Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 21:30

Iets wat 276 per jaar scheelt, ik studeer nog, dan is het een leuk bedrag ;)
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Andretti Molletti

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 21:32

G3 is alleen van toepassing op een auto die schoon genoeg voor G3 is gehomologeerd én de gasinstallatie moet G# gehomologeerd zijn.
Indien één vd twee niet... dan géén G3!

Het verschil in homologatie van de 155 en de 164 daar zit het hem. Niet in het type motor oid.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 21:43

Correct!

In technisch opzicht bestaat G3 helemaal niet eens. Het is allemaal G2, maar dat bestaat volgens de politiek weer niet. Het gaat allemaal om garanties geven en wie daarvoor wil betalen.

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 21:45

Daar was ik al bang voor, dan wordt het dus op zoek gaan naar een andere auto.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 22:01

G3 is alleen van toepassing op een auto die schoon genoeg voor G3 is gehomologeerd én de gasinstallatie moet G# gehomologeerd zijn.
Indien één vd twee niet... dan géén G3!

Het verschil in homologatie van de 155 en de 164 daar zit het hem. Niet in het type motor oid.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=32071

Er is geen homologatie voor de 164 8V TS volgens bovenstaand topic. Als dat topic klopt zijn er dus auto's doorgeglipt en zou je dus op basis van de informatie die ook al in bovenstaand topic staat met een boel duw- en trekwerk een nieuwe installatie in een 164 kunnen krijgen. Eventueel zou je er misschien zelfs in een 155 door moeten kunnen krijgen, maar de kans daar op is een stuk kleiner en het zal vast een boel meer moeite kosten . De 155 zou vooral een stuk moeilijker worden omdat daar geen doorgeglipte exemplaren van bekend zijn, maar als je aan kan tonen dat de 155 8V TS schoner is op benzine dan de 164 uitvoering, heb je misschien een kansje.

Andretti Molletti

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

ma sep 29, 2008 22:21

G3 is alleen van toepassing op een auto die schoon genoeg voor G3 is gehomologeerd én de gasinstallatie moet G# gehomologeerd zijn.
Indien één vd twee niet... dan géén G3!

Het verschil in homologatie van de 155 en de 164 daar zit het hem. Niet in het type motor oid.

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=32071

Er is geen homologatie voor de 164 8V TS volgens bovenstaand topic. Als dat topic klopt zijn er dus auto's doorgeglipt en zou je dus op basis van de informatie die ook al in bovenstaand topic staat met een boel duw- en trekwerk een nieuwe installatie in een 164 kunnen krijgen. Eventueel zou je er misschien zelfs in een 155 door moeten kunnen krijgen, maar de kans daar op is een stuk kleiner en het zal vast een boel meer moeite kosten . De 155 zou vooral een stuk moeilijker worden omdat daar geen doorgeglipte exemplaren van bekend zijn, maar als je aan kan tonen dat de 155 8V TS schoner is op benzine dan de 164 uitvoering, heb je misschien een kansje.
Wees eens duidelijk en ga het eens uitpluizen ipv dat van andere te verwachten.
Bel de RDW, vraag wat de eisen zijn. Zowel LPG als auto.
Bel de homologatieafdeling en vraag naar de verschillen tussen de 155 en 164, daar zit werkelijk een homologatie verschil tussen. Bestaat niet dat ze even schoon zijn.
Bel een LPG specialist en hoor zijn verhaal.

Keer dan pas terug en post je verhaal... een G3 in een 155 kan niet, een tesla auto is te duur in elektriciteit...probeer dingen eens positief te benaderen, ga ervoor!!!
We wachten is spanning op je antwoorden!

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 08:12


Zal ik eerlijk zijjn? ik vind OMVL 3x niks!
Ik verkies het nederlandse Koltec.. waarom, omdat die verdampers de 190 en 290 serie veel meer gas "ineens"kunnen leveren en omdat ze heel goed af te stellen zijn ook door leken.
Daarnaast kun je ze zowel in de dwars als in de rijrichting monteren omdat het membraan daar niet gevoelig voor is!
(...)
Daar heb ik wat aan! Ik vind het wel erg belangrijk dat er wat prestatie's overblijven en dat ie goed aan het gas hangt. Het hoeft ook niet het goedkoopste systeem te zijn. Eigenlijk ben ik op zoek naar een moderne installatie met gasinjectie, maar kan niemand vinden die dat nog wil inbouwen.

