Andretti Molletti

Ballotage commisie

zo mei 14, 2006 12:01

Ik zou het fijn vinden als het forum alleen toegankelijk werd gemaakt voor leden, net zoals bij het ARTC.
Daarnaast zou ik het ook fijn vinden als mensen niet meer anoniem een nick kunnen aanmaken en zeker dat het aantal inschrijvingen beperkt blijft tot één.

Op dit moment zie ik het weer gebeuren dat een totaal anoniem iemand ons forum opkomt en er een zooitje van maakt.. tevens zie je een aantal mensen dubbele nicks hebben en dat werkt verwarrend en geeft onrust. Ik ben daar zelf ook debiet aan (dubbele nick) en zal de naam Yoda niet meer gebruiken.

Daarnaast denk ik ook dat het tijd wordt om eens te overwegen of de leden van het forum cliblid moeten zijn...
Dit voorkomt een hoop anoniem geleuter en gesodemieter. Mogelijk kunnen we per lid twee nicks laten aanmaken.. (partner).

Graag jouw mening, of discussie, maar wel gezellig please ;)
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op zo mei 14, 2006 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Ballantage commisie

zo mei 14, 2006 12:11

Ik denk dat het niet helemaal reëel is om alleen clubleden hier toe te laten. Doordat het nu vrij toegankelijk is, kan een toekomstig lid hier ook lekker rondneuzen en vragen stellen over zijn toekomstige aankoop.

Misschien is het dan een idee om niet-clubleden beperkte mogelijkheden te geven? Het is wel duidelijk dat het inderdaad soms niet leuk is dat er iemand ff de boel komt opstoken en dan lachend, gierend, brullend naar zijn scherm zit te kijken, omdat ie iedereen lekker op de kast heeft gekregen... :roll:

En je hebt ook altijd nog de categorie die wel liefhebber is, maar om een bepaalde reden geen lid wil/kan worden van de SCARB... Zou dan ook jammer zijn om die mensen tegen te houden...

Groetjes,
Alfagek
Bas

PS. We kunnen natuurlijk ook met z'n allen dat lontje wat langer maken...
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

diele
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Ballantage commisie

zo mei 14, 2006 12:23

@am Bedoel je dat vreemden wel kunnen lezen ,maar niet kunnen posten?
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Andretti Molletti

RE: Ballotage commisie

zo mei 14, 2006 12:37

Vreemden bijvoorbeeld niet SCARB-leden. Om te kunnen posten moeten ze lid worden van de SCARB en zo is er geen anonimiteit meer. Of tenminste, het bestuur (en de moderators) weten wie er achter welke nick zit. Het is een suggestie.

Het beste zou gewoon zijn als iedereen met respect met elkaar omgaat (ow jee, daar gaan we weer) en de newby's verstandig genoeg zijn om niet meteen met negatief commentaar binnen te komen (net zoals je niet bij een vreemde binnenkomt en direct zegt "jeetje wat hebben jullie een lelijk huis"
Maar blijkbaar door de anonimiteit van het internet en de geschreven taal is die omgangsvorm hier niet van toepassing.

Maar denk er maar eens over na, dan hebben we al wat bereikt.

Andretti en Skattie

supermaarten

Re: Ballotage commisie

zo mei 14, 2006 13:13

Ik zou het fijn vinden als het forum alleen toegankelijk werd gemaakt voor leden, net zoals bij het ARTC.
Daarnaast zou ik het ook fijn vinden als mensen niet meer anoniem een nick kunnen aanmaken en zeker dat het aantal inschrijvingen beperkt blijft tot één.
Ondanks dat ik van mening ben dat niet-scarb donateurs wel degelijk een goede bijdrage (kunnen) leveren aan dit forum kan ik me in Dre's voorstel wel in vinden...

