Robert 75 V6

RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

vr feb 10, 2006 17:21

Crashtests en kreukelzones??

en of die 156 veiliger is dan een Giulia?????

Kom op mannen!!! mijn 164 heeft mij gered of ik het leven had gelaten weet ik niet maar in een Giulia was ik in ieder geval mijn benen kwijt geweest.

*Hoofdsteunen
*gordels
*remmerij

Heel errug belangrijk. Defensief rijden en afstand ouden ook, daar kan idd geen electrische functie tegenop

De schoonheid van een Giulia ook niet overigens. Maar ik zou mijn meissie en de grootste schat van je leven, je kinderen het liefst met een zo veilig mogelijke auto op pad sturen. En comfort misschien ook wel lekker.

ik blijf bij twee auto's en anders wacht je toch ff met je giulia? ik heb de mijne ook nog steeds niet!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 10, 2006 18:59

Afbeelding

ikke
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Giulia voor dagelijks gebruik?

vr feb 10, 2006 19:02

Afbeelding
Dat ziet er nog erg overleefbaar uit, weet je ook met welke snelheden dit was?

Harrie
Member
Member

vr feb 10, 2006 22:19

Als je een klassieke Alfa voor dagelijks gebruik wil inzetten is er ook nog een tussenweg. Het hoeft niet direct een Giulia te zijn, er zijn veel meer leuke Alfa's die bovendien beter geschikt zijn voor dagelijks gebruik in het moderne verkeer.
Zelf heb ik enkele jaren geleden mijn 156 verkocht en in plaats daarvan ben ik een Alfa 6 gaan rijden. Een heel fijne auto met de 2.5 V6, comfortabel en ruim. Maar als je zo'n auto twee winters doorrijdt, slaat het roestspook genadeloos toe en bovendien zijn die zes aparte carburateurs in de winter met vocht en kou niet ideaal. Dus na twee jaar heb ik de sei verkocht en eentje van de tweede serie (injectie) teruggekocht. In de winter staat de sei in de stalling en rijd ik in een 164. Voor mij de ideale combinatie.
En de 164 is er een van 1989, dus ook al op weg om een klassieker te worden.

Al met al is het natuurlijk wel afhankelijk van het aantal km per jaar en het soort ritten dat je maakt. Veiligheid is een belangrijk punt maar denk ook eens aan airco. Op vakantie naar Italie of Zuid Frankrijk met de kinderen achterin is dat echt een zegen. Kilometervreters kunnen beter een moderne auto rijden. Maar voor mijn 20.000 km per jaar, verdeeld over twee auto's is het heel goed te doen om oudere Alfa's voor dagelijks gebruik in te zetten.
Nu weet ik ook wel dat een Giulia iets heel anders is dan een Alfa 6, maar je bent er in ieder geval veel exclusiever mee. Vergeleken met een sei zie je de Giulia "op iedere hoek van de straat". Maar er zijn nog andere alternatieven zoals een Alfetta, Giulietta of zelfs een 75 (de oudste zijn ook al 20 jaar!). Keuze genoeg!
Groet,

Harrie

Mijn Alfa's:
156 2.5 V6 1998, Spider QV 1988
eerder 2 x 75, 2 x 156, 4 x 164, 2 x Alfa 6, Giulietta, 147, 166

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr feb 10, 2006 22:45

Dit topic heeft toch wel een opmerkelijke uitkomst - aangezien als uitgangspunt duidelijk werd aangegeven dat er zeer waarschijnlijk vaak 2 kids op de achterbank plaatsnemen.

Veiligheid afhankelijk van de bestuurder klopt, maar gaat hier niet op. Je hebt het over 2 kids die afhankelijk zijn van de keuze die jij maakt en de bescherming die je ze kan bieden. Veel aanrijdingen vinden van achter plaats en heb je zelf niet in de hand.

De overlevingskansen in een Giulia zijn vele malen kleiner dan een 156. Laten we elkaar geen broodje aap verkopen!

Tov een Giulia is een Landwind een verademing wat veiligheid betreft, die stelling durf ik wel aan.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 02:55

Hans, in dat opzicht zijn er veel auto's die veiliger zijn dan een 156 ...

dus ?

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 11, 2006 10:12

Iedereen in een V o l v o. Ik ben em net kwijt. Fijne motoren hoor die 5 cilinders..

Mens durf te leven...:biggrin:

En idd: En het is genoemd. De grootste veiligheid zit "tussen de oren" van de bestuurders.
Als je jezelf kwestbaarder voelt, rij je ook defensiever.

