Pagina 1 van 1

Fiat met brandstofcel

Geplaatst: do feb 23, 2006 11:26
door GiuliaCorse
TURIJN, 22 februari 2006

Met de versie van de Panda Hydrogen is de ultieme eco-auto een stap dichterbij. Zegt Fiat.

De Panda Hydrogen is een conceptcar voorzien van brandstofceltechniek. Fiat Auto zegt al jarenlang onderzoek naar brandstofceltoepassingen te doen. In de loop van 2006 zal worden gestart met een experimentele vloot van Panda’s Hydrogen. Dit initiatief wordt door de Europese Gemeenschap en verschillende Italiaanse ministeries en regio’s ondersteund. Men wil de techniek binnen vijftien tot twintig jaar beschikbaar hebben voor marktintroductie.

Fiats nieuwe Fuel Cell systeem (brandstofcel die elektrische energie produceert) levert continu elektrische energie aan de elektromotor. In tegenstelling tot eerdere prototypen functioneert de Panda Hydrogen zonder gebruikmaking van accu’s voor de opslag van energie. De nieuwe configuratie bestaat uit drie brandstofcellen die door Nuvera (een Italiaans-Amerikaanse onderneming) worden gemaakt. Voor de toevoer van zuurstof naar de brandstofcellen zorgt een turbo.

Het brandstofcelsysteem in de Panda Hydrogen functioneert bovendien uitstekend bij lage temperaturen en is tamelijk eenvoudig geconstrueerd waardoor het zich bij uitstek leent voor gebruik in automobielen, claimt Fiat. Maximaal levert de brandstofcel een vermogen van 60 kW (80 pk). Met een volle waterstoftank kan de Fiat Panda ruim tweehonderd stedelijke kilometer afleggen. Tanken (onder 350 bar druk) duurt vijf minuten.

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: do feb 23, 2006 12:00
door Kurp
Autoweek heeft het ook op z'n site staan.

Afbeelding
Afbeelding

Is heel vooruitstrevend. Nadeel is de bult op de achterbank. En het blijft een elektromotor..... :roll:

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: do feb 23, 2006 20:29
door psillen
[url=http://www.autoweek.nl/newsdisp.php?cache=no&ID=4563]En het blijft een elektromotor..... :roll:
Electromotor is heel mooi. Flink koppel.

Maar, je mist natuurlijk de sound.

Daarvoor komt in de Alfa uitvoering een akoestisch systeem waarmee je de oude V6, de Montreal V8 en de 4-cil Nordmotor
-met carburateurs!- kunt simuleren :driving:

En tussengas geluid voor de huidige Selespeed rijders. :wink:


Ik ga mijn idee vast aan Fiat verkopen...

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: do feb 23, 2006 22:32
door Rens 1.7QV
Als ze de waterstof tanken, dan zie ik toch liever dat de waterstof in een brandstofmotor wordt verbrand. BMW heeft toch zoiets gebouwd??

Rens

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: do feb 23, 2006 22:52
door psillen
Als ze de waterstof tanken, dan zie ik toch liever dat de waterstof in een brandstofmotor wordt verbrand. BMW heeft toch zoiets gebouwd??

Rens
Da's dan toch nog enigzins oude overgangstechnologie. Aan electromotor zitten vele voordelen. Energieterugwinning
is makkelijker: bij afremmen laat je de motor als generator werken (als by de hybride auto's).
Verder kun je ieder wiel z'n eigen kleine motor geven: 4WD geheel per wiel controleerbaar, laag zwaartepunt, etc. Mogelijkheden
zijn enorm. Géén versnellingsbak meer.

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 08:34
door bert
Asjeblieft niet...brandstofcel is op het moment niet commercieel haalbaar, te hoog extra gewicht, nog niet veilig, matige prestaties en starten kost op het moment nog te lang. Net als Rens hoop ik op gebruik van zuigermotoren, elektromotoren zijn ruk, en de BMW V12 is de enige die als een normale auto presteert.

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 08:38
door GiuliaCorse
Asjeblieft niet...brandstofcel is op het moment niet commercieel haalbaar, te hoog extra gewicht, nog niet veilig, matige prestaties en starten kost op het moment nog te lang. Net als Rens hoop ik op gebruik van zuigermotoren, elektromotoren zijn ruk, en de BMW V12 is de enige die als een normale auto presteert.
Men wil de techniek binnen vijftien tot twintig jaar beschikbaar hebben voor marktintroductie.

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 08:40
door Rens 1.7QV
Asjeblieft niet...brandstofcel is op het moment niet commercieel haalbaar, te hoog extra gewicht, nog niet veilig, matige prestaties en starten kost op het moment nog te lang. Net als Rens hoop ik op gebruik van zuigermotoren, elektromotoren zijn ruk, en de BMW V12 is de enige die als een normale auto presteert.
idd ik hoop juiste op het gebruik van zuigermotoren en niet op elektromotoren.

Rens

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 08:59
door bert
Mercedes heeft in het verleden aangekondigd in 2004 modellen met brandstofcel uit te voeren. Deze moet nog steeds komen.....ook van Ford.

