vr okt 14, 2005 11:41
Om weer terug te gaan naar goedkope Alfa's, zoals de Sud en de 33 is m.i. geen enkele optie.
Weten we nog waarom die Alfa's zo goedkoop waren? Vanwege deze "prullaria" Alfa's is het imago nog altijd slecht bij een groot publiek. Met de al genoemde gevolgen voor de waardevastheid van een Alfa Romeo.
De 156 en met name de 166 zijn zeer ondergewaardeerde auto's.
Ik heb een paar maanden geleden in Noorwegen een 3-serie (vorig model) als huurauto gereden. Ik moet zeggen dat ik deels nogal teleurgesteld was. Qua logica in bediening, ruimteaanbod en zitcomfort vond ik deze auto beslist niet beter dan m'n 156. Het gebruikte materiaal in het interieur was bij de 3-serie zelfs minder mooi naar mijn idee. De detailafwerking was wel stukken beter.
Maar pas op een serieus bochtige weg werd duidelijk waarom BMW meer geld kan vragen voor een auto die in eerste instantie niets meer lijkt te bieden. Achterwielaandrijving rijdt gewoonweg beter. Of je uiteindelijk ook veel sneller een parcours aflegt is daarmee nog niet eens zeker, maar het voelt gewoon veel beter aan.
Dus wat mij betreft moet Alfa de stap maken om naar achterwielaandrijving te gaan, zeker bij de 166 opvolger. Dat is echt toegevoegde waarde. De auto's worden dan duurder, maar m.i. zal dat voor de verkoop geen beletsel vormen. Om reeds eerder genoemde redenen zie ik helemaal niets in 4WD. Het voordeel daarvan is veel te gering als je kijkt naar de nadelen: hoog gewicht; duur onderhoud en hoger verbruik.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010