Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: De Alfa Romeo TZ4 komt eraan!

za apr 02, 2011 16:44

Gewoon diesel blokje erin! 8)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Corrado
Guru
Guru

za apr 02, 2011 16:50

Turbo Zdiesel... klinkt heeeel spannend, maar niet heus.

Laat ik het zo zeggen: ik ben blij dat ik geen verkoper ben van Alfa Romeo of Lancia, want dat kan alleen goed met hart en ziel voor het merk (mijn persoonlijke mening) en geloof in het modellengamma....

Koen

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2011 10:02

En het is officieel...

De TZ-3 Stradale:
The “TZ3 program” managed by Zagato to celebrate the 100th Anniversary of Alfa Romeo
(1910-2010) ends with the delivery of the TZ3 Stradale.
The initiative started in 2009 with the manufacturing of the “one off” TZ3 Corsa which won the
Villa D’Este Design Concept Award in 2010 and followed with nine (9) TZ3 Stradale.
Two different approaches for the same tribute.
The TZ3 Corsa is a track car. It is not a design exercise. It is a Neo-Classic car.
The TZ3 Stradale is a Design Exercise. It is not a race car. It is an Avant-garde car.
The TZ3 Corsa is a tribute to the Alfa Romeo and Zagato racing heritage. It is a one off.
The TZ3 Stradale is a tribute to the Alfa Romeo and Zagato street legal heritage. Just 9 examples
in the world.
In total 10 collectible cars for the 100th anniversary of Alfa Romeo made by its most prolific
contributor, both with race and road legal bodies.
The TZ3 Corsa celebrates men and machines of the Alfa Romeo Zagato racing heritage:
• Scuderia Ferrari (20s and 30s)
• Alfa Corse (40s and 50s)
• Autodelta (60s and 70s)
• Scuderia Zagato (80s and 90s)
The TZ3 Stradale celebrates the road legal heritage of Alfa Romeo Zagato coupés:
• RLSS, 1500, 1750, 2300 and 2900 Zagato (20s and 30s)
• 6C 2500 Panoramica, 1900 SSZ and the Giulietta SVZ (40s and 50s)
• SZ, 2600 SZ, Giulia TZ and Junior Z (60s and 70s)
• S.Z. and R.Z. (80s and 90s)
The TZ3 Corsa is based on a mono shell carbon fibre chassis, coupled with a tubular frame and
a handbeaten lightweight aluminium body. It’s equipped with a front-central V8 90° 4.2 litres
engine and 6-speed sequential gearbox.
The TZ3 Stradale is based on the Viper ACR mechanical chassis with a carbon fibre body.
“Bellezza necessaria” is the inspiration of this car which matches for the first time an USA power
train and can represent the first American Alfa Romeo.
Following Zagato’s gentlemen-driver heritage, TZ3 Corsa has been commissioned by the Alfa
Romeo Zagato collector Martin Kapp. The first TZ3 Stradale has been delivered to the US Alfa
Romeo and Zagato collector (and Saratoga Automobile Museum’s board member) Eric King. The
TZ3 Stradale n°2 and n°3 will be delivered in Japan and Europe.
Both TZ3 Corsa and TZ3 Stradale boast a typical Kamm-tail (K-tail) layout. This solution became famous in Italy with the “Coda Tronca” bodies which were tested by Zagato in the beginning of the 60s. They reached their apex on the Alfa Romeo TZ and TZ2.
Kamm Effect is part of the functional design approach that aims to the aerodynamic efficiency. According to this, the CX can be lowered by keeping compact volumes at the same time. The reduction of the wind resistance is assured with the Kamm Tail design, without any need of a very stretched “drop” shape of the tail.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Zaagauto op do apr 28, 2011 19:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 28, 2011 12:51

Kijk nou, opeens kloppen de verhoudingen wél. Ziet er veel beter uit dan de Corsa IMO. =D>
Alleen jammer hoe de koplampen onderin worden 'afgesneden' door de grille. Dat wekt bij mij de associatie op met een slechte photoshop, maar misschien went dat nog.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do apr 28, 2011 13:04

Hmm, ik weet 't niet....
Dat is op zich een goed teken want veel Italiaanse ontwerpen die ik in het begin maar matig vind, ga ik pas enkele weken/maanden/jaren later wel waarderen. Vooral de raampartij (zijkant en achterruit) ben ik niet zo heel erg kapot van. Ik zie zelfs een beetje Japanse invloeden (zoals Subaru SVX) in de zijkant.... :oops:

The TZ3 Stradale is based on the Viper ACR mechanical chassis with a carbon fibre body.
:sick:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do apr 28, 2011 13:07

Lol een echte Alfa Viper, uniek istie zeker :lol:
Balocco Classics/dealer Alfaholics voor de Benelux

Dinky Boy
Miniaturista

Re: RE: De Alfa Romeo TZ4 komt eraan!

do apr 28, 2011 13:30

Alleen jammer hoe de koplampen onderin worden 'afgesneden' door de grille. Dat wekt bij mij de associatie op met een slechte photoshop, maar misschien went dat nog.
Bij de TZ2 waren bij sommige exemplaren de koplampkappen ook 'afgesneden', dus het ligt wel in de lijn van de traditie.

