bert
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Top Gear gerechtigheid

wo jan 11, 2006 10:27

VW heeft geen slechte naam waar het duurzaamheid betreft en de restwaarde is hoog. Mijn moeder rijdt huidige Golf al zeer lang en kreeg voor de 75 een
stevig inruilbedrag bij zo'n ouderwetse dorpsgarage. Stoelen, dash, deurhendels etc. zien er allemaal nog prima uit.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Top Gear gerechtigheid

wo jan 11, 2006 13:58

Dat VW erbarmelijk in mekaar zou zitten zou ik ook niet durven zeggen. Maar het grote probleem blijft dat mensen er van overtuigd zijn dat Duitse wagens topkwaliteit zijn en Italiaanse krotkwaliteit.

En daar wringt het voor mij. Een kameraad kocht een nieuwe VW Polo en had voortdurend irritante problemen. Ik kocht een 2de hands Alfa 156 en heb geen problemen. Uiteraard kan het toeval zijn, maar een collega van mij kocht het vorige model VW Passat, toen nieuw, heeft hem slechts enkele maanden gehad en verkocht hem weer, wegens te veel hinderlijke problemen. Toeval of niet? Mijn beste kameraad heeft ook een 2de hands 156 gekocht en raad eens...geen problemen.

Ik wil maar zeggen: als je zegt dat je een Alfa rijdt, wordt je meestal als een randdebiel bekeken...maar waarom? Geruchten en gebrek aan kennis...
Maar da's toch allemaal bekend? Als je een E-Kadett hebt zit je ieder jaar de wielkasten achter te plamuren, en toch heet de Alfa een roestbak te zijn... Nou ja, als zich eenmaal iets in het algemene geheugen heeft vastgezet verandert dat niet zomaar. En laten we niet vergeten dat Alfa's destijds ook onevenredig hard roestten! En een bekende psychologische wet is dat je om een eenmaal gekregen negatieve indruk te wissen minimaal 7 positieve ervaringen moet hebben met die- of datgene... en dat zal zo snel niet gebeuren, dat een overtuigd W-rijder 7 Alfa's koopt...

Maar laten we niet klagen: zo zijn onze bella's 2e-hands lekker betaalbaar!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Alfa One 156
Member
Member

wo jan 11, 2006 14:05

[Maar da's toch allemaal bekend? Als je een E-Kadett hebt zit je ieder jaar de wielkasten achter te plamuren, en toch heet de Alfa een roestbak te zijn... Nou ja, als zich eenmaal iets in het algemene geheugen heeft vastgezet verandert dat niet zomaar. En laten we niet vergeten dat Alfa's destijds ook onevenredig hard roestten! En een bekende psychologische wet is dat je om een eenmaal gekregen negatieve indruk te wissen minimaal 7 positieve ervaringen moet hebben met die- of datgene... en dat zal zo snel niet gebeuren, dat een overtuigd W-rijder 7 Alfa's koopt...

Maar laten we niet klagen: zo zijn onze bella's 2e-hands lekker betaalbaar!
Alfa heeft inderdaad ook fouten gemaakt in het verleden, welk merk niet. Maar ze mogen 7 perfecte auto's achter mekaar maken, dat imago zal hun blijven achtervolgen. Dit door de onwetendheid van de mensen en de media die alles behalve objectief is. Onze media apen na wat andere grotere, belangrijke media te vertellen hebben (voornamelijk de Duitse).

Maar goed, als ik nog eens zo'n domme opmerking krijg van een collega, verschijnt er steeds een glimlach op mijn gezicht, schudde ik eens rustig met mijn hoofd en draai me al lachend om. Meestal weten ze niet wat ze daar moeten op antwoorden.

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 11, 2006 14:14

Bekijk eens even de markt begin jaren 70 ? Alfa's roestten, maar niet noemenswaardig harder dan veel tijdsgenoten. Al eens een Engelsman uit die tijd bekeken ? Een DS ? een VW busje ? een peperdure Benz SL ?? (zelf mogen aanschouwen, rot, maar dan ook compleet rot, niet meer te redden). Alfa heeft z'n slechte naam vooral gemaakt met de Sud (en terecht, dat wel).
Maar de rest zijn indianenverhalen. Net als zou een Alfa technisch onbetrouwbaar zijn. Gelul ! electrisch misschien wel, maar mechanisch niks mis mee. En op dat vlak heeft de sud WEL z'n sporen verdiend ! :wink:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Canguro
Member
Member

wo jan 11, 2006 16:14

....................................
.................................
BMW zijn gewoon lelijk. t zijn net vierkante blikken waar ze een
lawinepijl in hebben laten ontploffen zo dat ie nu een beetje bol staat.
..