Andretti Molletti

Re: Ballotage commisie

zo mei 14, 2006 13:23

Ondanks dat ik van mening ben dat niet-scarb donateurs wel degelijk een goede bijdrage (kunnen) leveren aan dit forum kan ik me in Dre's voorstel wel in vinden...
Ben ik absoluut met je eens, het zijn ook gelukkig de meesten die positief een bijdrage leveren!!

charlotte

zo mei 14, 2006 13:23

Vind ballotage commissie een beetje naar klinken. We zijn toch geen elite-club? Ook al heb je alleen SCARB-leden dan kunnen (en zullen) er discussies ontstaan. Een ieder heeft een mening en een smaak. Ben dus geen voorstander. (ben zelf wel lid van de SCARB overigens)

Laten we allemaal proberen (incusief ik!!!) om wat minder impulsief en heftig te reageren.

alfasud1972
Guru
Guru

zo mei 14, 2006 13:45

Persoonlijk ben ik het niet eens met de stelling (en dat is niet omdat ik dit jaar eens een keer nog niet lid ben). Ben het wel eens dat het forum qua inhoud en of postings kwalitatief wat tekort schiet af en toe.

Het forum van de Engelse AROC is ook alleen maar opengesteld voor leden van de Engelse club. Nou, ik ga echt niet even lid worden om op hun forum te kunnen posten en rond te kijken alhoewel ik wel denk dat ik daar af en toe een goede bijdrage zou kunnen doen, op die manier blijft er mijnsinziens dus informatie achter of niet opengesteld wat ik een slechte zaak vind, het gaat tenslotte voor een groot gedeelte om informatie uitwisselen en wil je dat zo goed mogenlijk kunnen blijven doen moet je dit zo laagdrempelig mogelijk houden. Daarnaast heeft het internet voor wat betreft dit soort onderwerpen gewoon een open karater en past zo'n gesloten Alfa forum daar wat mij betreft niet in.

Een paar zaken waarmee dit forum wat mij betreft wel wordt geholpen:

1. Betere moderatie, de moderatie op dit forum is het slechtste van alle forums waar ik gebruik van maak (hoe goed de moderators het ook bedoelen, is ook niet persoonlijk bedoeld). Topics worden zonder uitleg verwijderdt i.p.v. van met uitleg gelocked zoals het hoort. Bij 'zeur' topics wordt er veel te laat ingegrepen, kwaad is dan al geschied. Onzinnige en off topic onderwerpen blijven vaak staan. Moderatie op een forum behoord gewoon toe aan de groep veel posters van het forum, zij zijn het meeste aanwezig en zij kunnen het snelste ingrijpen.

2. Vervelende verkoop topics kan eenvoudig worden verholpen door de topic starter ervoor te laten kiezen of hij reacties wil op zijn topic of niet (zeg maar alla marktplaats, bieden of alleen direct contact opnemen). Dit voorkomt een hoop ellende.

3. Hoe zou dit eventueel technisch aangepakt moeten gaan worden, moet iedereen zich elk jaar opnieuw gaan aanmelden op het forum? Wie gaat dat alemaal bijhouden? Wat als je halverwege het jaat lid wordt ? Lijkt mij bijna een onmogelijk taak. De MG club heeft ook een gesloten forum, er wordt ten eerste bijna niet op gepost en ik kan nog gewoon inloggen met mijn verlopen lidmaatschap van jaren geleden.....

Vr gr,

Rody

Mathijs Spider 2000

zo mei 14, 2006 13:53

Wat wellicht ook nog een mogelijkheid is dat als er een persoon zich aanmeld en negatief/vervelend gaat lopen doen dat er een bepaalde topic komt waar dat persoon opgezet wordt met een POL o.i.d. of ze b.v. moeten worden verwijderd ja of nee. Uiteraard moet er een quote van desbetreffende persoon in kwestie bij staan en een toelichting van waarom dit nodig zou zijn. Op deze manier kan dit persoon zelf ook zien dat er een mogelijkheid is dat hij zal worden verwijderd van het forum. Eventueel kan hij/zij (voor verwijdering) dan nog zijn excuses aanbieden waarna hij als nog kan blijven. Om alleen SCARB leden op het forum toe te laten vind ik persoonlijk te ver gaan. Op deze manier dwing je mensen lid te worden van een club die dat misschien helemaal niet willen.

kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo

zo mei 14, 2006 14:27

Een type club (zoals het ARTC) is altijd makkelijker te modereren dan een algemeen forum zoals dit.
Het aantal reacties hier is (gelukkig) erg hoog en dit kost veel tijd voor moderators.
Als iedereen eerst even nadenkt en dan pas post en replyed denk ik dat ook dit een probleemloos forum is. Zolan er posters zijn die niet nadenken voordat ze iets neerzetten zul je het probleem nooit verhelpen
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Rees-Cees

zo mei 14, 2006 15:50

Juist Dré:

Slot er op voor niet SCARB leden.

Dan ga je mij hier weer meer zien.

Ook namens Abus :wink:

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 14, 2006 15:54

Ben het roerend met Dre eens.

Selespeed
Member
Member

zo mei 14, 2006 16:00

Het forum exclusief maken voor de leden is uiteraard de keuze van het SCARB zelf. Als deze keuze gemaakt wordt, respecteer ik dat wel, maar vind ik dat tegelijkertijd heel erg jammer. Minder leden, betekent minder postings en minder postings brengt ook het risico met zich mee dat het minder aantrekkelijk wordt voor de wel betalende leden met het risico dat er daar ook weer een aantal van afhaken met het risico van een neerwaartse spiraal die niet te stoppen is.

Het gedrag van bepaalde forumleden heeft in beginsel niets te maken met het feit of ze lid zijn of niet. Met het forum alleen beschikbaar stellen voor clubleden sluit je heel veel forumleden buiten en daarmee ook kennis over Alfa. En dat het forum beschikbaar is voor iedere Alfista is juist een van de charmes van het forum.

Rotte appels zul je altijd hebben tussen de forumleden ongeacht of het forum vrij toegankelijk is. Met de gebruikte software kan je kwaadwillende best goed monitoren en uitsluiten. Bij registratie kunnen emailadressen en indien gewenst zelfs ip adressen geblokt worden. Ook kan je de software zo instellen dat je niet meerdere nicks per emailadres toestaat en je kan zelfs monitoren of er met verschillende logins vanaf dezelfde computer ingelogd wordt. Kortom volop mogelijkheden om ongewensten te weren.

Als het forum alleen maar toegankelijk is voor betalende leden, heb je tevens een extra drempel om iemand te weren. Want iemand bannen die een contributie betaalt doe je gewoon iets minder snel dan iemand die dat niet doet.

Het modereren van een algemeen forum is volgens mij niet moeilijker dan een forum dat gewijd is aan een bepaald type. Het is echter wel aan te raden om genoeg (ook weer niet teveel) moderators te hebben zodat bijna permanent een moderatos online is.

Op het Alfaforum waar ik administrator van ben, hanteren we overigens een minimum banperiode van 3 maanden en dat blijkt z'n vruchten af te werpen.
Afbeelding

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 14, 2006 16:34

Inloggen met je donateursnummer lijkt me deel van de oplossing. Niet alleen ter voorkoming van misbruik door "vreemden" maar misschien is het ook wel handig om de "rode draad" op het forum weer iets meer SCARB-related te maken. De huidige inhoud loopt te ver weg van de doelstelling naar mijn mening.
Dirk - Giulia2000TS

Emilio
Guru
Guru

zo mei 14, 2006 16:54

Het forum heeft een zuigende werking voor de club.
Het excusief voor leden maken, gaat uiteindelijk ten kosten van de club.
Ik ben hier ook ooit begonnen als niet lid, en door de gedeelde kennis lid geworden.

Meer modereren is de oplossing voor het probleem wat jij ziet. (vertaald: ik zie het dus niet)

Ophouden met deze discussie en gewoon leven en lezen als in het gewone leven.
Als iets je niet aanstaat skip naar het volgende topic of zeg er wat van.
Deze oplossing is de dood voor de club.
En mocht dit idd gebeuren dan houdt mijn lidmaatschap ook op.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”