Afbeelding

Ik ben zelf wat minder enthousiast over het optisch zwevende dakje, dat heb ik bij geen enkel ontwerp ooit mooi gevonden.

Corrado
Guru
Guru

do apr 28, 2011 13:45

Zoals bij meer recente Zagato modellen (denk aan de veeeeeel te grote Aston Martin gril) is er ook wel weer een element te vinden dat minder mooi in verhouding is. Hier is dat naar mijn mening de in verhouding veel te hoge en ook te retro-achtige achterkant. Verder vind ik 'm mooi maar zeker niet mooier dan het origineel.

Alleen blijf ik moeite houden met retro-styling die te weinig een nieuwe interpretatie is en teveel leunt op het oude (destijds wel vernieuwende). Te makkelijk naar mijn idee en dat gevoel heb ik hier toch ook een beetje, zeker met de achterkant.

Het is tenslotte ook een ontwerp van een 'ontwerper' die een ontwerp van een andere ontwerper nagetekend heeft. Misschien moeten we Ercole zelf eens vragen om er een nieuwe interpretatie van te maken?

En dan nog even een positief slot: dit is wel de mooiste Viper die ik ken...

Koen

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2011 13:48

Een closer-up van het frontje:
Afbeelding

TZ2:
Afbeelding
750110

Afbeelding
750104 (voor de wonderbaarlijke wederopstanding dan...)

en soms zijn de gaten voor de verstralers dichtgemaakt
Afbeelding
750106

en soms lijken ze nooit bestaan te hebben...
Afbeelding
diezelfde 750106.... maar dan een heule tijd later.... (ca. 1988 / 89)

En tsja... of je de Viper underpinnings nou leuk vindt of niet... het verkoopt wel... Wie van hier had er al eentje besteld als er een 8C blok in zat?

Ploaties komen allemaal van www.zagato-cars.com dan wel van de Italo-Zaagmannen.
Laatst gewijzigd door Zaagauto op do apr 28, 2011 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 28, 2011 13:48

Bij de TZ2 waren bij sommige exemplaren de koplampkappen ook 'afgesneden', dus het ligt wel in de lijn van de traditie.
Dat vind ik echt een heel ander verhaal. Er loopt daar niet iets anders doorheen. Dit zijn meer gewoon koplampen met een bijzondere vorm.

Los daarvan, stijlelementen overnemen is leuk, maar je moet er in de eerste plaats voor zorgen dat het wel mooi blijft natuurlijk. :wink:

Edit: op de close-up valt het gelukkig allemaal reuze mee.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do apr 28, 2011 13:51

En tsja... of je de Viper underpinnings nou leuk vindt of niet... het verkoopt wel... Wie van hier had er al eentje besteld als er een 8C blok in zat?
Wat een bullshit, wie van hier had er al eentje besteld als er een 8c blok in zat?

Misschien net zon vraag als, hoeveel zijn er dan al verkocht als het wel verkoopt volgens jou?

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 28, 2011 13:55

3 stuks.

erwingta
Advanced Member
Advanced Member

do apr 28, 2011 14:05

Zouden die met een 8c motor dan niet verkocht zijn?
Misschien waren er dan al wel veel meer verkocht?
Ik kan het verkeerd zien natuurlijk maar die Viper techniek zal door weinigen als een toegevoegde waarde worden gezien.
En dan bedoel ik niet alleen hier op het forum... :wink:

Dinky Boy
Miniaturista

do apr 28, 2011 14:06

Wat een bullshit, wie van hier had er al eentje besteld als er een 8c blok in zat?
Mag het ook wat vriendelijker? Een andere mening of gedachte is niet meteen 'bullshit'.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

do apr 28, 2011 14:10

Ik had het nog niet zo precies zitten bekijken, maar dit is dus een door Zagato aangeklede Viper, die een Alfa embleem draagt puur en alleen omdat het een tribute is naar de samenwerking met Alfa Romeo?

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”