Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: 9 oktober VRIJ RIJDEN voor iedereen!

do okt 09, 2008 14:15

En DAT is nu precies wat er misgaat:
alles en iedereen roept moord en brand en zodra ze wat kunnen doen (ze hoeven niet eens zelf initiatief te nemen) dan doen ze niks, behalve wéér klagen...

Een beter milieu begint bij jezelf, maar minder files ook!
Wie de schoen past trekke hem aan, de meeste van ons zullen zich vast wel ingespannen hebben om files te voorkomen vandaag!

http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws-en-ti ... e-dag.html
ik zal mijn vraag dan nog maar even herhalen:

Kan iemand me uitleggen wat eigenlijk het NUT is om mee te doen met deze filevrije dag, behalve ruimte geven aan de mensen die niet meedoen?
Nadenken over hoe je je steentje kan bijdragen om de files te verminderen? Doe ik dagelijks. Alsof mensen voor de lol in de file gaan staan.

Ik kan namelijk in dat hele concept van de filevrije dag met de beste wil van de wereld geen structurele bijdrage vinden aan het oplossen van het fileprobleem. En dan ben ik misschien eigenwijs, maar als ik het nut ergens niet van inzie is de kans klein dat ik mee ga doen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 09, 2008 14:49

Niemand in het bijzonder, maar je moet ze de kost niet geven die zelf vinden dat ze heel goed kunnen autorijden, maar die anderen geen ruimte geven voor het maken van fouten.
Geen idee... de mensen die beweren dat ze goed kunnen autorijden zijn doorgaans toch ook "vlotte" rijders. De meesten daarvan zijn volgens mij toch wel redelijk erop bedacht om confrontaties uit de weg te gaan, alhoewel de wat doorgeslagen types er nogal een handje van hebben om nog snel even gas bij te geven en wat auto's in te halen als de matrixborden beginnen te knipperen.
Precies, dat is een goed voorbeeld, het even snel op het laatste moment wisselen van rijstrook bij files of bij afritten. Met 180 over de linkerstrook een rij auto's inhalen is een ander voorbeeld. Als een sukkelaar zonder richting aan te geven er met 110 opeens voorduikt en daarmee een botsing veroorzaakt is dat uiteindelijk natuurlijk zijn eigen schuld, maar als er geen 180 werd gereden maar (pak hem beet) 130, was het ongeluk wel te voorkomen geweest.
Ik heb doorgaans echter meer last van die stille types die er alleen maar mee bezig zijn zich aan de wet te houden maar tegelijkertijd vergeten dat er in de wet nergens iets staat over het recht om in te voegen en dus talloze voorrangsfouten begaan. Dat soort mensen zijn volgens mij sowieso uitsluitend bezig met zichzelf en ik zou er dus zeker niet op rekenen dat dezen ook maar enige corrigerende reactie op foutjes van anderen zullen tonen (aangifte doen misschien).
Die mensen zijn inderdaad niets beter, alleen zullen zij minder snel beweren dat ze van die goede automobilisten zijn.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 9 oktober VRIJ RIJDEN voor iedereen!

do okt 09, 2008 14:52

Kan iemand me uitleggen wat eigenlijk het NUT is om mee te doen met deze filevrije dag, behalve ruimte geven aan de mensen die niet meedoen?
als jij nou mee doet (en nog een heleboel anderen), dan kan ik lekker doorrijden!! :lol: :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

do okt 09, 2008 14:56

Pluspunt is dat forensen ervaren dat een aanpassing in hun reispatroon effect heeft. "Hee, ik vaker wat later van huis"of "Ik neem morgen weer de trein". Tegelijkertijd brengt dat het gevaar dat er allerlei conclusies worden getrokken uit persoonlijke ervaringen, vooral als dat effect negatief was. "Ik stond in een file die er anders niet staat, dat komt door die filevrije dag". "Zie je wel dat het geen zin heeft", etc.

Ik heb de hele publiciteit rondom deze dag niet zo gevolgd, misschien had de ANWB meer moeten benadrukken dat het om het totale effect gaat en niet om de individuele forens die opeens zo maar lekker kan doorrijden. Dat is en blijft een utopie.

Ik denk dat het nuttig is als de ANWB zich vooral richt op de politiek en de werkgevers. Als de analyses afgerond zijn, de rapporten opgesteld en als daaruit blijkt dat er vandaag inderdaad minder file was dan onder vergelijkbare omstandigheden, dan dringt het misschien tot de koppies in Den Haag en in de directeursstoelen door dat er meer diversiviteit moet komen in de werktijden en meer thuiswerken meer voorrang verdient.

