Alfa tellers worden over het algemeen gezien als redelijk betrouwbare snelheid aangevers. Als de bandenmaat in orde was zou het toch betekenen dat deze TS dan toch wel 220 echte kilometers gereden moet hebben. Heb ooit in een 166 ts 215 gehaald en volgens navigatiesysteem waren dat 209 echte kilometers. En de teller ging nog door.Er is een wereld van verschil tussen 240km/h op de teller en wat je werkelijk rijdt hoor....................
Ik geloof je meteen. Maar als ik het frontaal oppervlak van een 75 weet te achterhalen en een paar onderbouwde aannames doe, is heel makkelijk uit te rekenen dat een 150 pk TS gewoon geen 240 kán...240 op de teller vrind. En ik heb geen behoefte om te overdrijven hoor. Hij haalde het gewoon op de teller. Het blok is zowiezo is het best lopende TS blok dat ik ooit heb meegemaakt en dat zijn er ondertussen aardig wat geweest. Of er iets aan het blok was versleuteld weet ik niet. I.i.g. niet door mij.Iets meer dan 200, maar ammenevernooitniet 240. Een Lotus Elise 160R met 143 pk bij 7000 rpm, een minimaal frontaal oppervlak en gewicht (en OK, korte gearing) loopt max 213 volgens het boekje. En dan zou een relatief zware 75 met evenveel pk's 240 gaan? Misschien als je hem uit een vliegtuig gooit...
Uiteraard, de ene is inderdaad de andere niet. Als je van 3 identieke auto's het vermogen gaat meten zijn ze inderdaad nooit hetzelfde. Vandaar ook een lichte spreiding van topsnelheden rond de fabrieksopgave. Maar 240 echt in een standaard 75 TS? Natuurkundig onmogelijk!Heel veel heeft te maken met het feit hoe een motor is behandeld en dat vooral dan in de inrijperiode. Ik heb met een 33 16 v ooit 228 km op de teller gehad. Dat ding liep zo lekker, voelde veel losser dan eerdere 33 waar ik in gereden had. Ik denk dat die gewoon harder liep dan 205 echte kilometers. Misschien 210 of iets meer .Dat een auto nooit sneller gaat als de fabrieksopgave gaat er bij mij niet in. De ene auto is de ander gewoon niet.
Ging ook niet om 240 'echt' maar 240 op de teller. Dat is dus heel overdreven maar 215 echte kilometers zou mogelijk moeten zijn.Uiteraard, de ene is inderdaad de andere niet. Als je van 3 identieke auto's het vermogen gaat meten zijn ze inderdaad nooit hetzelfde. Vandaar ook een lichte spreiding van topsnelheden rond de fabrieksopgave. Maar 240 echt in een standaard 75 TS? Natuurkundig onmogelijk!Heel veel heeft te maken met het feit hoe een motor is behandeld en dat vooral dan in de inrijperiode. Ik heb met een 33 16 v ooit 228 km op de teller gehad. Dat ding liep zo lekker, voelde veel losser dan eerdere 33 waar ik in gereden had. Ik denk dat die gewoon harder liep dan 205 echte kilometers. Misschien 210 of iets meer .Dat een auto nooit sneller gaat als de fabrieksopgave gaat er bij mij niet in. De ene auto is de ander gewoon niet.
Inderdaad.Ging ook niet om 240 'echt' maar 240 op de teller. Dat is dus heel overdreven maar 215 echte kilometers zou mogelijk moeten zijn.Uiteraard, de ene is inderdaad de andere niet. Als je van 3 identieke auto's het vermogen gaat meten zijn ze inderdaad nooit hetzelfde. Vandaar ook een lichte spreiding van topsnelheden rond de fabrieksopgave. Maar 240 echt in een standaard 75 TS? Natuurkundig onmogelijk!Heel veel heeft te maken met het feit hoe een motor is behandeld en dat vooral dan in de inrijperiode. Ik heb met een 33 16 v ooit 228 km op de teller gehad. Dat ding liep zo lekker, voelde veel losser dan eerdere 33 waar ik in gereden had. Ik denk dat die gewoon harder liep dan 205 echte kilometers. Misschien 210 of iets meer .Dat een auto nooit sneller gaat als de fabrieksopgave gaat er bij mij niet in. De ene auto is de ander gewoon niet.