Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Interview met Kalbfell

vr okt 07, 2005 19:09

Dat is goed, ik zie het wat minder positief in..

Rens 1.7QV
Guru
Guru

Re: RE: Interview met Kalbfell

vr okt 07, 2005 20:32

Misschien raar voorbeeld, maar wel een goeie denk ik zelf... Alfa zet de hele diesel-wereld op z'n kop met dit concept. Okee, FIAT had er ook wel mee te maken en paste het ook toe, maar dus zelfs op diesel-gebied was Alfa onlangs nog zeer innovatief en sportief bezig.
:
Huhmmm Fiat heeft die diesel gemaakt, doorverkocht aan Bosch en die hebben er om hun beurt het concept verder uitgewerkt.

Ik zie niet wat Alfa hiermee te maken heeft gehad. Behalve dat de eerste in alfa's zijn gebouwd.

Trouwens zal alfa toch wel een keer weer es met wat sportiefs moeten komen. Je kunt wel roepen dat Alfa een leuke racehistorie heeft, maar wat heb je daar nu aan????? Das al wel weer ff geleden, dat zijn de meeste al weer vergeten.

Nu deden ze het niet slecht in het ETCC. Maar ik denk dat als ik aan 30 mensen op straat vraag, dat er maar misschien 1 weet waar ik het over heb. Ik heb niet echt het idee dat het veel reclame opleverd.

Je kunt goed zien waar veel mee geraced wordt: 33/75/bertones/giulias. Dan heb je het grootste deel denk ik ook wel gehad. Maar die raken ook een keer op. Waarmee moet er dan geraced worden?? Oke dan heb/had je ook nog de 147/ 156 cup. Maar is het niet het mooist om de Alfa's strijdt te zien leveren tegen andere merken en niet tegen elkaar??

En als ik zo om mij heen kijk, dan denk bijna iedereen dat Alfa geen motoren kan/kon bouwen. Waar dat nu weer vandaan komt??? Als ik vertel dat die 164 bij ons 370 dkm gereden heeft dan krijg je al meteen een reactie van owja, daar zal wel een ander blok in zitten. Nu zeg ik niet dat die blokken die die in wat recentere alfa's slecht zijn, maar ik vind het technische concept van de 8V blokken wel beter dan die latere. En als ze daar nu in italie nu allemaal niet zo slap staan te lullen, maar gewoon bouwen. Die mensen doen maar 1 ding in mijn ogen en dat is spullen bij elkaar zoeken en in 1 auto flikkeren, carrosserie eromheen en klaar. Wow wat een helden.

Maak nou es GVD gewoon auto's. Pak een bak van een 75, andere synchronisatieinrichting, schakelmechanisme wat aanpassen. En je hebt al een bak voor een transaxle. Wel wat simpel gedacht natuurlijk, maar dat ze es met iets op te proppen komen met wat indrukwekkends, Alleen op uiterlijk verkoop je geen auto's denk ik. Dan ben je natuurlijk op de goede weg, maar het kan beter.

Nu weet ik natuurlijk dat geld ook wel een geld speelt, maar waarom moeten Alfa's altijd uitegevoerd worden met andere platvormen?????? Kan Alfa niet 1 platvorm maken voor alle modellen??? En dat bv Fiat gebruik maakt van de onderstellen van Alfa.
Waarom wordt er enorm veel geld gestoken in het bouwen van concept supercar en wordt er iedereen lekker gemaakt om dat te gan bouwen terwijl het later niet zo is??? Stop dat geld dan ergens anders in

Misschien wat negatief, maar zo denk ik er wel over.
(hmm tekst is wel wat uit de hand gelopen :oops: )

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Posthumus
Guru
Guru

za okt 08, 2005 23:33

370k km is wel erg respectabel!!!

Tja, ergens hebben jullie ook wel weer een beetje gelijk hoor, moet ik ook wel weer toegeven. Kijk, de reactie van Clarkson gisteren in het item over de Brera vond ik wel erg leuk om te horen, maar ja, kan me ook zo voorstellen dat het inderdaad wel beter had gekund.

Misschien krom hoor, maar wil mezelf niet tegenspreken (staat zo raar)... Maar stilletjes heb ik de hoop (en dat kan ik idd nergens op baseren) dat het wel goed gaat komen, eerst geld verdienen en dan investeren in mooi nieuw spul. Als die duders uit Munchen het kunnen...

8c is misschien een goeie stap in de juiste richting, we zullen 't moeten afwachten denk ik
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Dick

zo okt 09, 2005 00:37

Ik denk dat Kalbfell het wel goed ziet: eerst overleven door geld proberen te verdienen. Dat lukt voorlopig alleen, door niet te duur nieuwe modellen te ontwikkelen. Bovendien moeten die modellen in voldoende aantallen verkocht worden. Simpel.

Pas daarna kan er weer gedacht worden over duurdere projecten, zoals aanpassen van een FWD chassis naar RWD (of het zelf ontwikkelen van een RWD chassis).

