martijngooijer

Re: RE: Janse premium cars gesloten

wo dec 17, 2008 14:30

Als een dealer een Mitsubishi (of een ander merk uiteraard) in de showroom moet zetten om te kunnen blijven bestaan, heeft deze dealer wat mij betreft geen bestaansrecht (niet als Alfa Romeo dealer). Als Alfa Romeo met de Premium merken wil concurreren zullen ze deze dealers meteen moeten sluiten. Voor een Alfist maakt het uiteraard niets uit, maar die andere doelgroep die uiterst belangrijk is, hecht daar waarde aan. Zij kopen status en prestige, dat vind je helaas niet in veel Alfa Romeo dealers. Kroymans zou het voorbeeld aan de BMW dealers moeten nemen! Voor zover ik weet is deze trend gelukkig al gezet met Galleria Alfa.
Net of Alfa dezelfde verkoopaantallen als BMW haalt, lijkt me als zelfstandig dealer erg moeilijk om alleen van Alfa te kunnen rondkomen. En bij BMW verkopen ze ook Mini's maar inderdaad is er een trend gezet met Galleria Alfa. Maar hoeveel daarvan uiteindelijk landelijk komen 10 of 20? en de rest exit?
We kunnen het best met minder dealers doen! Maar de dealers die we hebben moeten zoveel mogelijk op a-locaties gevestigd zijn. De rest hoeft zeker de deuren niet te sluiten, maar gewoon aanpassen naar de concurrenten die in hetzelfde segment actief zijn. Er is naar mijn mening een te grote groep (Premium kopers / niet Alfisten), die al afknappen bij het zien van de oude panden en rommelige showrooms.
Een gevestigde naam, op A-lokatie...Sam van Lingen bijvoorbeeld??

In Haarlem staat tegenwoordig ook Daihatsu op de gevel...en die speelgoed autootjes dus ook binnen. (bij de andere vestigingen kom ik niet dagelijks)

Schrappen als Alfa Romeo dealer dan maar?

alfa_ricardo
Member
Member
Contacteer: Website

wo dec 17, 2008 14:41

Net of Alfa dezelfde verkoopaantallen als BMW haalt, lijkt me als zelfstandig dealer erg moeilijk om alleen van Alfa te kunnen rondkomen. En bij BMW verkopen ze ook Mini's maar inderdaad is er een trend gezet met Galleria Alfa. Maar hoeveel daarvan uiteindelijk landelijk komen 10 of 20? en de rest exit?
We kunnen het best met minder dealers doen! Maar de dealers die we hebben moeten zoveel mogelijk op a-locaties gevestigd zijn. De rest hoeft zeker de deuren niet te sluiten, maar gewoon aanpassen naar de concurrenten die in hetzelfde segment actief zijn. Er is naar mijn mening een te grote groep (Premium kopers / niet Alfisten), die al afknappen bij het zien van de oude panden en rommelige showrooms.
Een gevestigde naam, op A-lokatie...Sam van Lingen bijvoorbeeld??

In Haarlem staat tegenwoordig ook Daihatsu op de gevel...en die speelgoed autootjes dus ook binnen. (bij de andere vestigingen kom ik niet dagelijks)

Schrappen als Alfa Romeo dealer dan maar?
Schrappen? Nee, beslissen wat je daadwerkelijk wilt verkopen! Voor een dealer die actief is in een lagere segment is het niet belangrijk, maar Alfa vraagt dezelfde prijs als BMW en Audi. Uit commercieel oogpunt is het killing voor Alfa Romeo als je de dealers gaat vergelijken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Janse premium cars gesloten

wo dec 17, 2008 14:42

Wat word ik toch beroerd van dat gezeur over dealers met premiumuitstraling. Vroeger wist men al: goede wijn behoeft geen krans.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alfa_ricardo
Member
Member

wo dec 17, 2008 14:43

Wat word ik toch beroerd van dat gezeur over dealers met premiumuitstraling. Vroeger wist men al: goede wijn behoeft geen krans.
Je schrijft het zelf al! Dat was vroeger! :roll:

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 17, 2008 14:48

En voor mensen met gezond verstand gaat dat nog steeds op. Inhoud telt zwaarder dan verpakking.

Anders gesteld: een drol kun je paars verven, maar het blijft een drol. Een dealer met premium-uitstraling (sic) maar zonder merkliefde blijft een zielloos doorgeefluik, hoe veel historisch verantwoorde prenten er ook aan de muur hangen in zijn door corporate identity guides gedicteerde pand.

EDIT (toevoeging): de merkidentiteit van Alfa Romeo heeft altijd in het product 'auto' gezeten, niet in het verkoopkanaal of de organisatie. Daar zouden ze bij Alfa Romeo eens over na moeten denken.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alfa_ricardo
Member
Member

wo dec 17, 2008 15:09

En voor mensen met gezond verstand gaat dat nog steeds op. Inhoud telt zwaarder dan verpakking.

Anders gesteld: een drol kun je paars verven, maar het blijft een drol. Een dealer met premium-uitstraling (sic) maar zonder merkliefde blijft een zielloos doorgeefluik, hoe veel historisch verantwoorde prenten er ook aan de muur hangen in zijn door corporate identity guides gedicteerde pand.

EDIT (toevoeging): de merkidentiteit van Alfa Romeo heeft altijd in het product 'auto' gezeten, niet in het verkoopkanaal of de organisatie. Daar zouden ze bij Alfa Romeo eens over na moeten denken.
Voor alle duidelijkheid: Ik hecht er geen waarde aan. Maar gezien de cijfers kunnen we anno 2008, niet bouwen op het gezonde verstand van deze groep. Het is duidelijk dat deze groep opzoek is naar meer dan alleen een auto, en daar moet gewoon op ingespeeld worden. Nu wil ik niet beweren dat de Alfa Romeo dealers, de BMW of Audi varianten moeten kopieren. Ik denk dat het zelfs bevorderlijk is hiervan af te wijken, maar wel op een goede manier uiteraard.

