GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Kosten invoeren auto vanuit belgie.

zo jan 07, 2007 14:35

Tijdens de behandeling van de wijziging van de wet op de accijns heeft de Tweede Kamer op 14 februari 2006 het amendement Hofstra/Crone aangenomen. Dat betekent dat de BPM-tabel niet gewijzigd wordt. De tabel die u hieronder aantreft blijft dus gehandhaafd.
Leeftijd auto %

Minder dan een maand :4

Een maand of meer, maar minder dan twee maanden:7

Twee maanden of meer, maar minder dan drie maanden:10

Drie maanden of meer, maar minder dan zes maanden:15

Zes maanden of meer, maar minder dan 1 jaar:24

1 jaar of meer, maar minder dan 2 jaar:37

2 jaar of meer, maar minder dan 3 jaar:47

3 jaar of meer, maar minder dan 4 jaar:57

4 jaar of meer, maar minder dan 5 jaar:66

5 jaar of meer, maar minder dan 6 jaar:72

6 jaar of meer, maar minder dan 7 jaar:77

7 jaar of meer, maar minder dan 8 jaar:82

8 jaar of meer, maar minder dan 9 jaar:86

9 jaar of meer, maar minder dan 25 jaar:90

25 jaar of meer:100

Tevens is in deze wetswijziging het zogenaamde "Tegenbewijs" opgenomen. Deze regeling, die al gold sinds 01-01-2004, wordt hiermee in de wet vastgelegd. In grote lijnen komt het er op neer dat de "Tegenbewijsregeling" de mogelijkheid geeft van de vaste (in de hierboven staande tabel genoemde) afschrijvingspercentages af te wijken. Indien aangetoond kan worden dat de werkelijke afschrijving hoger is dan het afschrijvingspercentage uit de tabel, dan kunt u verzoeken om het hogere afschrijvingspercentage toe te passen. (Let op: u moet zelf aangeven dat u beroep doet op deze regeling). Dit aantonen kan geschieden door (en nu citeer ik de regeling):

De aangever kan dit doen aan de hand van

a. een in de branche algemeen gebruikelijke koerslijst zoals die wordt gehanteerd voor de verkoop aan particulieren in Nederland; of

b. een recent taxatierapport van een onafhankelijke deskundige dat is toegesneden op de waarde bij verkoop aan particulieren in Nederland.

Het probleem met koerslijsten is dat deze de waarde weergeven van complete courante voertuigen, inclusief BTW, inclusief BPM en zonder mankementen en/of schade. Wanneer het echter om een importauto gaat die tamelijk incourant is, die (beperkte; zie verder) schade heeft of waaraan bijvoorbeeld nog al wat (duidelijk constateerbare) mankementen kleven, dan zal de waarde van dat voertuig beduidend lager zijn dan de waarde uit de koerslijst (soms komen ze zelfs in het geheel niet in de koerslijst voor) en zal de verkoop aan particulieren van zo’n voertuig slechts lukken indien de prijs (fors) lager is dan een vergelijkbare, op Nederlands kenteken staande auto zonder schade en/of mankementen. Het zou dus kunnen zijn dat het daadwerkelijke afschrijvingspercentage beduidend hoger is dan het percentage uit de tabel. Indien dat het geval is zal de verkoopwaarde aan particulieren vastgesteld moeten worden middels een taxatierapport. De eisen die daaraan gesteld worden zijn:

het rapport moet afkomstig zijn van een onafhankelijke erkende taxateur

het rapport mag niet ouder zijn dan 1 maand

het rapport dient een volledige gespecificeerde omschrijving en beoordeling te omvatten

het rapport dient de waarde aan te geven bij verkoop aan particulieren

Met dit taxatierapport kunt u na de verificatie van de voertuiggegevens door de RDW (bij import uit EU-land) of na de RDW-keuring (bij import uit niet EU-land) met het voertuig naar een BPM-aangiftepunt alwaar de douane de BPM berekent.
Op 20 april is van de ene op de andere dag besloten dat schadevoertuigen weer aan minimaal aan de eis "APK-waardig" dienen te voldoen.

"Er kan uiteraard geen beroep op deze goedkeuring worden gedaan als het gaat om een motorrijtuig dat verkeert in een zodanige staat, dat het volgens de wegenverkeerswetgeving niet aan het verkeer mag deelnemen. Dit is bijvoorbeeld het geval als een motorrijtuig op essentiële punten niet voldoet aan de voorwaarden van de zogenoemde APK-keuring hetgeen kan blijken uit het taxatierapport". Het zal duidelijk zijn dat hierover nogal wat onenigheid kan ontstaan.

Overigens is hierover het laatste woord nog niet gesproken! Gedupeerden vechten deze maatregel juridisch aan.

We houden u op de hoogte!

Samengevat: bij de import van een auto met (beperkte) schade is het (bijna) altijd interessant om BPM-aangifte te doen met een beroep op de Tegenbewijsregeling. Het kan u duizenden euro's BPM besparen! Ook bij auto's zonder schade kan een beroep op de tegenbewijsregeling interessant zijn. Enig rekenwerk vooraf is dan geboden.