Willen we een betaalbaar Alfa Romeo, dan moeten we accepteren dat het Alfa karakter voorlopig en vooral in de styling en marketing gevonden moet worden :(

Fiat, maar ook ieder andere fabrikant, zal nooit een submerk handhaven dat structureel verlies blijft maken. Vinden de banken en aandeelhouders niet leuk :x
Wat ik nou niet begrijp: als je een chassis geschikt maakt voor 4wd, moet er dus een kardanas naar achteren, en is erachterin plek voor een diff. Dan kun je toch ook achterwielaandrijving kwijt op dat chassis! Zie ik het nou te simpel, of zijn ze gewoon eigenwijs bij Alfa.................

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

zo okt 09, 2005 10:59

Wat ik nou niet begrijp: als je een chassis geschikt maakt voor 4wd, moet er dus een kardanas naar achteren, en is erachterin plek voor een diff. Dan kun je toch ook achterwielaandrijving kwijt op dat chassis! Zie ik het nou te simpel, of zijn ze gewoon eigenwijs bij Alfa.................
Volgens mij ligt het motorblok dan nog steeds in de verkeerde richting...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Rens 1.7QV
Guru
Guru

zo okt 09, 2005 18:31

370k km is wel erg respectabel!!!

Misschien krom hoor, maar wil mezelf niet tegenspreken (staat zo raar)... Maar stilletjes heb ik de hoop (en dat kan ik idd nergens op baseren) dat het wel goed gaat komen, eerst geld verdienen en dan investeren in mooi nieuw spul. Als die duders uit Munchen het kunnen...

8c is misschien een goeie stap in de juiste richting, we zullen 't moeten afwachten denk ik
Ik heb ook wel hoop dat het ooit goed komt en om wat af te kraken hier in je luie stoel is natuurlijk ook wel erg gemakkelijk, maar misschien lezen ze dit en doen ze er iets mee :wink:

En die reactie van Clarkson was idd prachtig, vind die brera ook erg mooi. De achterkant ook.
164 TS '97
33 1.7 QV '89

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo okt 09, 2005 20:45

Met de Giulia was men op de toppen van haar kunnen en een technologisch gedreven bedrijf
maar waar de leiding bijna maandelijks werd vervangen. Ik heb sinds 2 jaar het geloof in
Alfa Romeo terug omdat men geen winst meer maakten en men onherroeppelijk tot het besef zou zijn gekomen dat het roer om moet.
Geen onzinnige verkoopprognoses, hoewel de 300.000 van Kalbfell, om maar niet direct aan
de kant te worden gezet maar hopelijk met een gedegen marketing- en financiele planning
en wat geduld. Men komt dus in actie hetgeen mij wat lang heeft geduurd.

The 60s waren natuurlijk toptijden voor autoconstructeurs. Geen gezeur over veiligheid,
uitstoot maar enkel leuke auto's bouwen. Kan je inderdaad met een veel kleiner team
bouwen maar het lijkt me dat Alfa Romeo anno nu ook leuke auto's kan bouwen
als men maar eens van het benauwde Fiat pyramide stapt met Ferrari als numero uno.

Waarom kan men geen succesvolle Alfa uitbrengen die modellengamma naar boven afrond??
Steek nu eens echt geld in de opvolger van de 166 en duw een Maserati V8 in het vooronder. Dat mag weer niet want het vormt een bedreiging voor Maserati. Maserati
is aangelijnd omdat men MOET onderdoen voor Ferrari.

Fiat heeft alle merken praktisch in handen maar ik begrijp werkelijk niet dat de pyramide
in stand moet worden gehouden. In de 50s/60s had men snellere Masers als Ferraris.

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo okt 09, 2005 22:28

ik zie het juist andersom! Alfa moet eens af van steeds maar duurder. Vriendje heeft net een 147 1.9jtd16v besteld. Met toeters en bellen 36 ruggen! Dik 70000 gulden voor een klasse Golf.
Een simpele nieuwe Alfasud, een Alfa voor de massa's , voor de jongere generatie die niet in een stuk japans blik wil stappen, maar net als in de jaren 70 koos voor dynamiek en sportiviteit.
En waar is dat prachtige concept van een paar jaar terug gebleven van een los chassis met onderstel en motor zodat dat verkocht kon worden aan carosseriebouwers om daar zelf een body op te zetten?
Dat hoeft Alfa toch amper geld te kosten? En dan zelf wat varianten bouwen, en laat de marketing maar over aan carosseriebouwers en andere aanverwante bedrijven. Gewoon simpel en back to basic. Goed sturen, mooie techniek en klaar.
Dan gaat het treintje vanzelf weer rijden en kunnen ze over een paar jaar weer een nieuwe Giulia bouwen. Terug naar halverwege jaren 60. Niet de allereerste Giulia, maar iets later: 5bak, schijfremmen, dubbele nokkenassen, dubbele carbs, klokje standaard, toerenteller, asbakken meervoud, zonnekleppen, bergen vermogen en dat alles voor de prijs van een BMW . Ik relativeer even, maar dat was toen HEEL WAT!
En t reed ook nog eens veel beter dan een 1602 of 2002.
Daar moeten ze weer heen, en snel ook!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 10, 2005 00:29

