Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Schoolproject Alfa....Update 2

do jan 10, 2008 16:18

Goed, wat opbouwende kritiek dan............;-)

Alfa heeft binnen de krachtigste jaren als volume merk volgens mij voorop gelopen in het combineren van praktische zaken en prestaties. Daarbij liep het design redelijk mee met het tijdsbeeld en had daarbij een onmiskenbaar karakter, met name in de details.

Dus toen het gros van de merken nog een tweedeurs sedan, 1300cc met vierbak, bladveren en trommelremmen als volumemodel had, liet Alfa zien hoe je comfortabeler, sneller en met meer plezier aan de mobiliteitsbehoefte kon voldoen. De 105 serie is daar het belangrijkste voorbeeld van, maar ook in de 116 reeks is daar nog wel het een en ander in te vinden.

Kortom, met je huidige ontwerp ga je heel erg retro in een niche markt (de coupe's), wat mooie Alfa's zijn (geweest), maar voor mij niet hét segment is waar Alfa zich kan en moet onderscheiden.

Daarom lijkt mij de échte uitdaging te zitten in het duidelijk vormgeven van de huidige mobiliteitsvraag en daarbinnen naar mogelijkheden te zoeken om plezier en behofte voor een autoliefhebber te combineren. En daarbij zullen de details het een échte Alfa moeten maken, zonder te nadrukkelijk naar het verleden te wijzen.

Kortom, ik zou gaan voor een lichte, 4/5 deurs SUV-achtige combo met een brandstofcel/waterstof motor, hybride aandrijving (elektrisch op 4 wielen) en een interieur waar alle moderne behoeften in naar voren komen. Dan pak je bij het design gewoon de belangrijkste modeverschijnselen mee, inclusief de retrodetails van enkele mooie historische Alfa's.

Wellicht heb je dan iets unieks wat over 20-30 jaar nog steeds mee kan lopen met de standaard die er dan heerst op het gebied van aandrijflijn techniek en prestaties. Want dat vind ik nog steeds de kracht van de Alfa's waar ik mee dagelijk mee verplaats.

Maar goed, kritiek geven is altijd makkelijk.........oh, nee, daarvroeg je om.............maar verder natuurlijk hele mooie schetsen :thumbs:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 10, 2008 17:09

@Tazio Novante

Je hebt absoluut wel een goed punt, maar ik denk niet dat Alfarijders op een SUV met een elektromotor zitten te wachten. Ik niet...
''Drive tastefully''

AlfaFever

Re: RE: Schoolproject Alfa....Update 2

vr jan 11, 2008 07:34

@Tazio Novante

Je hebt absoluut wel een goed punt, maar ik denk niet dat Alfarijders op een SUV met een elektromotor zitten te wachten. Ik niet...
Nope, same here, wil juist ouderwets BRRRRROOOAAAAAAAAMMMM op ordinaire benzine :jumping:

Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member

vr jan 11, 2008 09:54

@Tazio Novante

Nope, same here, wil juist ouderwets BRRRRROOOAAAAAAAAMMMM op ordinaire benzine :jumping:
Kijk, dat is het 'm nou juist..................met die instelling hadden we nog steeds in berenvellen rondgelopen ;-)

Maar ooit heeft Alfa zich ook gerealiseerd dat er ontwikkeld moest worden aan dieselmotoren..................en hebben ervoor gezorgd dat ze daar een aardige versie van in de markt hebben gezet...............en 0-emissie mobiliteit is gewoon de volgende stap, als het even kan zonder fossiele brandstoffen. Dan kunnen we die lekker voor de circuitdagjes met onze 'echte' Alfa's gebruiken :lol:

En behaleve de 8C (alleen mét dak!) is er eigenlijk geen Alfa in het huidige programma (en de afgelopen 10 jaar.......... :? ) waar ik op heb zitten wachten. ;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

AlfaFever

vr jan 11, 2008 10:31

@Tazio Novante

Kijk, dat is het 'm nou juist..................met die instelling hadden we nog steeds in berenvellen rondgelopen ;-)

......
Het zal best, maar was wel een stuk spannender, en jtd's tja noem mij maar ouderwets, maar als ik een Alfa diesel hoor starten denk ik eerst nog oeps defecte nokkenas-versteller....... oh nee t'is een diesel .... dat geluid hoort zo :wink:

