sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Interview met Kalbfell

ma okt 10, 2005 15:20

. En in de praktijk sneller dan alle Alfa's er na.
Dit mag je denk ik wel iets nuanceren. En wat is snel? Stoplichtsprintje, bochtsnelheid, topsnelheid?? Op een gewone weg kun je met een 75 ts bijv. echt geen JTD16v zoekrijden.

Vaak wordt hier gerefereerd naar circuiteigenschappen. Maar wanneer gebruik je die dan? 99% van de auto's wordt toch gewoon voor dagelijks gebruik gemaakt.

Discussie oud en nieuw zal altijd blijven. Maar feit is dat oudere Alfa's gewoon erg leuk zijn om in te rijden :D . Ook nu nog.
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Interview met Kalbfell

ma okt 10, 2005 15:27

Nuanceren ?
Ik heb het over een 75 V6 (of misschien Turbo) niet over minder.
Zowel op de Snelweg als op het Circuit is deze sneller dan vrijwel alle Alfa's er na.
Misschien niet op top snelheid, of in de tussen sprintjes of weet ik veel. Maar wel als je alles samen neemt en bv een dagelijkse route rijdt.
Darentegen zit een 75 gewoonweg ..., houdt de ruimte niet echt over en roest ze ook nog.

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 15:35

Nuanceren ?
Ik heb het over een 75 V6 (of misschien Turbo) niet over minder.
Kijk, dat bedoel ik 8)
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 15:38

Ik ook.
Door te nuanceren rijd je Opels.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 10, 2005 15:44

De 159 Q4 heeft zeer verfijnde vierwielaandrijftechniek met nogwel een actief differentieel
achter.
Allemaal zeer fraai maar de reden dat zoveel autombielfabrikanten zijn afgestapt
van het 4WD systeem is te danken aan de komst van traction control en stabiliteitsprogamma's.
Het Q4 heeft een serieus gewichtspenalty en van het verbuik kan men niet vrolijk worden.
Ik wil niet een weten wat het kost als je de differentielen moet vervangen.

Kijk een naar Porsche 911. Heeft een artificieel antislip differentieel en als de ABS hardware
slip registreert op een gedreven wiel remt hij deze af maar draaimoment blijft beschikbaar
voor het andere wiel met tractie ofwel een artificieel slip dif. Simpel maar doeltreffend.

Kijk, de jongens van Porsche zijn met mega hi-tech 959 4X4 gekomen en Carrera 4
maar sportieve rijders willen nu eenmaal achterwielaandrijving. Je moest een jaar wachten
op Carrera 2 en Carrera 4's kom men uit voorraad leveren. Hen is het niet gelukt achterban
te overtuigen. Ja, er is nu een Cayenne maar 911 levert men niet eens meer met 4wd.

Wat moet Alfa nu met 4x4??? Duur, potentieel duur in onderhoud, hoog verbruik en resultaat van deze tour de force is 1740 kg.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 15:48

Net zo zeldzaam als de 164 Q4 straks ?

sudman1500
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 16:08

Door het gebrek aan een V6 zonder Q4, zullen er vast wel meer verkocht gaan worden dan toen met de 164.

De 4-wielaandrijving is ook gekomen als noodoplossing om de vermeende tractieproblemen bij de 156 snel op te lossen

Voor achterwielaandrijving was er geen geld dan wel tijd dus dan toch maar Q4

Is niet anders :?
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 10, 2005 16:10

164 Q4 is wel een erg faaie maar heeft zijn nadelen met dure onderdelen.

159Q4 heeft een V6 en is compact zodat deze in een voorwielaandrijver kan worden gestopt. Maar sinds de introductie van twin cam per cilinderrij met hydraulische stoters,
en variabel kleptiming heb je een motor met meer frictie-en warmte verlies en die duurder is
om te maken als een lijn 6.Samen met de V12 de best gebalanceerde motoren.
Kijk..Volvo nogwat heeft een dwarsgeplaatste zeslijn.

Sommige zaken begrijp ik gewoonweg niet.....wat schieten wij er nu mee op??
Ik begrijp dat de autofabrikanten kosten besparen maar als koper schiet je er bij in.

Je wil aangenaam verbruik, prestaties en niet (potentieel) duur in onderhoud.

Ik kan de Porsche filosofie waarderen want zit gewoon goed denkwerk achter en in.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma okt 10, 2005 21:41

Voor achterwielaandrijving was er geen geld dan wel tijd dus dan toch maar Q4

Is niet anders :?
Zit wat in, maar 4 wielaandrijving hadden ze toch ook niet in huis. Dus dat hebben ze ook moeten ontwikkelen/kopen. Hadden ze dan misschien niet wat extra in achterwielaandrijving kunnen steken?