Edit: dat bedoel ik dus (jaja, ik zie de smileys heus wel ;) )
als jij nou mee doet (en nog een heleboel anderen), dan kan ik lekker doorrijden!! :lol: :lol:
Het gaat er niet om dat 'jij' of iemand anders lekker kan doorrijden, het doel is dat er minder tijd wordt doorgebracht in files, als geheel forensend Nederland.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 09, 2008 15:04

Ik heb doorgaans echter meer last van die stille types die er alleen maar mee bezig zijn zich aan de wet te houden maar tegelijkertijd vergeten dat er in de wet nergens iets staat over het recht om in te voegen en dus talloze voorrangsfouten begaan. Dat soort mensen zijn volgens mij sowieso uitsluitend bezig met zichzelf en ik zou er dus zeker niet op rekenen dat dezen ook maar enige corrigerende reactie op foutjes van anderen zullen tonen (aangifte doen misschien).
Die mensen zijn inderdaad niets beter, alleen zullen zij minder snel beweren dat ze van die goede automobilisten zijn.
Dat bedoelde ik dus met "stille types" :wink:

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 09, 2008 15:59

Het gaat er niet om dat 'jij' of iemand anders lekker kan doorrijden, het doel is dat er minder tijd wordt doorgebracht in files, als geheel forensend Nederland.
nee joh, dat is voor mij bij-zaak :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Andretti Molletti

do okt 09, 2008 20:11

Ik kan namelijk in dat hele concept van de filevrije dag met de beste wil van de wereld geen structurele bijdrage vinden aan het oplossen van het fileprobleem.

Wat is jouw constructieve voorstel dan?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 09, 2008 20:14

Ik kan namelijk in dat hele concept van de filevrije dag met de beste wil van de wereld geen structurele bijdrage vinden aan het oplossen van het fileprobleem.

Moet ik een eigen voorstel hebben om te constateren dat een ander plan geen nut heeft ? Wat een rare redenatie.

Andretti Molletti

do okt 09, 2008 20:23

Moet ik een eigen voorstel hebben om te constateren dat een ander plan geen nut heeft ? Wat een rare redenatie.
Die golf tast je hersenen aan joh!

:wink:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 09, 2008 20:34

Die golf tast je hersenen aan joh!

:wink:

Tja, dat zou me niet verbazen :roll:

Het is nog een automaat ook! :cry:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 09, 2008 20:38

Simpel: meer wegen bouwen.

Het Nederlandse wegennet is al tientallen jaren niet of nauwelijks gewijzigd terwijl er dus wel een veelvoud aan verkeer door afgehandeld moet worden. In de afgelopen pak en beet tien jaar hebben ze dan eindelijk eens wat vruchteloze pogingen ondernomen de wegen wat te ontlasten door extra rijstroken toe te voegen. Kort door de bocht genomen kunnen we stellen dat al die verbredingen een absolute verspilling van fondsen zijn geweest. Als je de in dit onderwerp eerder genoemde gedragingen in beschouwing neemt is dat ook allesbehalve een wonder.

Ik denk ook dat er een steekje aan je los moet zitten als je denkt dat mensen die tot ver na tienen nog in de file staan forensen zijn. Dan heb je dus ook werkelijk geen idee op welke wijze mensen hun vak uitoefenen en hoe belangrijk een goede infrastructuur is voor de economie van dit land.

Andretti Molletti

do okt 09, 2008 20:40

Simpel: .
Das idd erg simpel :idea:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 09, 2008 20:43

Simpel: .
Das idd erg simpel :idea:
Soms is de waarheid simpel ja, hij heeft wel gelijk.

Andretti Molletti

do okt 09, 2008 20:56

Afbeelding

Plek zat jongens, wel leggen er nog een baantje bij!!!

Hier kun je zien (bewijzen ipv loze kreten)dat er wél wat gebeurt!
http://www.autosnelwegen.nl/asw/his/fra ... /his04.htm

Maar ook dat zal wel weer niet goed genoeg zijn...

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 09, 2008 21:03

Dat is dus het punt: je moet daar niet een baantje bij willen leggen. Je moet een compleet andere weg aanleggen die voor een aanzienlijk deel van dat verkeer een alternatieve-of, beter nog, preferente route biedt. Daardoor verdeel je de capaciteit op een gunstigere manier en voorkomt tevens dat haantjesgedrag alle winst teniet doet.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”