Het Chassis is niet van een 8c, maar wel van een ...Gillet Vertigo : volledig CarbonKevlar dus met de framebuizen uit 1,5mm dik edelstaal en 40cm verlengd .
Is meteen de reden waarom ie niet lekker stuurt... het chassis is uit balans door de verlenging...
de auto stond 4u voor de presentatie op Villa d'este nog in de droogoven voor de lak ...
En stond ie op Vd'E nog naar de oplosmiddelen te stinken...
bron ? Tony Gillet ...
Bij deze uit weer een andere bron, maar minstens even betrokken bij het "project" als TG, bevestigd...
De sjeik zou er 4 besteld hebben om met z'n vrienden op privé circuit te gaan stoeien

Ain't gonna happen...
De koets (een one-off prototype) stond al bijna 4 jaar klaar maar viel veel te groot en te log uit tov z'n beoogde voorgangers... vandaar dus ook 40 cm+ in de Gillet.
Het blok is puur Maserati (en nee, een 8C heeft een door Alfa ontworpen inlaattract om voor een eigen geluid te zorgen... in de TZ3 zit puur Maserati).
Het karretje is bij een oude bekende van de firma Z in Italie samengebouwd.
Alfa heeft formeel medegedeeld aan Z dat er geen samenwerking aangaande de TZ3 zou, en zal, plaatsvinden en ook de beoogde motorenleveranties (en transaxle set-up!) gingen niet door....
Raceserie zat in de planning maar is ook exit evenals serieproductie. Zowel de racers als mogelijke serie-auto's zouden trouwens een aangepaste, kleinere, koets krijgen om meer in de spirit van de TZ-1 en TZ-2 te blijven en een Nederlands (!) chassis....
Het was Martin Kapp die de rondslingerende koets van Z kocht en vervolgens op pad is gegaan om er een rijdbare auto van te maken (waarvoor hulde uiteraard).
Het enige dat Alfa Romeo is aan dit bakje is het hartje en de stikkers... verder helemaal niets... duidelijk gebrek aan Alfa content dus... en zeker geen onderdeel van het heden of verleden van Alfa Romeo... eerder cafepraat...
Er wordt (helaas!) teveel onzin over dit karretje geschreven....
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...