Of wat Berlinista zegt, maak een soort sud/33. Die zijn er toch veel verkocht. En die Novola is idd jammer dat die er niet kwam was best een mooi ding. En dan heb je 1 onderstel met verschillende carrosserien. In een keer achterwielaandrijving voor alle alfa's????? Als je zo leest wat er allemaal gemixed wordt met onderstellen, dan moet er toch iets van Kunnen. Bovendien een soort sud/33 met achterwielaandrijving en dus redelijk licht, dat lijkt me toch wel cool. Niet dat een 33 met voorwielaandrijving nou saai is. :wink:
Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 11, 2005 13:44

Ik lees vaak de Giulia een vooruitstrevende auto in zijn tijd was maar ik zie het iets anders.
Er was natuurlijk nagedacht over stroomlijn en veiligheid maar technische lay out was
goed gehouden.
Men kiest een starre achteras, voorwielophanging was in zijn tijd ook niet modern maar
gehele technische lay out excelleerde door bestaande principes zo goed mogelijk uit te
voeren met oog voor detail. Het goede doen door bewezen techniek te gebruiken.

Nord motor vind ik nog steeds een dijk van een motor. Lagerwerk is onzettend sterk en
naar mijn idee sterker als die van de Fiat 16V. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand met een gebroken nokkenas is komen stil te staan. In 24 uurs bewezen deze auto's hun ware kracht.
Niet een ronde, niet een uur maar 24 uur. Zulke betrouwbaarheid van een sportieve productie auto daar kan je niet omheen zeker niet als het er ook nog zo leuk uitziet

Geen hocus pocus met nieuwe technologie maar een auto waar ongenadig de zweep over
mag. Het gekke is dat men bij Fiat bij lange na niet de problemen met de motor heeft maar
Alfa rijders deze stuk schijnen te rijden door wellicht veel langere tijden achter elkaar
hoge topsnelheden en toerentallen te rijden.

Ik ben er nog steeds voor om een auto als een Alfa Romeo die zeer sportief wordt gebruikt
met name voor de technische oplossingen bestaande techniek zo goed mogelijk uit te voeren.
Misschien is het zo gek nog niet om een GM motor van top tot teen te inspecteren en bijv.
andere drijfstangen te monteren, cilinderbussen etc zodat wellicht budget overblijft voor
hogere kwaliteit remtangen/schijven etc.

En nog steeds voor achterwielaandrijving. Niet alleen voor de kicks en uitdaging van het rijden maar ook vanwege de duurzaamheid.

psillen
Guru
Guru

vr okt 14, 2005 11:41

Om weer terug te gaan naar goedkope Alfa's, zoals de Sud en de 33 is m.i. geen enkele optie.
Weten we nog waarom die Alfa's zo goedkoop waren? Vanwege deze "prullaria" Alfa's is het imago nog altijd slecht bij een groot publiek. Met de al genoemde gevolgen voor de waardevastheid van een Alfa Romeo.

De 156 en met name de 166 zijn zeer ondergewaardeerde auto's.
Ik heb een paar maanden geleden in Noorwegen een 3-serie (vorig model) als huurauto gereden. Ik moet zeggen dat ik deels nogal teleurgesteld was. Qua logica in bediening, ruimteaanbod en zitcomfort vond ik deze auto beslist niet beter dan m'n 156. Het gebruikte materiaal in het interieur was bij de 3-serie zelfs minder mooi naar mijn idee. De detailafwerking was wel stukken beter.
Maar pas op een serieus bochtige weg werd duidelijk waarom BMW meer geld kan vragen voor een auto die in eerste instantie niets meer lijkt te bieden. Achterwielaandrijving rijdt gewoonweg beter. Of je uiteindelijk ook veel sneller een parcours aflegt is daarmee nog niet eens zeker, maar het voelt gewoon veel beter aan.

Dus wat mij betreft moet Alfa de stap maken om naar achterwielaandrijving te gaan, zeker bij de 166 opvolger. Dat is echt toegevoegde waarde. De auto's worden dan duurder, maar m.i. zal dat voor de verkoop geen beletsel vormen. Om reeds eerder genoemde redenen zie ik helemaal niets in 4WD. Het voordeel daarvan is veel te gering als je kijkt naar de nadelen: hoog gewicht; duur onderhoud en hoger verbruik.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”