[dwarsligger mode]

al wordt de benzine €5,- per liter, ik blijf toch BRRRRROOOAAAAAAAAMMMM op ordinaire benzine , schijt aan de vervuiling. Zo ondertussen wordt je in dit land voor alles wat leuk/lekker is een schuldgevoel aangepraat :shock:

[/dwarsligger mode]

Zo, nu weer btt 8)

alfa147man
Full Member
Full Member

vr jan 11, 2008 10:46

hehe hier gaan we dan :-)
retro details zijn een goed idee. Bij de 156 en 147 (eerste versies) vond je die ook terug maar toch was het duidelijk een nieuw design.
wat ophanging, rijplezier en design betreft hoorden ze tot de top in hun klasse.
Ook al heb ik geen 156, deze blijft in mijn ogen de ideale berline. De huidige berllines vind ik veel te groot en veel te zwaar.

Alfa Romeo heeft jarenlang rijplezier en techniek op de eerste plaats gezet. Deze voorsprong ging langzaam maar zeker verloren.
Ondertussen werd de auto in het algemeen slachtoffer van zijn eigen succes (de files worden alsmaar erger, auto wordt als milieu-onvriendelijk aanzien, veiligheid moet primeren boven al de rest....) Een merk als Alfa Romeo heeft getracht z'n oude visie aan de nieuwe eisen en omstandigheden te koppelen, en is daar vrij goed in geslaagd.

Indien Alfa een diesel/hybride SUV zou ontwikkelen is dit niet om terug naar de essentie te gaan van puur rijplezier, maar eerder om aan de hedendaagse eisen normen te voldoen en zo extra marktaandeel op te kunnen eisen. Ook een constructeur moet keuzes maken. Of je doet mee en wil de beste zijn, of je blijft er braaf vanaf.

Lotus hoeft geen diesel in z'n Elise om een lage C02/km te hebben hoor :-) En hun karretje is super. In een tijd waar luxe en comfort er via de strot wordt ingeramd, doen zij leuk verder met eerder spartaanse auto's. Maar ze zijn wel de beste in hun soort!

Dus ook wat je schetsen betreft: doe waar je het beste in bent ;-) Dan kom je er zeker! Laat ons versteld staan van wat in jouw ogen de nieuwe Alfa Romeo is!

succes
ciao
Stefaan
** 147TS, 75TS **

chopmax
Member
Member

vr jan 11, 2008 10:54

Na het nieuws dat een Prius gezien over zijn totale leven ( bouw gebruik en sloop ) bijna milieu vervuilender is als een Hummer zie je mij alleen nog in onderstane elektrische rollator:

http://www.youtube.com/watch?v=J2DGfisAndI

Als ik een SUV koop, koop ik de beste, met de langst bewezen betrouwbaarheid. De Land Rover Defender 110. Negen persoons, met een echte trekhaak voor een toegestane aanhanger van 3500 kilo en een liertje die 12.000 kilo omhoog trekt. En absoluut niet zo`n karikatuur van een terreinwagen zoals de Hummer H2. Een vijf persoonsauto van 2903 kilo.

http://nl.youtube.com/watch?v=4YacG9PkGtI

Voor lange eindeloze autobahn ritten gaat mijn hart uit naar de Ferrari 612 Scaglietti. Volgens Jeremy Clarkson een auto waar je eindeloos auto kan rijden zonder moe te worden of last te krijgen van je zithouding.

Kortom, ik zou je willen uitdagen een echte keuze te maken. Kies eerst de gewenste functie van een auto en ga dan een auto ontwerpen die alleen voor die functie geschikt is. De gemiddelde autofabrikant kotst alleen nog maar vatsige SUV`s uit, die heel veel dingen extra kunnen die nooit gebruikt gaan worden. Autofabrikanten die ons milieu offeren aan het eindeloos mee zeulen van dood gewicht.

Meeste mensen rijden alleen bijna zonder bagage van A naar B met veel file onderweg. Mijn inziens moet een leasebak bijna niks wegen (700 kilo), tweezitter, maar dan met de stoelen uit een degelijke auto ten koste van de zojuist afgeschreven achterbank. En comfortabel in de file, autopilot tot 30 km/h terwijl je TV kijkt of mail leest in een half doorzichtig heads up display , je senseo aanzet of je koelkastje opent.

