Bij mij viel het kwartje pas echt toen ik paar maanden terug uitgebreid met redelijk goed ingevoerd figuur bij Fiat Nederland sprak. Zijn verhaal: we doen bewust zo kalm aan omdat ontwikkelen duur is en je in crisistijd toch beroerd verkoopt. Blijf je dan volle bak door ontwikkelen dan krijg je een PSA-tje. Torenhoge investeringen die je niet kan terugverdienen met dikke problemen als gevolg.
Voor ons als liefhebbers is het niet leuk, maar voor de continuïteit van Fiat en dus Alfa is de huidige koers verstandig. Ze proberen geld te pakken in de VS en nieuwe markten. En als het kan, wordt het productengamma pas opgefrist. Enige vraag die ik erbij heb. Hoe trouw is het publiek en komen er als straks de nieuwe modellen er zijn de kopers weer of terug?
Marchionne heeft exact bovenstaande zo'n drie jaar geleden al uitgelegd, geen nieuws dus.
En daarom is de aanwezigheid van Alfa in de VS ook zo van belang (zie ook de afhankelijkheid van PSA van de EU markt).
De 4C is daarvoor een mooie wegberijder: laag volume, maar toch maximale aandacht steunend op bestaande techniek, met een overzichtelijke kostenstructuur met een auto die zichzelf verkoopt.
Wat mij nog wel steeds bevreemd is de snelle dood van de 159 , ook t.a.v. de EU dealers. Met de 1,6jtd en de 1,4 M-air had men de levensduur kunnen verlengen. Een verklaring zou kunnen zijn de hoge productiekosten (of licenties) van de 159.