Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: 159 Sportwagon besteld

di nov 28, 2006 19:59

Ik vind de bose bij ons in de auto gewoon niet zo mooi klinken dan de standaard installatie die we eerst in onze 166 hadden.
En fatsoenlijke velgen voor de winterbanden vinden is ook een probleem bij de 159.
Hadden ze er bij creemers uitgezocht pasten die niet ivm met de remmen waardoor ze er spoorverbreder op hebben moeten zetten.
Staat wel leuk trouwens.
En ja voor de rest de bak schakelt gewoon heel slecht.
Maarja schijnt te horen bij de 3.2.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

rboudewijns

Re: RE: 159 Sportwagon besteld

di nov 28, 2006 20:59

En ja voor de rest de bak schakelt gewoon heel slecht.
Maarja schijnt te horen bij de 3.2.
Hoeveel km staat er op de teller? Naar het schijnt (heb ik ergens gelezen) wordt dit minder naarmate er meer km gereden worden.

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

Re: RE: 159 Sportwagon besteld

di nov 28, 2006 22:19

En ja voor de rest de bak schakelt gewoon heel slecht.
Maarja schijnt te horen bij de 3.2.
Hoeveel km staat er op de teller? Naar het schijnt (heb ik ergens gelezen) wordt dit minder naarmate er meer km gereden worden.
5000 km.
Maar hij schakelt nog slechter dan mijn 75, dat moet toch niet kunnen.
Als het in januari, als we terug komen van de wintersport nog niet beter is, gaat ie maar ff naar de garage langs.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Antares

RE: 159 Sportwagon besteld

di nov 28, 2006 23:33

Nou, psillen, je horrorverhaal met enge foto's maakt me wel ongerust.
Laat ik nou net morgen m'n nieuwe GT gaan ophalen... En dan lees ik aan de vooravond nog even jouw ellende :?
Ik hoop maar dat Alfa meer ervaring heeft met het bouwen van GT's dan 159's... Zelf improviseren aan een nieuwe auto met stukjes rubber en tape. Oef. En dan ook een scheve achterklep...ai, ai..
Ik zal maar een paar rondjes extra om die GT gaan lopen en goed op de details letten. Gelukkig weet ik nu wel heel precies waar ik naar moet kijken.

slimmeric

RE: 159 Sportwagon besteld

wo nov 29, 2006 12:38

Nou Antares, ik wil je niet nog banger maken dan je al bent. Maar ik durf te stellen dat de bouwkwaliteit van de GT, gemiddeld genomen, slechter is dan de 159. Ook het gebruikte materialen zijn bij de GT duidelijk minder dan bij de 159,

Maar de GT is en blijft natuurlijk een veeeeel mooiere en leukere auto! (Mag ik als GT-rijder natuurlijk zeggen. :wink: )

Maar maak je niet al te ongerust. Er zijn gewoon heel veel probleemloze GT's (en andere Alfa's). Alleen hoor je van die "stille meerderheid" nooit wat op forums ed. Ik raad je wel aan om bij aflevering attent te zijn op de afwerking van de auto. Hangen deuren er recht in? Sluiten ramen goed? Spiegels goed gemonteerd? Rammeltjes en kraakjes in het interieur? Etc. Gewoon goed op letten, en als er onverhoopt onvolkomenheden zijn, zeker bij je dealer melden. Het voordeel van de GT is dat de meeste issues inmiddels wel bekend zijn en relatief simpel te fixen zijn door een service-bewuste dealer.

Ennuh...., wel effe snel aanmelden op: www.alfaromeogtclub.nl !!! (Vanaf 1 december weer in de lucht.) Daar kun je op het forum ook aardig wat vinden over gekende probleempjes met de GT.

In ieder geval veel plezier met je GT !!!

Eric

Gebruikersavatar
Blu Ollandese
Full Member
Full Member
Berichten: 323
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:33
Locatie: België

RE: 159 Sportwagon besteld

wo nov 29, 2006 15:11

@ Alfarmada & @alfaromeocars: Bedankt voor de positieve feedback! Die helpt zeker wel!

Idd, die bose luidsprekers...

Iedereen die een beetje weet heeft van audio zal nooit Bose gelijkstellen aan kwaliteit! is gewoon overpriced marketing crap waar je betaald voor het ontwerp MAAR vooral voor de reclame. Klinkt echt voor geen meter in een goed opgestelde installatie, en stelt technisch echt niets voor... (alfa onwaardig dus!)

in de wagen is accoustiek uiteraard iets anders dan in een kamer, en kan je nooit verwachten goed stereobeeld te hebben (onmogelijk), maar waarom Alfa nu net met Bose in zee duikt is me echt een raadsel. Waarschijnlijk omdat ze weten dat de gemiddelde mens ondertussen echt gaan denken is dat bose goed is...een waarlijk spijtige zaak :cry:

Vind het btw ook zonde dat je niet meer een goede autoradio kan kopen, en die gewoon in een voorziene plaats inbouwen...

Weet er iemand hoe je dat moet aanpakken in een 159? Naar de locale tuneboer en daar de zaak laten uitbouwen / inbouwen?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: 159 Sportwagon besteld

wo nov 29, 2006 20:20

Ja maar die standaard boxen van de 159 klinken ook crap.
Daarom dat we maar voor een bose hebben gekozen.
Klinkt altijd nog iets beter dan de standaard boxen.
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Antares

RE: 159 Sportwagon besteld

wo nov 29, 2006 21:19

Dit wordt allemaal behoorlijk off-topic. Sorry alvast.
M'n GT staat op de oprit. Heerlijke auto. Maar helaas (zoals te verwachten) niet geheel zonder probleempjes.
Gelukkig niet zo erg als met de 159 van psillen, maar toch;
- De rugleuning van de rechter voorstoel wil niet vastklikken. Zwiept iedere keer naar voren als ik rem. :o
- Er zit een irritant rammeltje waarschijnlijk ergens in de luidspreker in het rechter portier :?
- Er zitten rare witte stipjes op de zwarte bekleding van de linkerportierstijl (bij de autogordel). Weet niet zeker of het beschadigingen of verfspatjes zijn. :(
Het lijkt me dat die dingen redelijk eenvoudig te verhelpen zullen zijn. Maar behalve dat rammeltje had de garage die foutjes natuurlijk ook zelf al kunnen ontdekken en oplossen vóór aflevering.
Ik vind trouwens ook dat het niet erg prettig ruikt in de auto. Niet zoals een nieuwe auto in mijn beleving dient te ruiken. Nu heb ik wel eens ergens gelezen dat de geur die de meeste mensen associeren met 'nieuwe auto' eigenlijk een ongezond mengsel is van allerlij oplosmiddeldampen uit de plastic bekleding en diverse lijmen en kitten. Misschien is die rare geur die ik ruik wel de gewoon de natuurlijke geur van leer of was de gebruikte koe wat ziek.

Als ik dat alles even buiten beschouwing laat, is het verder gewoon een hele fijne auto. Wel even oppassen voor iemand die een Xsara gewend is. Een GT reageert veel directer. Al twee keer bijna de berm in gestuurd. En voor je het weet ga je te hard. Ik ga binnenkort vast een een bekeuring scoren.

Bedankt slimmeric voor je link naar de Alfa GT site. Ik heb al naar iets dergelijks gezocht maar kon tot nu toe niks vinden. Na 1 december zal ik nog eens kijken en me aanmelden.

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: di jan 25, 2005 13:56
Locatie: Bork City

Re: RE: 159 Sportwagon besteld

do nov 30, 2006 09:26

Ik ben natuurlijk langs een heleboel plaatsen gekomen. :wink:

Maar idd. ook langs Emmen. Daar heb ik trouwens ook een klant: Agrifirm.
En niet even een bakkie halen bij je oude GTV vriend! :oops: ......nu je nieuw rijdt :wink:
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: 159 Sportwagon besteld

zo dec 03, 2006 21:58

En niet even een bakkie halen bij je oude GTV vriend! :oops: ......nu je nieuw rijdt :wink:
Ha, ha, doe ik nog wel een keer, maar ik moet er ook tijd voor hebben.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: 159 Sportwagon besteld

zo dec 03, 2006 22:33

Afgelopen week er ruim 2500 km bijgetikt i.vm. m'n reis naar Denemarken.
Het is niet alléén maar kommer en kwel natuurlijk. Grote afstanden, dat is waar het uur van de 159 slaat. :D
De motor begint ook al zuiniger te lopen, misschien dat de winterbanden -een maatje smaller 215 ipv. 225- daar ook nog
een rol in meespelen.
Op de heenreis, naar het noorden van Jutland op één tank gehaald, 1:16,8 en daarbij zelfs op de heenweg in Duitsland nog
even gekeken wat de top was. Dat was overigens 218 en terug 210, dus daar zal de windrichting wel een rol in hebben
gespeeld. Terug wel wat meer doorgereden en een groot stuk 150 à 170 gereden -vrijwel lege Autobahn), daarbij 1:15,2 verbruikt.
Afbeelding

Over de geluidsinstallatie:
Het geluid van de standaard luidsprekers icm. het navigatiesysteem is best wel goed. In dat geval kun je de Bose installatie
gerust achterwege laten. Toch nog iets positiefs over het navigatiesysteem :wink:
Geluid met de standaard radio is inderdaad vrij slecht.