Omdat ik denk dat je alleen met auto's waarmee men winst kan pakken daadwerkelijk leuke dingen kan ontwikkelen. De Giulia was destijds geen goedkope auto en vergelijk maar eens met de verkoopprijs van een Triumph. Een Triumph TR4-6 is nu veel duurder en oude Alfa's zijn nu eigenlijk koopjes voor wat je krijgt. Vergelijk nu eens de prijzen van een Giulietta Sprint en die van een 356 met een VW motor. Deze auto's waren nieuw even duur maar een zeer fraaie 356 brengt nu wel veel geld op en staan ervoor in de rij.

Ik ben het met je eens dat huidige Alfa's te duur zijn voor het geld en want ze bieden want alleen al vanwege de afschrijving moet je ze niet aanschaffen. Moet of veel goedkoper
of het merk Alfa Romeo moet op termijn meer gewaardeerd worden en niet als een baksteen in waarde dalen. Probeer eens een koper te vinden voor je drie jaar oude 166 3.0???

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 10:29

Een van de dingen die me het meest aanspreken in Alfa Romeos is dat je voor weinig een hele vette tweede hands kunt kopen.
Die 166 V6 wordt van mij over een paar jaar.! Mark my words !
Waarom zou ik dan toch willen dat de restwaarde hoger blijft ?
Het is niet in mijn voordeel, ik koop geen autos duurder dan zeg 3000,-
Zouden ik dan toch gevoeliger zijn voor wat de buurman denkt over de auto die ik rijd ?
Ik mis een auto als de M5 bij Alfa.
Maar als we terugkijken hebben we nooit dergelijke excessen bij Alfa Romeo gehad !
Wat ik dus eingelijk wil is een M5 van Alfa Romeo voor 3000,-
Realisme !?
Misschien stellen we wel te hoge eisen en moeten we gewoon blij zijn dat Alfa Romeo nog bestaat !
Als Alfa er in zou slagen de carrosserien 500kg te laten afslanken zou ik al redelijk tevreden zijn.
De onbehoorlijke overhang voor bij de 159 dieeet je er dan vanzelf af !!!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 10, 2005 13:46

En wat schiet jij er dan mee op?? Voor 3000 euro heb je alleen het voordeel dat je met een nieuwere auto op pad bent hetgeen je toch niet uitmaakt. Ik heb de liever de M535 uit '85
als een 166 3.0 uit '98. Kai, probeer eens een 166 3.0 op een B weg en rij eens een
beetje door. Ik ben benieuwd wat jij ervan zal vinden.

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 13:56

Een M535 uit 1985 kost meer dan 3000,- tegenwoordig !
(En om eerlijk te zijn vind ik ze best lelijk)
Dan liever een leuke 7 serie uit die tijd.

Ik bedoel niet direct nieuwere maar snellere. En dat is inmiddels opgehouden bij Alfa's
Oudere zijn vaak sneller en rijden beter dan nieuwere. Een beter dan een Alfetta/75 sturende heeft Alfa niet meet gemaakt. Ze zijn betrouwbaar en kwa techniek heel degelijk. En in de praktijk sneller dan alle Alfa's er na.

Ik heb wel eens een stukje gereden in een 166 3.0V6 bij mij in de buurt.
Dat was die van Steve (Scuderia1). Daar zit een verlaagd onderstel op met oa Zender en Eibach geloof ik). Ik weet dat een 166 standaard niet echt fijn gaat, maar met deze aanpassing is het een betere sturende auto dan mn 164 24V (ook beetje verlaagd trouwens).

Nee ik heb geen 3000,- nodig voor een leuke auto.
Nu bezig met een 700,- dure 75V6 voor dagelijks gebruik.

Giulia555

ma okt 10, 2005 14:05

Dan liever een leuke 7 serie uit die tijd.
.......??? Hoe doe je dat?....een leuke 7-serie??

kai
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 10, 2005 14:07

745i Turbo.... need I say more ?

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma okt 10, 2005 15:01

Ik zie geperst stalen wishbones dat scharniert op een alu. subframe . Ik vind het het allemaal niet zo stevig uitgevoerd en zeker niet als ik het mag vergelijken met oudere Alfa's.

Ik snap ook niet het voordeel van een voorwielaandrijving voor de klant op de lange termijn. Ware het alleen maar dat distributieriem vervangen bij een 166 V6 werken op de cm's is geworden en bijna alles moet op de kleine ruimte moet worden gedaan dus vraagt het veel tijd en is het duur als je het laat doen.

Goed voorbeeld is Porsche 911 en is bewust geen middenmotor omdat de plaatsing achterin veel praktischer is en gemakkelijker bij onderhoud. Daar is over nagedacht.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”