8)
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 11, 2006 17:01

Leuk dat VW vs. Alfa Romeo maar ik had het over de Thesis. We leven nu toch in een tijdperk dat een Renault Safrane, Opel Omega of Ford Scorpio
niet meer gemaakt kunnen worden en de meesten in deze markt willen iets exclusievers, beters etc. Er is markt voor zo'n auto, 166 is top qua finish en zeer
betrouwbaar, maar waarom is de Thesis een knoeibak qua betrouwbaarheid???

psillen
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 22:21

Leuk dat VW vs. Alfa Romeo maar ik had het over de Thesis. We leven nu toch in een tijdperk dat een Renault Safrane, Opel Omega of Ford Scorpio
niet meer gemaakt kunnen worden en de meesten in deze markt willen iets exclusievers, beters etc. Er is markt voor zo'n auto, 166 is top qua finish en zeer
betrouwbaar, maar waarom is de Thesis een knoeibak qua betrouwbaarheid???
Geheel mee eens.
Het antwoord op je vraag betreffende de Thesis: misschien omdat er qua snufjes diverse nieuwigheden op zaten voor de Fiat groep. Nog niet uitontwikkeld?
Hij wordt toch in dezelfde fabriek gebouwd als de 166? Maar een Lybra heeft ook veel meer problemen dan een 156 en toch is het technisch grotendeels dezelfde auto. Dus ook dat is lastig te verklaren.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

psillen
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 22:28

Dat VW erbarmelijk in mekaar zou zitten zou ik ook niet durven zeggen. Maar het grote probleem blijft dat mensen er van overtuigd zijn dat Duitse wagens topkwaliteit zijn en Italiaanse krotkwaliteit.

En daar wringt het voor mij. Een kameraad kocht een nieuwe VW Polo en had voortdurend irritante problemen. Ik kocht een 2de hands Alfa 156 en heb geen problemen. Uiteraard kan het toeval zijn, maar een collega van mij kocht het vorige model VW Passat, toen nieuw, heeft hem slechts enkele maanden gehad en verkocht hem weer, wegens te veel hinderlijke problemen. Toeval of niet? Mijn beste kameraad heeft ook een 2de hands 156 gekocht en raad eens...geen problemen.

Ik wil maar zeggen: als je zegt dat je een Alfa rijdt, wordt je meestal als een randdebiel bekeken...maar waarom? Geruchten en gebrek aan kennis...
Kan de conclusie van jouw verhaal zijn dat je geen nieuwe auto moet kopen?

Ik heb met m'n huidige 156 -nieuw gekocht- ook diverse ergernissen gehad. Deze zijn inmiddels opgelost,
dus degene die mijn auto 2e hands koopt, raad eens... geen problemen. Klinkt dit bekend :wink:

Ik moet er wel bij zeggen, de auto heeft me nooit in de steek gelaten en ik heb nooit getwijfeld aan de betrouwbaarheid.
Dit gecombineerd met een dealer die de probleempjes snel oplost, maakt dat ik Alfa blijf rijden. Het zijn geen perfecte auto's,
maar perfectie kan ook saai zijn. Maar naar mijn idee zal iemand die enkel een van "A naar B" vervoermiddel zoekt
hoogstwaarschijnlijk niet gelukkig met een Alfa worden.
Kijk, m'n baas had vorige week voor de 3e keer een totaaluitval met z'n Espace, dus als ie nu weer gerepareerd is, vliegt
ie er uit en nooit meer een Renault. En dan hebben we het nog niet over de maandelijkse kleine defecten waarmee je nog
kunt doorrijden. En het woord coulance schijnen ze in Frankrijk niet te kennen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