Dinky Boy
Miniaturista

wo dec 17, 2008 15:12

Waar is de goeie ouwe tijd gebleven dat Alfa-dealers (de échte, die met ouwe auto-stoelen als zitje in de showroom en koffievlekken op de facturen) bezoekers met een dubbelloops jachtgeweer uitgeleide deden als ze het waagden om zich met Japans blik op hun terrein te begeven....

Service, kwaliteit en klantvriendelijkheid zit 'm niet in het hebben van een glazen kooi als showroom...

alfa_ricardo
Member
Member

wo dec 17, 2008 15:23

Waar is de goeie ouwe tijd gebleven dat Alfa-dealers (de échte, die met ouwe auto-stoelen als zitje in de showroom en koffievlekken op de facturen) bezoekers met een dubbelloops jachtgeweer uitgeleide deden als ze het waagden om zich met Japans blik op hun terrein te begeven....

Service, kwaliteit en klantvriendelijkheid zit 'm niet in het hebben van een glazen kooi als showroom...
Het gaat uiteraard om het geheel... Maar heel voorzichtig gezegd, denk ik dat het vrij duidelijk is, dat de huidige aanpak niet werk. Maar gelukkig is Alfa Romeo druk bezig, het dealernetwerk aan te pakken (mondiaal). Ook Kroymans is op de goede weg met de Galleria's.

SQUADRA LEO
Guru
Guru

wo dec 17, 2008 15:28

Ook Kroymans is op de goede weg met de Galleria's.
Vind je ?
MiTo 1.4 TB Sport
Spider 2.0 S4

Dinky Boy
Miniaturista

wo dec 17, 2008 15:30

Ook die Galleria's blijven maar een glanzende schil. Des te hoger zijn de verwachtingen, des te harder kan je op je plaat gaan.

Is een vrij simpele regel uit de communicatie hoor: beloof niet meer dan je waar kunt maken. Het werkt uiteindelijk alleen maar tegen je.

Als ik zo her en der de commentaren op de verkooporganisatie beluister (en dat is niet alleen op dit forum) kan Alfa-verkopend Nederland z'n schaarse geld in veel nuttiger zaken investeren.

alfa_ricardo
Member
Member

wo dec 17, 2008 15:51

Ook die Galleria's blijven maar een glanzende schil. Des te hoger zijn de verwachtingen, des te harder kan je op je plaat gaan.

Is een vrij simpele regel uit de communicatie hoor: beloof niet meer dan je waar kunt maken. Het werkt uiteindelijk alleen maar tegen je.

Als ik zo her en der de commentaren op de verkooporganisatie beluister (en dat is niet alleen op dit forum) kan Alfa-verkopend Nederland z'n schaarse geld in veel nuttiger zaken investeren.
Ik ben ervan overtuigd dat het niet noodzakelijk is te twijfelen aan de producten. Uiteraard moet ook de service worden bijgeschaafd, het moet dan ook eens afgelopen zijn met de goedkope occasions mentaliteit van veel Alfa Romeo dealers.

Maar hiervoor is uiteraard goed personeel, materiaal en vooral geld nodig. Maar dat wordt echt niet verdiend als de eigenaren alleen blijven bouwen op de Alfisten, terwijl een grote potentiële groep hard voorbij rijdt.

Hylke
Moderator
Moderator

wo dec 17, 2008 16:11

Wat bedoel je met de goedkope occasions mentaliteit?
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Martin H
Advanced Member
Advanced Member

wo dec 17, 2008 16:11

Bedenk wel dat al die nieuwe panden op A-lokaties terugverdiend moeten worden. De dealers die in de problemen komen, zijn juist diegene die flink hebben geïnvesteerd in het pand. Dan ben je wel erg afhankelijk van een autofabrikant.
Als dealer heb je verder geen invloed op beleidsvoering, de modellen-politiek en design.
Als ik dan bijvoorbeeld zie hoe een Chrysler-dealer bij mij in de regio heeft geïnvesteerd. Vervolgens trok Daimler zich terug uit Chrysler en is Chrysler nu in de problemen gekomen. Het kan maar zo gebeuren dat er straks helemaal geen Chrysler meer naar Europa komen.

alfa_ricardo
Member
Member

wo dec 17, 2008 16:25

Wat bedoel je met de goedkope occasions mentaliteit?
Naar mijn mening:

- Niets doen aan uitstraling
- Slecht personeel
- Slechte service
- Niet trots op wat zij verkopen (merk)
- Lakse houding (niet aanpassen aan veranderingen op de markt)

nb. Enkele punten gelden ook voor een behoorlijk aantal Premium dealers.

@ Martin H

Op dit moment is het dan ook niet het meest geschikte moment, dergelijke investeringen te doen. :?

Dinky Boy
Miniaturista

wo dec 17, 2008 16:44

Als ik jouw opmerkingen samenvat Ricardo, zijn Alfa's probleemloze eerste klas producten en zijn tegenvallende verkoopresultaten vooral te wijten aan dealers die niet met hun tijd willen meegaan (lees:die geen galleria-achtig pand hebben)?

Ik heb het trouwens niet gehad over 'bouwen op Alfisten'. Ik had het over je waar maken en daardoor klanten aan je binden.

Slecht personeel? Lijkt me iets te makkelijk. Een enkeling daargelaten mag je er van uitgaan dat de dealers en hun medewerkers van goede wil zijn. Je moet wel de faciliteiten hebben om kwaliteit en service te kunnen leveren. Anders gezegd: je gesteund weten door importeur en fabrikant.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”