SUV, het automobiele equivalent van de muilezel: een lelijke, domme, karakterloze kruising van soorten, die alleen maar gebruikt wordt omdat-ie zo praktisch is. Of toch niet...?
Vleesch noch visch.
Wel willen, niet kunnen. En dan blij zijn dat je er een compressor-V8 met 500+pk in kan krijgen. Stop zo'n motor in een fatsoenlijke sportsedan of coupe, en hij rijdt rondjes om de SUV heen. Achteruit, welteverstaan. Vervolgens moeten er ESP, anti-omkiepregeling (volvo) en 250 airbags in, anders zijn de SUV's gevaarlijk voor de bestuurder. Wordt-ie nog zwaarder, moet er weer meer vermogen bij. En dan nog, een SUV is best groot, en die kunnen we niet parkeren. Pushbars rondom! Weer 100 kilo erbij. Maar ja, wat maakt het uit, we zaten toch al over de 2 ton heen. O ja, er moeten wel 7 mensen mee kunnen. Verlengen dat kadaver, weer zwaarder, weer meer vermogen, nog meer airbags.... het houdt niet op. Wanneer wordt het trendy om in een stadsbus op tractorbanden te rijden? Met vliegtuigtrap? Bij voorkeur van Koreaans fabrikaat, want een 'échte' SUV kan niemand betalen. Dat de compressor-V8 dan wordt vervangen door een amechtige 2-liter 16-klepper nemen we op de koop toe, want er cool uitzien is wat telt. Dat het ding niet in je doorzonwoninggarage past boeit niet, want als-ie voor je huis staat kan iedereen zien hoe veel cooler jouw Sorento is dan de Tucson van de buurman. Dat je met een gezin erin en de vakantiebagage erbij al gauw het 'groot-rijbewijs'-gebied benadert maakt niet uit.
Kom je met zo'n ding maar in de
BUURT van zand, dan loopt het profiel van de 22-inchers (ja, die lijken wel verplicht) al vol en sta je alsnog stil. Een Suzuki SJ-410 van 500 euro rijdt je voorbij, de bestuurder kijkt je meewarig aan. Snel een stoeprandje pakken met je stevige kar? Dacht van niet, daar gaat je hooggepolijste velg. Of je spinner.
Kortom: wie fijn wil sturen, kope een goede, normale auto, en wie het terrein in wil, kope een ouderwetsche terreinwagen. Ladderchassis, starre assen, 3 handbediende sperren die 'kloink' zeggen en een dieselmotor. Geen fratsen.
Dus nee, de Kamal moet blijven waar hij is: in het hoofd van Kalbfell.
Zo, hoef ik weer niet naar de psychiater, deze week.
Yuri