Even een kleine update. M'n 159 heeft inmiddels net geen 10.000km op de teller. Volgende week zit ik tot bijna in het noordelijkste
puntje van Denemarken, dus dan gaat ie er dik overheen
Zoals je eerder kon lezen in dit topic had m'n 159 nogal wat afwerkingsmissers. Dus 1 1/2 week geleden heeft ie nog een dag bij garage
Creemers gelogeerd om e.e.a. op te lossen. Zijn meteen de winterbanden erop gekomen, waarover later meer. En het weekend een sterretje
in de voorruit gekregen

dus da's meteen mee gerepareerd.
De hoes van de rugleuning van de rechtervoorstoel is vervangen vanwege een lelijke kring. Gelukkig géén kleurverschil in het leer,
niets beschadigd verder. Perfekt opgelost.
Nieuw Giugiaro logo rechts, vorige zat er flink scheef op.
Rammeltje in plafoniëre: is niet opgelost. Misschien zijn het de knopjes wel. Kijk er zelf nog eens naar.
Knakgeluid in linker B-stijl. Opgelost.
Motor houdt soms bij bepaalde toerentallen in. Probleem is bekend, er komt een MM update, maar duurt nog even. Ik las op een
Italiaans forum dat de update voor de 2.4 JTDm er inmiddels is, dus zal wel niet meer heel lang duren.
Aluminium afwerking rond de schakelpook was gedeukt. Nieuwe was binnen, maar toen men deze uit de verpakking haalde
bleek deze van de TI te zijn. Ik wist niet van het bestaan van een TI, maar die komt blijkbaar eerstdaags en is o.a. verlaagd,
heeft sportstoelen, 19" velgen en dus ook een andere Alu-afwerking op het dashboard.
Moet dus nog een keer terug.
Dat waren de bestaande problemen. Om vooral m'n garage niet zonder werk te krijgen zijn er ook weer nieuwe bijgekomen.
Navigatiesysteem is al 4x bij het aanzetten gecrashed. Alle laatste bestemmingen zijn dan gewist, evenals bepaalde
instellingen, voorkeurstelefoonnummers, geprogrammeerde titels van CD's, etc. Dus nogal vervelend.
Probleem was blijkbaar niet bij Alfa bekend. De monteur heeft de stekerverbindingen nog eens goed nagekeken en
aangedrukt. Nu dus even afwachten. Het lijkt me overigens onwaarschijnlijk dat het daaraan ligt, omdat het probleem zich
alléén voordeed bij het aanzetten van het systeem.
Qua bediening vind ik het hele navigatiesysteem overigens bedroevend slecht, maar ook de werking van de CD-wisselaar
bijvoorbeeld is onvoorstelbaar irritant. Mijn aanbeveling:
NIET KOPEN!
De aflak op linker voorspatbord (het deel onder de motorkap) laat los: grondverf in zicht. Blijkbaar niet ontvet voordat
de auto gespoten is. Gelukkig het deel dat normaal uit het zicht is en geen gevaar voor corrosie. Kijkt nog een keer een
specialist naar en dan wordt het bijgewerkt.
Bij lopende motor rammelend geluid rechts vooraan als je buiten de auto staat. Schijnt een of ander afwateringsklepje
van het luchtfilter te zijn. Bekend probleem, nog geen modificatie van AR. Men heeft er wat vet aan gedaan, dan blijft
het geluid weg. Is geen echt probleem natuurlijk, in in de auto hoor je er niets van, maar het maakt natuurlijk geen
"premium" indruk.
Ik vind de drukgroep (of is het de versnellingsbak?) nogal luidruchtig. Als de motor nog niet op temperatuur is hoor je
een rammelend geluid dat verdwijnt als je de koppeling intrapt. Eenmaal met opgewarmde motor merk je er niets meer
van. Als je wat snel schakelt en de koppeling wat minder netjes laat opkomen dan gat het ook niet allemaal erg geluidloos
en op een of andere manier lijkt er veel speling in de aandrijflijn te zitten. Volgens de monteur was het in elk geval niets
buitensporigs en eerlijk gezegd heeft hun eigen demo dit ook, evenals de 1.9JTDm die ik in Italië heb gereden. Maar dat
wil nog niet zeggen dat het zo zou moeten.
Doet me een beetje aan m'n Giulia denken. Misschien opzet van Alfa: t.b.v. het nostalgie gevoel
Sinds vorige week trilt ook de versnellingspook met optrekken uit stilstand. Het is niet heel storend, maar als je het
eenmaal gemerkt hebt blijf je erop letten. Ik dacht eerst dat het spullen waren die ik in de armsteun heb liggen.
Winterbanden zitten er dus op: Michelin Alpin PA2. Hetzelfde type als ik op de 156 had, maar op die auto leken ze
stiller en comfortabler. Zou dit komen omdat de 159 voor de rest een stuk stiller is?
Wel is het zo dat je kleine trillingen en oneffenheden via de wielophanging van de 159 weinig gefilterd voelt doorkomen.
Ik heb het vermoeden dat de bussen in de ophanging van een 159 veel en veel stugger zijn (hopelijk gaan ze dan
ook veel langer mee). Iemand die misschien "inside information" hierover heeft?
De winterbanden zijn 215, 16", zomerbanden 225, 17". Dat laatste ziet er heel goed uit, maar met de zomerbanden
is de gevoeligheid voor spoorvorming en dergelijke een stuk groter en bij de winterbanden merk je daar niets van.
Uiteraard sturen de zomerbanden (Pzero Rosso) wel wat strakker.
Tja, dus een beetje een tweeledig gevoel tot dusverre. Ik rij er veel lange stukken mee, vaak in het buitenland en dan
is het een zeer prettige auto. Als de 1e facelift komt zijn er vast ook punten verbeterd, maar naar mijn idee zijn
er teveel simpele dingen die meteen goed hadden moeten zijn.
Heel af en toe bekruipt me de gedachte dat ik beter toch een jong gebruikte 166 2.4JTD had gekocht. Maar goed,
da's misschien ook niet allemaal koek en ei.
Toen ik m'n twee 156's kocht en ook deze 159 had ik weinig twijfel of het een Alfa zou worden. Maar als ik morgen een
nieuwe auto moest kopen.... geen idee eerlijk gezegd.
