Vlot doortrekken geen probleem maar rustig rijden in 4 of 5 is een drama.
Dus het toerental tussen 2500 en 3500 toeren geeft problemen
Al zolang ik hem heb is er door velen naar gekeken maar nooit opgelost.
Mijn eigen alfaspecialist Goos van Pelt maar ook het Speedcentre hebben geen oplossing gevonden (wel 10kW en 10Nm meer op de testbank)
xDaarom vandaag maandag 29mei naar JS-racing geweest en een aantal dingen uitgesloten.
Wat hebben we gedaan:
- 2 maal 4 sproeiers gecontroleerd en geconstateerd dat er 3 verstopt waren. Onvoorstelbaar dat zo'n Nord blok dan nog redelijk goed loopt.
Doorgeprikt en schoongeblazen zonder echte verbetering van het echte probleem.
- Werking acceleratiepomp gecontroleerd
- Golden Lodge vervangen door koudere bougies, geen verbetering
- vacuumvervroeging van electronische ontsteking afgekoppeld, geen verbetering
- Bougie cylinder 1 is wit ipv chocoladebruin of desnoods zwart. Veel te arm dus op die cylinder.
- Een voor een bougiekabels eraf. Cylinder 3 geeft erg weinig terugval in toeren.
- Compressie gemeten. Deze is OK (13 a 14), alleen cylinder 3 bouwt wat langzamer op.
- klepspeling gecontroleerd en OK bevonden.
- Geconstateerd dat er vrij heftige nokkenassen zijn gemonteerd en de nokken de kop raken (bedankt Sam van Lingen!!!)
- Kleptiming is nooit geoptimaliseerd bij deze nokkenassen.
Aangezien het erg arme mengsel op cylinder 1 tot motorschade kan lijden besloten de auto daar te laten.
Wat gaat er nu gebeuren:
- Kop wordt gelicht, klepzittingen gecontroleerd, kop gemodificeerd (ruimte maken voor nokkenassen)
- carburateurs helemaal schoonmaken en plaatsing venturi's controleren.
- kleptiming juist zetten voor deze nokkenassen.
Ben benieuwd. Wordt vervolgd
Eric