Waarom ik Alfa 33 rijdt? Kan m nog net zelf repareren, weegt slechts 939 kilo en heeft een gigantische kofferbak. Daarnaast een auto waar je heel veel auto`s in het verkeer achter je laat bij de eerste beste bocht. Zonder dat ie meer zuipt dan de baas.
Gehad:
33 Zwart 1.7 8v, olieboot
33 Rood 1.7 16v, van de sloop gered.
33 Groen 1.4 8v, To do: Voorruit, distributie, grote beurt.
Project:?? Mistery car.

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 11, 2008 13:20

Ik snap wel waar sommige mensen hier heen willen en uit een realistisch oogpunt zal dat ook zeker een optie zijn (al moet ik er zelf niets van hebben) maar het gaat hier om een fictieve opdracht waarbij het vooral om het reclame oogpunt gaat. Ik doe een grafische opleiding waarbij ik word opgeleid als grafisch ontwerpen om bij bijvoorbeeld een reclamebureau te gaan werken.
De leraren zagen eerst ook niets in mijn idee een auto te gaan ontwerpen maar toen ik met de probleemstelling kwam dat ik oude alfarijders terug in een echte alfa wou krijgen kreeg ik toch groen licht.

Het is dus puur fictief en mijn enige doel is een echte Alfa te maken, kortom een rijdersmachine voor de mens die anders denkt dan anderen en een wil zijn met zijn of haar auto als hij/zij erin rijd. Een sportieva auto met stijl en passie, niks meer en niks minder :wink:
Ik ga dus geen SUV of waterstofauto maken, dat zal commercieel gezien wel een handiger stap zijn maar daar gaat het voor mij dus niet om hier :wink:

En na deze auto te hebben ontworpen is het dus de bedoeling er een reclamecampagne omheen te maken in de vorm van posters en een foldertje.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

do jan 17, 2008 21:35

Ik heb even een tekentechnische tip voor je, als je me toestaat. Misschien ken je 'm al, maar het kan vaak heel verhelderend werken om je schets even om te draaien en tegen het licht te houden...of 'm even in de spiegel te bekijken. In beide gevallen zie je je schets dan in spiegelbeeld, en dan zie je in een oogopslag wat er wel en niet klopt aan het perspectief. Als je lang aan een tekening werkt dan wen je er aan en zie je dat na verloop van tijd niet meer.

Je schetsen zijn heel leuk maar een beetje plat, er lijkt weinig perspectief in te zitten. Een beetje zoals een isometrie...Verder onderzoek je vooral het lijnenspel van de auto (de grafiek) maar krijg je maar weinig indruk van hoe de vlakken verlopen. De spanning op de vlakken is immers bepalend voor de manier waarop het licht dat erop valt gereflecteerd wordt. Probeer in je schetsen eens "section lines" over de vlakken te tekenen, doorsneden die een indruk geven van hoe bol of juist hol het vlak loopt. Ik lees dat je een grafische opleiding volgt, dus op zich is dat dan ook niet zo verwonderlijk dat je juist het grafische lijnenspel bestudeert.

Veel succes verder!
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 23, 2008 21:30

Ik heb even een tekentechnische tip voor je, als je me toestaat. Misschien ken je 'm al, maar het kan vaak heel verhelderend werken om je schets even om te draaien en tegen het licht te houden...of 'm even in de spiegel te bekijken. In beide gevallen zie je je schets dan in spiegelbeeld, en dan zie je in een oogopslag wat er wel en niet klopt aan het perspectief. Als je lang aan een tekening werkt dan wen je er aan en zie je dat na verloop van tijd niet meer.

Je schetsen zijn heel leuk maar een beetje plat, er lijkt weinig perspectief in te zitten. Een beetje zoals een isometrie...Verder onderzoek je vooral het lijnenspel van de auto (de grafiek) maar krijg je maar weinig indruk van hoe de vlakken verlopen. De spanning op de vlakken is immers bepalend voor de manier waarop het licht dat erop valt gereflecteerd wordt. Probeer in je schetsen eens "section lines" over de vlakken te tekenen, doorsneden die een indruk geven van hoe bol of juist hol het vlak loopt. Ik lees dat je een grafische opleiding volgt, dus op zich is dat dan ook niet zo verwonderlijk dat je juist het grafische lijnenspel bestudeert.

Veel succes verder!
Dank voor de tips, ik ga mij hier zeker in verdiepen voor toekomstige dan wel hobby tekeningen.
wat dit schoolproject betreft, ik had 10 week en de laatste week gaat volgende week in.
Vorige week had ik een tussenpresentatie/beoordeling en daar kwam toch naar voren dat ik teveel tijd stak in de auto en de reclamecampagne een beetje uit t oog verloor.
Ik moet daarom helaas stoppen met het verder uitwerken van de auto en ben hierom ook genoodzaakt uit een van de volgende 2 schetsen te kiezen.

