Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Shell stop binnenkort met Super plus

ma mei 09, 2005 22:24

Overigens zag ik in Oostenrijk ook al RON95 benzine die zwavelarm was. En daar kun
je die al tanken voor nauwelijks meer dan EUR 1,=.
Ze hebben dáár blijkbaar geen last van de stijgende olieprijzen :?

De JTS in m'n 156 is overigens een direct ingespoten benzinemotor. Zeer moderne Alfa techniek dus, jawel :wink:
Voor deze motor is minimaal RON95 voorgeschreven. Zwavelarme benzine is geen must,
in tegenstelling tot de meeste andere direct ingespoten benzinemotoren.
Ik heb, om het te proberen, wel een keer de Nederlandse V-power RON97 getankt. Maar, geen merkbaar verschil.

Op de Duitse V-power, RON100 deed hij het wel ietsje beter. Dus waarschijnlijk zit het verschil dan in het octaangetal?
Maar de meerprijs van V-power, ook in Duitsland fors duurder, rechtvaardigt de minimale verschillen allemaal niet.

Dus wat mij betreft, gewoon RON95 merkbenzine en dan waar ie toevallig het goedkoopst is.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Shell stop binnenkort met Super plus

vr mei 13, 2005 15:17

Ik heb een tijd geleden deze ontwikkeling ook aangekaart bij SHell Nederland en Autovisie.
Wellicht dus resulterend in genoemd artikel.

Mijn oudere 33 1.7 ie niet voorzien van de motoronic maar de jetronic en meer voorontsteking die 5 pk over het toerengebied gaf heeft behoefte aan ron98.

Tijdens trips naar de Nurburgring tank ik steevast ron100 die heel goed voldoet en presteert in mijn auto. Gevoel van meer trekkracht in middengebied en meer km's op de tank.

Kortgeleden moest ik tanken en kon niet anders dan bij de Shell pomp langs te snelweg tanken. Daar bleek inderdaad alleen de v-power beschikbaar te zijn die ik met bang hart in mijn tank goot. Resultaat viel wel mee maar weinig verschil met de ron98 van een Gulf.
Heb ook kortgeleden BP Ultimate getankt maar ook daar verbruik niet beter dan Gulf.
Bij zowel Shell als BP door wellicht de dopes idee van een schonere motor.

Overigens heb ik nooit antwoord gehad van dat arrogante Shell.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”