Of je nu met een juul, een sei of een andere leeftijdsgenoot tegen de boom knalt maakt echt bijna niets uit hoor. EWr is ook nog zoiets als massa. De kinetische energie neemt kwadratisch toe bij het toenemen van de massa. :wink: En scherpe delen hebben ze ook zat.
VB:
Met een eend tegen de boom valt dus wel mee, het probleem zit er alleen in als je een veel zwaarder voertuig tegenkomt (suf of zo) :shock:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

ciclista
Guru
Guru

za feb 11, 2006 10:32

De kinetische energie neemt kwadratisch toe bij het toenemen van de massa. :wink:
Eh...
E= 1/2 m*v^2

:roll:
Laatst gewijzigd door ciclista op za feb 11, 2006 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za feb 11, 2006 10:44

Ja juist: Ik zeg het verkeerd :oops: Hoe lager de massa van het voertuig hoe minder energie behoeft te worden geabsorbeerd door de carosserie om tot stilstand te komen. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 10:50

Gewoon niet crashen. Een 156 is veiliger als je een object raakt met dezelfde snelheid als de Giulia maar met een moderne auto wordt in het algemeen weer sneller gereden.

Afbeelding

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 11:14

Gewoon niet crashen. Een 156 is veiliger als je een object raakt met dezelfde snelheid als de Giulia maar met een moderne auto wordt in het algemeen weer sneller gereden.
Tsja, in het algemeen wel ja.... :wink: Je kan het absoluut niet vergelijken maar het is goed om te zien dat de dakstijl bij de Giulia nog netjes intact is. Terwijl deze toch heel behoorlijk in elkaar staat. Ziet er wel uit als 50 per uur achterop je voorganger. (Ja, ervaringsdeskundige... gelukkig niet met juul). Die 156 ziet er veel minder fraai uit. Is vast wel harder gegaan...

Leuke stelling dat je dus een zo licht mogelijke auto zou moeten rijden. Jeremy Clarkson nog gezien met zijn oude Volvo? De 2 andere auto's gingen plat op de obstakels, Jeremy reed er nog harder in. Ging er bijna overheen en kon als enige de Volvo verder rijden met een licht opgekrulde motorkap.

Doe voor de dagelijkse praktijk dan toch maar wat massa...
Dirk - Giulia2000TS

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 11:23

Volvo 740 is ook een groter formaat auto. Je moet wat te kreuken hebben. Een vrachtwagen is massa maar de chauffeur zit ongelukkig dus veiliger is
vaak groter. Crashen in een S-klasse uit de 80s of een Yaris 2006??

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

za feb 11, 2006 11:32

S-klasse graag......... Sprak gisteren nog iemand die haar Daimler op een boom had gezet. Boom heeft het zwaar gehad. Zij niet. Snel weer een grote auto gekocht.
Dirk - Giulia2000TS

Selespeed
Member
Member

za feb 11, 2006 18:36

Ik heb een jaar lang met een Giulia (staande pedalen :) ) woon-/werkverkeer afgelegd en behoudens enkele aspecten is dat zeer goed bevallen. Natuurlijk is een Giulia minder veilig dan een modern auto, ja zelfs een 156 zal heel veilig zijn bij een Giulia. Je zal wel een mindswitch nodig hebben om met een Giulia grote afstanden af te leggen. Je hebt geen electronische gadgets en ook de verwarming en ventilatie is hopeloos. Als je net zoals ik een oudere serie hebt, dan heb je niet eens achterruitverwarming.

Je rijstijl moet je ook aanpassen. Nog alerter zijn op het gedrag van andere weggebruikers en vooral veel afstand houden. Als een moderne auto vol in de ankers gaat, dan zie je dat ontwikkeling van de remmen ook niet stil gestaan heeft.

Zelf heb ik flinke afstanden afgelegd want mijn woon-/werkverkeer was net iets meer dan 200 km per dag. Na ruim een jaar ben ik overgestapt op een 156 JTD en slechts om één reden: met zoveel kilometers is de Giulia gewoon te vaak in een werkplaats. En in tegenstelling tot nieuwe auto's ben je dan vaak je alfaatje enkele dagen kwijt en dat was eigenlijk de reden dat ik voor een andere oplossing moest gaan.

Maar ......

.... wat heb ik genoten van al die kilometers die ik heb afgelegd met juul. Het is puur entertainment, het geluid, de geur, de beleving, het actieve autorijden, daar kan geen moderne auto tegen op!
Afbeelding

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

zo feb 12, 2006 11:47

In een oude auto rijden is net als motorrijden. Je bent je bewust van het gevaar. Dit i.t.t. een moderne auto daar waan je je veilig en doe je dingen die je niet zou moeten doen.
Gas geven om oranje te halen, met 80 over een kruising waar 80 is toegestaan etc etc.

Op de motor, afremmen voor groen (er kan toch iemand door rood komen!). Afstand houden, 10 auto's vooruit kijken. Als je als achterste auto stilstaan zorg je voor tussen ruimte om snel weg te kunnen bij naderend onheil. Etc etc.

Kortom wat je tekort komt aan passieve veiligheid win je aan rijgedrag.
En anders monteer je een rolkooi ;-)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”