nokkenassen blijft het lage toerengebied wat problematisch maar het grootste irritatiepunt is er uit.
Timing van de kleppen is geoptimaliseerd voor zover het kon ivm de grote lichthoogte.
De kleppen hadden al niet meer die 3 kantige vorm maar waren al "geflowed" dus een vlakke kant onder ik meen 45 graden.

Loopt goed en geeft weer wielspin in 3 (met behoorlijk brede banden)


Zondag ben ik er dus bij in Oostmalle


Eric
ruim 40 jaar Alfa en geen moment spijt.
Nu Giulia 2.0T Q4 Veloce full options

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”