Ik ga nog eens wat rondbellen voor meer offertes.
GT 1600 Junior

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 10:05

Wees eens duidelijk en ga het eens uitpluizen ipv dat van andere te verwachten.
Bel de RDW, vraag wat de eisen zijn. Zowel LPG als auto.
Bel de homologatieafdeling en vraag naar de verschillen tussen de 155 en 164, daar zit werkelijk een homologatie verschil tussen. Bestaat niet dat ze even schoon zijn.
Bel een LPG specialist en hoor zijn verhaal.

Keer dan pas terug en post je verhaal... een G3 in een 155 kan niet, een tesla auto is te duur in elektriciteit...!
PR BT 59 is een 155 op G3, het kan dus wel. Ik vond deze net op marktplaats, het kenteken heb ik op de RDW site gecontroleerd. Als je zonodig iemand aan wilt vallen, zorg er dan voor dat je je feiten goed hebt. Als jij gaat lopen piepen over explosie of verbranding in een Otto-motor, krijg je dit soort reacties.

Ik zeg nergens dat een Tesla te duur is in electriciteit, ook niet in het topic wat daar wel over gaat, offtopic geneuzel dus. Als je commentaar hebt over mijn postings in het Tesla topic, maak ze dan per PB of in het desbetreffende topic als je graag wilt rellen.

De RDW-eisen zijn dat je auto en je gasinstallatie gehomologeerd moeten zijn voor G3. Aangezien er auto's zijn die toch een G3 vermelding op het kenteken hebben, ondanks het missen van de homologatie van het type, hanteert de RDW de policy dat ze auto's van de types die aantoonbaar eerder G3 hebben gekregen in overweging willen nemen. Als je vervolgens de wet bestuursrecht er bij pakt, kan je stellen dat ze daardoor elke auto die aan de eisen voor G3 homologatie voldoet, maar die homologatie niet heeft gehad, alsnog moeten overwegen. Ze zullen dat niet zomaar doen, je gaat ongetwijfeld een lange en dure juridische procedure in om het voor elkaar te krijgen. In de praktijk is het economisch gezien dus totaal nutteloos, maar je hebt een kans dat je als je het perse wilt, ook op een 155 8V TS een G3 vermelding in je kenteken kan krijgen.

Gefeliciteerd Dre, je hebt weer een topic in een soap-serie weten te veranderen. Als je mensen publiekelijk aanvalt, zullen ze zich publiekelijk verdedigen. Dat weet je van te voren en toch doe je het. Ik krijg wel eens een PB van andere mensen op dit forum die het niet eens zijn met mijn postings. Die PBs beantwoord ik allemaal, zonder dat er topics door vervuild raken. De personen die deze PBs sturen kan ik een boel negatieve dingen over denken of zeggen, maar ze hebben in ieder geval op dat moment het fatsoen om anderen buiten ruzies te houden waar ze niets mee te maken hebben. Jij geeft zelf aan dat je van mij geen PB wilt hebben. Je weigert kennelijk om mij een PB te sturen, terwijl ik vrij duidelijk aangeef dat ik dat wel zou willen. Ik vind het echt doodzonde dat het op deze manier moet, maar als jij mij in het forum aan blijft vallen zal ik me in het forum blijven verdedigen.

hagen111
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 636
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:08
Locatie: houten
Contacteer: Website

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 10:26

Ik vind het echt doodzonde dat het op deze manier moet, maar als jij mij in het forum aan blijft vallen zal ik me in het forum blijven verdedigen.
Jezus JIJ bent gauw op je pik getrapt! Hij vraagt je alleen wat uit te zoeken en dit eindigt in een huilbui. :cry:

Wie weet nu wat voor installatie je in bijv een Bertone moet schroeven, wat dat kost en wie dat voor je kan doen!?