Wie heeft er nu een zwak voor de Toyota Prius,Lexus RX400h?? Meer sympathie heb ik voor de Saab BioPower met een geringe meerprijs van 1.000 euro en rijden op ethanol doet vermogen/Nm nog verder stijgen.

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 10:01
door Kurp
Meer sympathie heb ik voor de Saab BioPower met een geringe meerprijs van 1.000 euro en rijden op ethanol doet vermogen/Nm nog verder stijgen.
Ik snap ook niet dat hier niet meer in geinvesteerd wordt.

Dit heb ik gevonden op http://www.senternovem.nl/energietransi ... xifuel.asp
Bio-ethanol biedt een kansrijk transitiepad naar duurzame motorbrandstoffen. Het kan worden gemaakt uit suikerhoudende en houtige gewassen, zoals reststromen uit land- en bosbouw. De komende jaren wordt bio-ethanol naar verwachting in lage percentages bijgemengd in benzine. Hiervoor zijn geen aanpassingen aan het wagenpark nodig. Door de grote omvang van het benzinegebruik gaat het om grote hoeveelheden ethanol en een aanzienlijke CO2-besparing. Om de voordelen van ethanol als motorbrandstof (naast CO2-besparing ook lagere vervuilende emissies) verder te vergroten moeten de voertuigen wel worden aangepast.

De flexifuel-techniek is beschikbaar om auto's op ethanol/benzinemengsels te laten rijden met maximaal 85% ethanol (E85). Dit vergt kleine aanpassingen tegen weinig meerkosten. Flexifuelauto's kunnen rijden op E85 maar ook op gewone benzine. Voor de gebruiker kleeft er geen nadeel aan het gebruik van deze auto's - met meer vermogen en koppel nemen de prestaties zelfs toe.
In de VS rijden 3 miljoen Flexible Fuel Vehicles (FFV's) van verschillende merken en in Zweden inmiddels zo'n 11.000. In Brazilië wordt al sinds de jaren '70 op ethanol gereden en breidt het aantal flexifuelauto's zich nu snel uit. Vaak zijn het ook in Nederland vertegenwoordigde merken die in deze landen flexifuelauto's verkopen. In Nederland maken diverse partijen zich op om ook E85/flexifuel te introduceren.
De werkgroep E85/flexifuel ondersteunt de marktintroductie in Nederland door partijen samen te brengen en te zoeken naar mogelijkheden voor samenwerking en schaalvergroting. Voor grootschalige marktintroductie zal in ieder geval nodig zijn:

Een netwerk van E85-pompen.
Diverse modellen flexifuelauto's van verschillende fabrikanten.
Rijden op ethanol mag grosso modo niet duurder zijn dan op benzine.

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: vr feb 24, 2006 22:28
door psillen
Het hele bio-ethanol en bio-diesel verhaal is niet zo mooi als het wordt voorgesteld.

Als je alle energiekosten meerekend vanaf het op de akker planten, oogsten, verwerken, etc. heeft het al
zoveel energie gekost (olie?) dat aan het eind van de rit een rendement van 5% overblijft.
Dat is dus niet zo indrukwekkend. Het zijn allemaal tijdelijke oplossingen en als er niet zoveel
subsidies op zaten, werden deze brandstoffen niet geproduceerd omdat ze dan volkomen
onhaalbaar zouden zijn.
Daarmee wil ik niet beweren dat het helemaal niet deugt, maar men hoort slechts zelden alle feiten.
Maar het bedrijf waar ik werk heeft er ook een beetje extra business door, dus ik klaag er niet over :wink:

RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: za feb 25, 2006 11:14
door bert
Ik kan mij daar niet in vinden. Met name een ottomotor is in staat om zonder al te veel problemen op allerlei brandstoffen te draaien.
Ethanol is veilig en verbranding is goed te sturen, goede verbrandingswaarde, het is compact op te slaan in auto en vereist niet zoals een brandstofcel zeer speciale voorzieningen(druk/temp) hetgeen het bijzonder gevaarlijk maakt en kijk eens naar geringe vermogen en extra toegenomen gewicht en de emissies zijn duidelijk lager en veel minder schadelijk voor milieu.

De ottomotor is bij lange na niet afgeschreven. Er zijn al zoveel ideeen geweest die teruggaan tot de 18de eeuw betreffende elektro-verbradingsmotor
en de elektromotor/brandstofcel is tot nu toe niet in staat om een alternatief te bieden want een vervanging zit er naar mij mening niet in.

Re: RE: Fiat met brandstofcel

Geplaatst: za feb 25, 2006 16:38
door Kurp
Het hele bio-ethanol en bio-diesel verhaal is niet zo mooi als het wordt voorgesteld.

Als je alle energiekosten meerekend vanaf het op de akker planten, oogsten, verwerken, etc. heeft het al
zoveel energie gekost (olie?) dat aan het eind van de rit een rendement van 5% overblijft.
Die landbouwmachines voor planten en oogsten kunnen toch ook op biobrandstof draaien? :wink: