Alfa heeft binnen de krachtigste jaren als volume merk volgens mij voorop gelopen in het combineren van praktische zaken en prestaties. Daarbij liep het design redelijk mee met het tijdsbeeld en had daarbij een onmiskenbaar karakter, met name in de details.
Dus toen het gros van de merken nog een tweedeurs sedan, 1300cc met vierbak, bladveren en trommelremmen als volumemodel had, liet Alfa zien hoe je comfortabeler, sneller en met meer plezier aan de mobiliteitsbehoefte kon voldoen. De 105 serie is daar het belangrijkste voorbeeld van, maar ook in de 116 reeks is daar nog wel het een en ander in te vinden.
Kortom, met je huidige ontwerp ga je heel erg retro in een niche markt (de coupe's), wat mooie Alfa's zijn (geweest), maar voor mij niet hét segment is waar Alfa zich kan en moet onderscheiden.
Daarom lijkt mij de échte uitdaging te zitten in het duidelijk vormgeven van de huidige mobiliteitsvraag en daarbinnen naar mogelijkheden te zoeken om plezier en behofte voor een autoliefhebber te combineren. En daarbij zullen de details het een échte Alfa moeten maken, zonder te nadrukkelijk naar het verleden te wijzen.
Kortom, ik zou gaan voor een lichte, 4/5 deurs SUV-achtige combo met een brandstofcel/waterstof motor, hybride aandrijving (elektrisch op 4 wielen) en een interieur waar alle moderne behoeften in naar voren komen. Dan pak je bij het design gewoon de belangrijkste modeverschijnselen mee, inclusief de retrodetails van enkele mooie historische Alfa's.
Wellicht heb je dan iets unieks wat over 20-30 jaar nog steeds mee kan lopen met de standaard die er dan heerst op het gebied van aandrijflijn techniek en prestaties. Want dat vind ik nog steeds de kracht van de Alfa's waar ik mee dagelijk mee verplaats.
Maar goed, kritiek geven is altijd makkelijk.........oh, nee, daarvroeg je om.............maar verder natuurlijk hele mooie schetsen