Schemaatje is achterhaald. Maserati Kubang SUV is van de baan, vooralsnog, evenals een nieuwe Dino (Ferrari durft waarschijnlijk terecht de prijstechnische concurrentie met Cayman S/911 niet aan). Fulvia zou nu weer op 159-basis komen maar reken er niet te hard op. Lancia Pangea is ook afgeschoten. En dat is nog alleen maar wat ík weet.
En dan over de 'nieuwe Sud'. Als het al gaat lukken om hem in de Polo-klasse te brengen voor Polo-geld, dan zal de auto zich waarschijnlijk nóg niet tot de concurrentie verhouden als de Sud destijds deed. Daarvoor zijn de basisconcepten van alle auto's in dit segment teveel gelijk. De auto zal niet noemenswaardig lichter zijn dan de concurrentie, en ook niet opzienbarend meer vermogen uit dezelfde cilinderinhoud halen. De pk/gewichtsverhouding zal dus in hetzelfde 'ball-park' liggen evenals het weggedrag (McPhersons vóór, torsieas of multilink-as achter, daar wil ik af wezen want ook de mooiere multi-link onderstellen worden in de regel zo afgesteld dat het net zo goed met een torsie-as had gekund). Demping zal een slagje harder zijn dan van de Grande Punto, en men zal dat waarschijnlijk bij de perspresentatie weten te vangen in iets als '15%'. 11-en -een-halve % stijvere rubbers in de wieldraagarmen, en presto. Tevens zal men claimen een bijzonder torsiestijve carrosserie te hebben, van wel tigduizend Nm per graad waardoor weggedrag en comfort op ongekend niveau in de klasse staan. Gáááp, deze persbulletins kunnen we ondertussen dromen.
Iets geheel eigens als het motorconcept (boxer) of remmenconfiguratie van de Sud zullen we kunnen schudden, en dus zal het onderscheidend vermogen komen van het typische Alfa-design. Dat zal dan wel betekenen dat men de Brera-neus met 23,27% verkleint en hem op kunstige wijze op een Grande Punto plakt. 159-sportwagon-achterlichten op de achterkant boetseren, en hoppa, klaar.
Vervolgens komt de fleetowner en die ziet al dat de Alfa teveel afschrijft tov de genoemde Polo. Nuchtere particulieren kopen een Fabia. Wie hard wil, en zich ook sportief wil voelen (dus compromissen wil sluiten qua dagelijks comfort) voor relatief weinig koopt de nog te verschijnen Type-R Civic, die naar het schijnt vooral licht wordt en géén airco of elektronische 'driver aids' krijgt. Wie wil doen alsóf hij sportief is (dus in een vlot gestileerde auto wil rijden met 17 inch wielen maar wel met alle luxe van tegenwoordig) heeft dan de keus uit de Ibiza/Leon en deze 'Sud'. En dan zal denkelijk 65% van de kopers voor de diesel gaan met de meeste rode letters in de type-aanduiding, want sportief zijn mag natuurlijk geen brandstof en geld kosten (sprak de man die dagelijks op gas rijdt- touché).
Ja, ik ben een azijnzeiker, maar ik vrees dat deze 'Sud'niet aan de huidige autowereld zal toevoegen wat de originele Sud wel deed.