Let wel: u dient zelf een beroep te doen op deze regeling. Daartoe is een taxatierapport dat aan alle eisen voldoet (let op de tamelijk korte termijn van 1 maand) een vereiste.

enkele voorbeelden uit de praktijk willen zien: klik hier.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

zo jan 07, 2007 14:40

Heb mijn 166 daar laten taxeren, klopte op de euro. Douane neemt taxatierapport zonder gezeur over.Volgende laat ik daar zeker weer doen.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jan 07, 2007 15:47

2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

ALFAST
Member
Member

Re: RE: Kosten invoeren auto vanuit belgie.

zo jan 07, 2007 18:17

Vreemd rekenmodel geeft ALTIJD 90% aan ook al is de auto 50 jr of nog ouder :roll:
Afbeelding

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 08, 2007 11:33

OK gebeld, vreemd verhaal.
Auto moet APK waardig zijn, eerst gekeurd worden door RDW daarna naar aangiftepunt voor BPM.
Dus in mijn geval is het wiel vanonder de auto gereden, hierdoor ook uitlaat af, deuk in scherm, skirt kapot en deuk in de dorpel.
Het wiel en de uitlaat zullen dus eerst gerepareerd moeten worden, deze mogen ook niet in het rapport opgenomen worden.
De rest van de waardeverminderende zaken, zoals krassen hoge km standen ect, die dus niet van invloed zijn op de APK mogen wel worden opgenomen.

Taxatierapport moet afkomstig zijn van een onafhankelijk deskundige, dus een audatex expertiserapport wat je voor 50 eurie bij elk schadebedrijf kan laten maken en een reeele particuliere verkoopwaarde (bepaald door koerslijst autodata, eurotax, ANWB of je eigen expert (schadebedrijf of autobedrijf). De schade wordt in mindering gebracht op deze verkoopwaarde voor de waardebepaling voor het te betalen BPM bedrag.

Ik ga het gewoon proberen met medewerking van een bevriend schadeexpert, omdat ikzelf in deze niet onafhankelijk ben mag ik de taxatie niet zelf maken. (ik weet niet of daar ooit iemand achter zal komen maar ja)
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

cmva
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 08, 2007 11:38

Hoop voor je dat t lukt 350 of 50 euro,maar ik heb zo mijn twijfels, heb .Ben in Roosendaal geweest, zorg ervoor dat ze daar niks aan t rapport moeten veranderen, dus dat de bedragen kloppen.
Hou me aub op de hoogte, heb er ook nog een paar om in te voeren.
Groet CMVA

cmva
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 08, 2007 11:39

RDW controleerde bij mij alleen chassisnr,rest doet de Douane.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

Re: RE: Kosten invoeren auto vanuit belgie.

ma jan 08, 2007 11:42

RDW controleerde bij mij alleen chassisnr,rest doet de Douane.
Vreemd ze vertelden mij dat hij APK waardig moest zijn, ik dacht zelf ook dat alleen het chassisnummer gecontroleerd werd en je later de APK zelf door je eigen garage kan laten uitvoeren.
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

cmva
Advanced Member
Advanced Member

ma jan 08, 2007 11:58

Ik heb m ook bij een gewone garage laten keuren, anders laat een taxatierapport maken ,zet m op aanhanger en rij naar Roosendaal

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jan 08, 2007 13:11

Was ik idd van plan, wiel met 2 bouten vast.
Gaat er volgens mij alleen om dat er geen verschrikkelijke platte naar NL gehaald worden, ik hoorde ook al at bv een kapotte koplamp of een voorruit geen probleem zou zijn.
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jan 08, 2007 19:53

APK-waardig bedoelen ze mee dat alles aanwezig moet zijn op/aan/in/onder de auto, hoeft niette betekenen dat de auto ook APK-goedgekeurd wordt.
scheef wiel is geen probleem, kapotte koplampen ook niet, maar moeten wel bij de auto zijn.

sterker nog, al hang je er een paar koplampen van een opel astra ofzo aan met plakband, is dat voldoende voor de APK-waardigheid

tenminste dat las ik uit dat verhaaltje
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 09, 2007 00:04

Dit zou nog een interessant verhaal voor jou zijn ook, voor de 90.
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 09, 2007 01:00

Ligt eraan wat je precies met de auto wil. Graffiaturo wil pas een kenteken als-ie ermee gaat rijden, en om ermee te rijden moet-ie APK hebben. Dus wat is dan het nut om een kenteken aan te vragen als-ie niet eens door de APK komt?
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

di jan 09, 2007 21:19

de 90 is wel klaar voor een APK goedkeuring, maar

er zitten 4 a 5 delen aan de 90 weaaraan gespoten moet worden, dus dat betekend dat ertoch schade aan de auto zit, dit kan je dan weer van de waarde aftrekken, waardoor de dagwaarde lager wordt, en dus ook het te betalen BPMbedrag :wink:
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

di jan 09, 2007 22:41

Ach so, wist niet dat dat er nog aan zat :wink:
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835