Afwerking van de auto is natuurlijk een beetje een kwestie van geluk hebben. De mijne zal zeker minder dan gemiddeld zijn
geweest. Echter door bij de intruductie van de 159 kwistig met de term "premium" te strooien en Audi en BMW vaak te noemen
heeft Alfa natuurlijk zelf bepaalde verwachtingen gewekt. Als het eindresultaat (qua afwerking dan) eerder minder is dan
m'n twee voorgaande 156's, dan wordt toch niet geheel aan die verwachtingen voldaan. Gelukkig zijn het zaken die een
goede dealer -die heb ik- nog kan oplossen.
Het is jammer dat die Duitse managers -Kalbfell & Co.- weg zijn, misschien hadden die nog wat kunnen bewerkstelligen:
strengere eindcontrole af fabriek.

Niet helemaal jofele versnellingsbakken zijn technische zaken. Misschien is het nog net wat te snel geweest om de auto
te kopen. Als je een benzine-uitvoering koopt, dan is natuurlijk vrijwel elke schroef echt nieuw i.v.m. voorgaande Alfa's:
nieuw platform; nieuwe motoren; nieuwe versnellingsbakken. Dwz. een redelijk hoog risico op kinderziektes, dat komt bij alle merken voor.

Nog een tip voor de dieselaars: absoluut de elektrische bijverwarming nemen: na 1 à 2 minuten komt er warme lucht uit de roosters. Is
elke cent waard. Ik hou dan ook niet van kou :wink:

Achteraf een beetje spijt dat ik niet de kantelverstelling op de bestuurdersstoel heb. Ik zit er nu niet slecht in, maar als je de stoel vrij laag
zet, wat ik pretting vind, dan kantelt de stoel naar achteren omlaag. M.a.w. vooraan staat de zitting dan in verhouding hoog. Da's dan
weer wat lastiger met de koppeling intrappen -ik ben niet zo lang-. Als ik veel op de snelweg zit, heb ik de stoel dan ook meestal een
tandje verder naar achteren staan.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: 159 Sportwagon besteld

zo dec 03, 2006 23:54

We hebben sinds vorige week ook winterbanden met nieuwe velgen :P
En achter hebben ze spoorverbreders erop moeten zetten.
Maar kan het komen dat door die spoorverbreders minder grip is door onbelans ofzo?
Want als je redelijk remt dus niet echt hard begint gelijk de abs te werken en het maakt niet uit of het droog of nat is.
Iemand een idee?


MVG, Peter
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: 159 Sportwagon besteld

ma dec 04, 2006 22:09

We hebben sinds vorige week ook winterbanden met nieuwe velgen :P
En achter hebben ze spoorverbreders erop moeten zetten.
Maar kan het komen dat door die spoorverbreders minder grip is door onbelans ofzo?
Want als je redelijk remt dus niet echt hard begint gelijk de abs te werken en het maakt niet uit of het droog of nat is.
Iemand een idee?


MVG, Peter
Het lijkt me niet aannemelijk dat spoorverbreders invloed op de grip hebben. Maar moeten ze
niet gewoon een paar honderd km gelopen hebben om meer grip te krijgen? Hoeveel km's zitten er al op?

Zet anders even een posting onder de technische vragen, dat geeft meer kans op respons.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

rboudewijns

RE: 159 Sportwagon besteld

di dec 05, 2006 13:20

Zijn er wel 17" velgen onder gegaan? Die zijn volgens mij standaard op een 3.2.

Gebruikersavatar
Peterke
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 19:18
Locatie: Roermond

RE: 159 Sportwagon besteld

di dec 05, 2006 21:37

Ja er zijn 17 inch onder gegaan.
Maar volgens de dealer passen heel veel velgen niet ivm de remmen.
Dus paste dus ook niet en dat hebben ze met spoorverbreders in orde gemaakt.

MVG, Peter
Alfa Romeo 75 TS Rosso Numerata 2999
Alfa Romeo Spider Type 4 Nero
Alfa Romeo 147 1,6 TS Nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS
BMW X6 M50D Carbon Black

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”