Afbeelding
schets 1, al bekend hier

Afbeelding

en schets 2 , niet helemaal mooi in verhouding helaas dat weet ik
:roll:

de achterkant en interieur kom ik dus helaas voor dit project niet aan toe, wat niet wegneemt dat ik het niet in mn vrije tijd door kan zetten :)

33carbs
Full Member
Full Member

RE: Schoolproject Alfa....Update 3

do jan 24, 2008 10:26

ik vind dit zeker wel wat hebben
in bezit:
ducati 999
75 1.8
146 ti

Carlo Abarth
Advanced Member
Advanced Member

do jan 24, 2008 10:33

Misschien lees ik er overheen maar hoe gaan deze tekeningen verder? Met alle respect maar de perspectieven enzo kloppen niet echt jofel, dak helt naar achteren, is links ook lager en meer van dat soort zaken. Vind het een mooi ontwerp hoor maar qua tekenvaardigheid gooi je hier niet echt hele hoge ogen mee denk ik... Sorry.
Nord, Busso en TwinSpark!

HÉT MAGAZINE VOOR ITALOFIELEN: http://www.corsaItalia.com!!" onclick="window.open(this.href);return false;!

Dinky Boy
Miniaturista

do jan 24, 2008 10:50

Dat perspectief kan je vast wel beter.

Ik vind het een beetje zonde van de tijd die je steekt in het afwerken van de tekening terwijl je aan de grote lijnen al ziet dat het perspectief niet deugt. Mijn eerste tip is om eerst een qua perspectief kloppende basis op te zetten met daarin alleen de grote lijnen en vlakken, heel dun opgezet. Maak daar een paar kopieën van (te groot voor de kopieermachine? Plak het vel overdag tegen het raam, plak de tweede er overheen en dan maar overtrekken) en ga die dan vervolgens invullen met de diverse elementen als koplampen, grille, lijnen onderlangs de ruiten, etc.

Tweede tip, vanuit communicatief oogpunt: presenteer je schetsen pas als je zelf wat meer overtuigd bent van je eigen idee. Dit is een leuk topic om te volgen, maar als je schetsen nog te veel een probeersel zijn boet het al snel aan kracht in. Dat effect heeft het waarschijnlijk ook op je docenten. Je kunt ze beter om de oren slaan met een ijzersterke tekening van een auto die ze misschien niet mooi vinden dan dat je ze een zo-had-ik-het-ongeveer-bedoeld schets van een leuk smoelende auto onder de neus schuift.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

do jan 24, 2008 11:17

De foto van het uitgewerkte ontwerp, je begint een beetje deze kant uit te gaan alleen iets moderner/lager jasje.
Afbeelding
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice

do jan 24, 2008 11:33

Hmm, valt er nog wat positiefs te zeggen over mijn schetsen?
Ik zei zelf al dat mn tekening niet recht is dus verdere opmerkingen daarover lijkem mij vrij zinloos.
Bovendien zit ik niet op een industriele tekenopleiding of kunstacademie maar volg ik MBO Grafimedia wat inhoud dat ik later bijvoorbeeld bij een reclamebureau aan t werk kan.
Omdat ik als kind altijd autoontwerper wilde worden en het huidge aanbod van Alfa mij niet echt kan boeien leek het me gewoon leuk om als extraatje een auto te tekenen en hier omheen dus posters te maken om de wagen te promoten.
Dit laatste is vanuit mijn opleiding dus de prioriteit en ja ik heb mijn prioriteiten verkeerd neer gelegd door teveel bezig te gaan met de auto.
Zoals gezegd was dit de grootste kritiek die ik kreeg tijdens de tussenpresentatie vorige week en mij werd geadviseerd de auto nu verder te laten voor wat het is en me nu enkel nog te richten op de posters.
Over de algemene inhoud van mn project waren de docenten wel te spreken en ook mijn schetsen vonden ze mooi.

90% van de leerlingen op mijn opleiding kunnen niet eens normaal tekenen omdat ze gewend zijn alles met de computer te doen dus ik vind niet dat ik wat dat betreft prutswerk aanlever.
Ik zit op school om te leren en ik weet nu dus dat ik wat perspectief betreft nog een hoop te leren heb.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”