ciclista
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 22:34

Wat vinden jullie dan van amerikanen, voor mij het toppunt van oninteressant na de oostaziaten, maar wel top betrouwbaar. Worden ontworpen op nauwelijks onderhoud, rustig draainede motoren gaan eindeloos mee.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

psillen
Guru
Guru

wo jan 11, 2006 22:39

Wat vinden jullie dan van amerikanen, voor mij het toppunt van oninteressant na de oostaziaten, maar wel top betrouwbaar. Worden ontworpen op nauwelijks onderhoud, rustig draainede motoren gaan eindeloos mee.
Amerikanen zijn i.h.a. zeer onzorgvuldig in elkaar geschroefd. Elektrisch is het een ramp, ze hebben vaak geen kabelboom, maar de draden liggen er los in.
Gaan vaak kapot, maar desondanks zijn sommige onderdelen ongelofelijk lomp en overgedimensioneerd.

Behoudens de uitzonderingen natuurlijk, vind ik het auto's die op het gebied van techniek en engineering echt achter liggen op
Europese en Japanse auto's. Ik noem met opzet ook Japanse auto's, omdat de Japanners op hun thuismarkt diverse nieuwe
technische foefjes op hun auto's hebben, welke nog niet worden geëxporteerd. Overigens ook dat is een reden waarom hun
auto's betrouwbaar zijn. Alles wat ze hier als nieuw presenteren rijdt vaak eerst al jaren in Japan rond.
Alfetta Gt, 1975

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 11, 2006 22:42

@Ciclista: dus jij wil beweren dat amerikanen goede auto's bouwen? :o
Goedkoop plastic en allerlei onzinnige electr. snufjes die net zo goed kpot gaan verpakt in een slecht afgewerkte carosserie. :?
Volgens mij moet je een echte amerikanenliefhebber zijn om die auto's te kopen: net zo betrouwbaar als hun president! [-(

:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 11, 2006 22:57

[maar perfectie kan ook saai zijn. Maar naar mijn idee zal iemand die enkel een van "A naar B" vervoermiddel zoekt
hoogstwaarschijnlijk niet gelukkig met een Alfa worden.
Kijk, m'n baas had vorige week voor de 3e keer een totaaluitval met z'n Espace, dus als ie nu weer gerepareerd is, vliegt
ie er uit en nooit meer een Renault. .
Om terug te komen op Top Gear,
Volgens hun JD - Power list stonden er op de eerste 13 plaatsen van de slechtste auto's 10 Franse wagens.
"That's why they burn them in Paris", beweerde Jeremy Clarkson.

Dit fragment stond niet meer in de herhaling van twee dagen later :wink:

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 12, 2006 09:03

Amerikaanse auto's moet je begrijpen. Er is een groep die kan ze totaal niet waarderen en de anderen vinden het geweldig.
Ze zijn redelijk betrouwbaar maar veel Amerikanen zijn niet gemaakt voor Autobahnsnelheden maar je rijdt zo'n auto voor de zachte vering, je kan sturen met de pink en is gewoon lekker comfortabel en rustgevend. Je kan niet spreken over de Amerikaanse auto want Amerika is mind you groter als Europa.

ChickenBoy
Member
Member

do jan 12, 2006 13:18

Je kan niet spreken over de Amerikaanse auto want Amerika is mind you groter als Europa.
Maar Europa is cultureel veel meer divers, met merken uit diverse landen / streken. De Amerikaanse autoindustrie, wat er nog van over is althans, heeft z'n roots in Detroit (correct me if I'm wrong!).
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 12, 2006 13:56

De Jaguar S-type is gebouwd op een Lincoln LS etc etc.

* General Motors  ( Chevrolet, Oldsmobile, Buick, Pontiac, Cadillac, GMC, Saturn, Opel, Isuzu, Saab,Vauxhall,Holden, Subaru )
* Ford  ( Mercury, Lincoln, Aston Martin, Jaguar, Mazda,Volvo )
* Chrysler  ( Dodge, Plymouth, Jeep )

Tegenwoordig is er echt niet zo'n groot verschil met Amerikaanse modellen. Europese auto's zijn Amerikaanser geworden met toeters en bellen, meer en meer automaat, airco, groter, meer ontworpen op comfort alleen missen wij de torque over weight V8 en hebben wij de pk over gewicht V6 om 1700 kg op gang te krijgen.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”