Tijdens de behandeling van de wijziging van de wet op de accijns heeft de Tweede Kamer op 14 februari 2006 het amendement Hofstra/Crone aangenomen. Dat betekent dat de BPM-tabel niet gewijzigd wordt. De tabel die u hieronder aantreft blijft dus gehandhaafd.
Leeftijd auto %
Minder dan een maand :4
Een maand of meer, maar minder dan twee maanden:7
Twee maanden of meer, maar minder dan drie maanden:10
Drie maanden of meer, maar minder dan zes maanden:15
Zes maanden of meer, maar minder dan 1 jaar:24
1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar:37
2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar:47
3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar:57
4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar:66
5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar:72
6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar:77
7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar:82
8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar:86
9 jaar of meer, maar minder dan 25 jaar:90
25 jaar of meer:100
Tevens is in deze wetswijziging het zogenaamde "Tegenbewijs" opgenomen. Deze regeling, die al gold sinds 01-01-2004, wordt hiermee in de wet vastgelegd. In grote lijnen komt het er op neer dat de "Tegenbewijsregeling" de mogelijkheid geeft van de vaste (in de hierboven staande tabel genoemde) afschrijvingspercentages af te wijken. Indien aangetoond kan worden dat de werkelijke afschrijving hoger is dan het afschrijvingspercentage uit de tabel, dan kunt u verzoeken om het hogere afschrijvingspercentage toe te passen. (Let op: u moet zelf aangeven dat u beroep doet op deze regeling). Dit aantonen kan geschieden door (en nu citeer ik de regeling):
De aangever kan dit doen aan de hand van
a. een in de branche algemeen gebruikelijke koerslijst zoals die wordt gehanteerd voor de verkoop aan particulieren in Nederland; of
b. een recent taxatierapport van een onafhankelijke deskundige dat is toegesneden op de waarde bij verkoop aan particulieren in Nederland.
Het probleem met koerslijsten is dat deze de waarde weergeven van complete courante voertuigen, inclusief BTW, inclusief BPM en zonder mankementen en/of schade. Wanneer het echter om een importauto gaat die tamelijk incourant is, die (beperkte; zie verder) schade heeft of waaraan bijvoorbeeld nog al wat (duidelijk constateerbare) mankementen kleven, dan zal de waarde van dat voertuig beduidend lager zijn dan de waarde uit de koerslijst (soms komen ze zelfs in het geheel niet in de koerslijst voor) en zal de verkoop aan particulieren van zo’n voertuig slechts lukken indien de prijs (fors) lager is dan een vergelijkbare, op Nederlands kenteken staande auto zonder schade en/of mankementen. Het zou dus kunnen zijn dat het daadwerkelijke afschrijvingspercentage beduidend hoger is dan het percentage uit de tabel. Indien dat het geval is zal de verkoopwaarde aan particulieren vastgesteld moeten worden middels een taxatierapport. De eisen die daaraan gesteld worden zijn:
het rapport moet afkomstig zijn van een onafhankelijke erkende taxateur
het rapport mag niet ouder zijn dan 1 maand
het rapport dient een volledige gespecificeerde omschrijving en beoordeling te omvatten
het rapport dient de waarde aan te geven bij verkoop aan particulieren
Met dit taxatierapport kunt u na de verificatie van de voertuiggegevens door de RDW (bij import uit EU-land) of na de RDW-keuring (bij import uit niet EU-land) met het voertuig naar een BPM-aangiftepunt alwaar de douane de BPM berekent.
Op 20 april is van de ene op de andere dag besloten dat schadevoertuigen weer aan minimaal aan de eis "APK-waardig" dienen te voldoen.
"Er kan uiteraard geen beroep op deze goedkeuring worden gedaan als het gaat om een motorrijtuig dat verkeert in een zodanige staat, dat het volgens de wegenverkeerswetgeving niet aan het verkeer mag deelnemen. Dit is bijvoorbeeld het geval als een motorrijtuig op essentiële punten niet voldoet aan de voorwaarden van de zogenoemde APK-keuring hetgeen kan blijken uit het taxatierapport". Het zal duidelijk zijn dat hierover nogal wat onenigheid kan ontstaan.
Overigens is hierover het laatste woord nog niet gesproken! Gedupeerden vechten deze maatregel juridisch aan.
We houden u op de hoogte!
Samengevat: bij de import van een auto met (beperkte) schade is het (bijna) altijd interessant om BPM-aangifte te doen met een beroep op de Tegenbewijsregeling. Het kan u duizenden euro's BPM besparen! Ook bij auto's zonder schade kan een beroep op de tegenbewijsregeling interessant zijn. Enig rekenwerk vooraf is dan geboden.
Let wel: u dient zelf een beroep te doen op deze regeling. Daartoe is een taxatierapport dat aan alle eisen voldoet (let op de tamelijk korte termijn van 1 maand) een vereiste.
enkele voorbeelden uit de praktijk willen zien: klik hier.