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 11:56

Wie weet nu wat voor installatie je in bijv een Bertone moet schroeven, wat dat kost en wie dat voor je kan doen!?
In ieder geval geen G3 installatie :wink:

Zou je in principe zelf nog kunnen doen. Hoofdkosten zijn de verdamper en tank; samen zo'n € 600,- nieuw. Dan nog leidingen, afsluiters, koppelstukken en wat ander klein materiaal.

Je kan wat besparen met tweedehands delen. Gas verdelerstukken zijn sowieso nieuw nogal moeilijk te krijgen maar worden tweedehands regelmatig aangeboden. Tank en verdamper kan flink wat schelen maar moeten wel aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoen. Voor de rest moet alles nieuw zijn.

Andretti Molletti

RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 12:20

Elke keer weer loop je met "zelfbouw" of nieuwe inbouw tegenhet feit aan dat je alles gemerkt moet hebben met het R67-01 keurmerk.
Dat betekend dus dat je niet zomaar alle oude LPG spullen kunt gebruiken.
Inbouwen in een Bertone is dus vooral afhankelijk van wat je kunt "krijgen".

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 13:12

Klopt, maar laat dat merkteken bij een Necam verdamper (= Koltec?) nu op het deksel staan en daar zit dus gewoon een nieuwe van in de revisiesets. Moet je daar natuurlijk wel een nieuwe van kopen.

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 13:17

OK, makkelijkste is om de Bertone weg te brengen en na een dag heb je een conventioneel systeem erin voor 1250 euro. (Ja, kan vast ook goedkoper)
Maar mijn eerste idee was eigenlijk voor een geregeld gasinjectie systeem te gaan, maar dan wordt het wel een projectje. Resultaat is wel heel leuk. Je hebt geen vermogensverlies en geen backfire problemen e.d. Zeker als je zelf vrij kunt programeren en spelen met ontsteking en nokkenassen en er een echte gasauto van maakt kun je zelfs winst behalen tov hoe het nu op benzine is.

Ik heb net wat overleg gehad over de mogelijkheden en er zijn eigenlijk 2 optie's:

1-Auto voorzien van een inlaattraject van een Motronic motor of 75 1.8 I.E (Past dat, een injectie spruitstuk op een oud Nord blok???) Carburateurs vallen dan weg, je kan alleen op gas rijden. Voordeel is dat je gelijk een gasklep potentiometer hebt en een langer inlaattraject voor meer koppel. Inbouwen van een geregeld systeem is dan vrij gemakkelijk, je hoeft verder eigenlijk alleen een lambda sensor in je uitlaat te fabriceren.

2-Huidige opstelling aanpassen en o.a voorzien van een gasklep potmeter. Voordeel is dat je op benzine kunt blijven rijden.

Ik zelf zie wel wat in optie 1. Inbouwen zal ik dan zelf moeten doen, tunen gebeurd door een specialist. Alles op maat voor mijn auto, nieuwe gekeurde spullen en geen probleem voor RDW.

Of toch maar een conventioneel systeem?
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 13:32

1-Auto voorzien van een inlaattraject van een Motronic motor of 75 1.8 I.E (Past dat, een injectie spruitstuk op een oud Nord blok???)
Ja, dat past zonder aanpassinhen. :wink:

Maar normaal gesproken, werkt bijvoorbeeeld zo'n Vialle systeem, wat destijds vaak op de 75 werd geleverd, niet alleen met lambdasonde, maar ook met de motroniccomputer heb ik begrepen.. :? (Maar voordat ik dadelijk een lading drek over mij krijg.... ik weet er het fijne niet van)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

Re: RE: LPG INBOUW TOPIC

di sep 30, 2008 13:46


Maar normaal gesproken, werkt bijvoorbeeeld zo'n Vialle systeem, wat destijds vaak op de 75 werd geleverd, niet alleen met lambdasonde, maar ook met de motroniccomputer heb ik begrepen.. :?
Klopt, maar je hebt ook 'stand alone' systemen met eigen ECU. Gasklep positiesensor, MAP sensor en Lambda sensor moet je zelf bijfabriceren. Toerental haal je van ontstekingsmodule. En BDP heb je niet nodig is me verteld.
GT 1600 Junior

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”