Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 08:36

Waren de berichten, de laatste jaren, zowat vanaf de 156, dat Alfa de enige winstmaker was? Dat net Lancia zich zorgen moest maken?

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 08:48

Volgens Italiaspeed is onder andere de Lancia Ypsilon binnen het Fiat concern een van de zeer goed verkopende auto's. Dat zal wel teniet worden gedaan door de Thesis. Lancia aanbod is slecht gebalanceerd met een groot gat in de Golf/Astra/focus klasse. Alfa heeft wat dat betreft een betere balans in het pakket. Zoals bij alle merken schuift het pakket langzaam omhoog, zodat inderdaad aan de onderkant een gat ontstaat. Goed voorbeeld is renault, nieuwe Clio is behoorlijk groot geworden.
Voor mij hoeft een kleine Alfa geen coupe te zijn, heb je weer geen volume qua omzet. Grandepunto vind ik een meesterwerk.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
Alfa One 156
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: zo okt 30, 2005 21:19
Locatie: Deurne (België)

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 09:03

Voor mij hoeft het ooh niet een coupe te zijn, maar klein EN betaalbaar voor jonge mensen. Ik denk al aan mmijn zoontje die later een nieuwe Alfa zou kunnen kopen.

Dat modellen inderdaad steeds opschuiven qua ruimte heb ik nooit begrepen.

Als je een 156 koopt heeft dat een reden, welke dan ook, dan moet het volgende model toch niet bvb. de grootte hebben van een 166, anders koop je die wel, als dat het gene is wat je wilt.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 11:01

Waar is de spirituele opvolger van de Alfasud??, en een kleine en lichtvoetige coupé? De Brera is te duur en te zwaar. Alfa Romeo had wellicht al lang in het B-segment moeten zijn.
Fiat is met kleine, goedkope modellen gevoeliger voor merken als Kia/Hyundai en opkomst van de Chinese automerken, dan Alfa Romeo.


Maar er is wel wat mis met Alfa Romeo, ondanks komst van de 159/Brera, want de rest van het modellenprogramma is sterk aan het verouderen. De GT redde verkooptechnisch redelijk de eer van Alfa Romeo, maar wie gaat deze coupé nou nog bestellen als je voor een paar duizend euro meer een Brera hebt? De markt voor coupés is al niet groot en je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door in een relatief kort tijdsbestek zowel de GT als de Brera op de markt te brengen. De Brera had wellicht pas over een jaar of twee moeten komen. 2005 is een verloren jaar en men heeft de productie van de 159 nog niet eens onder de knie met allerlei kwaliteitsproblemen.

Ik begrijp dat Marchionne ontevreden is over de vorderingen die Kalbfell bij Alfa Romeo heeft gemaakt. Kalbfell is een echte automan en fixeerde zich op BMW. Dat laatste vond ik wel onverstandig. Anders dan Kalbfell dacht, is BMW niet de belangrijkste concurrent. BMW zit hoger. De verkoop van de166 heeft nooit de 5-serie bedreigd en van een 156, 159 of GT wordt de 3-serie ook niet warm of koud.

Wat is of zijn dan wel de belangrijkste concurrenten van Alfa Romeo? Dat zijn de massamerken. Want voor Italiaanse begrippen mag Alfa Romeo dan een premiummerk zijn, daarbuiten (en de roze bril en Alfa pet afzet), dan valt er weinig premium aan Alfa Romeo te ontdekken.

Laten we wel wezen: wie zit er nou te wachten op een 169? Niemand toch?
Grote, primair voor voorwielaandrijving ontwikkelde sedans, hebben het structureel moeilijk. De Jappen zijn in dit segment afgehaakt, Peugeot 607, Saab 9-5 en Lancia Thesis werken niet. Als je niet tot de gevestigde orde behoort, dan brengen de grote sedans nooit geluk.
Al helemaal niet met een dwars voorin geplaatste motor. Je moet dan, om een hoog vermogen/koppel goed op de weg te krijgen, terugvallen op vierwielaandrijving en dat maakt een auto onnodig zwaar en onzuinig. Bovendien haalt het de lichtvoetigheid en dynamiek uit een auto. Oftewel: je bent bij voorbaat tweede keus/rang en dan heb ik het nog niet eens over het kwaliteitsimago van Alfa Romeo.

Alfa Romeo heeft haar zaakjes niet op orde. Men heeft geen alternatief klaar voor de snel verouderde 147 (de mislukte facelift maakte de zaak alleen maar urgenter). De Brera zal vooral klanten bij de GT weghalen, niet bij de concurrentie. De meerwaarde van de 169 ontbreekt. Een model als de 147 is verantwoordelijk voor 2/3 van de afzet en laat men voorlopig nog links liggen waar meer de focus op moeten liggen als de ontwikkeling van een Brera GTA V8 die er niets eens komt en de battle met BMW waarover niemand binnen FIAT meer rept.

De nieuwe Alfasud moet er i.d. komen. Ypsilon is een 100% vrouwenauto.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 12:24

De GT redde verkooptechnisch redelijk de eer van Alfa Romeo, maar wie gaat deze coupé nou nog bestellen als je voor een paar duizend euro meer een Brera hebt? De markt voor coupés is al niet groot en je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door in een relatief kort tijdsbestek zowel de GT als de Brera op de markt te brengen.
Als de prijzen van de Brera bekend worden, zul je waarschijnlijk zien dat het verschil met de Gt aanzienlijk is. Net zozeer als de 159 behoorlijk veel duurder is dan een 156, om welke reden ik voorlopig heb afgehaakt voor de 159, ondanks dat het een veel betere auto is. Echter ik ben niet bereid er zoveel voor neer te tellen (ook niet voor eender welk andere auto/merk).
Anders dan Kalbfell dacht, is BMW niet de belangrijkste concurrent. BMW zit hoger. De verkoop van de166 heeft nooit de 5-serie bedreigd en van een 156, 159 of GT wordt de 3-serie ook niet warm of koud.
Waarschijnlijk wishfull thinking geweest. Desondanks is de afstand 159 - 3-serie in de meeste opzichten toch bijzonder gering. Maar voordat daadwerkelijk 3-serie kopers over de streep worden getrokken kan jaaaren duren. Ondertussen heeft men wel de prijs reeds fors opgetrokken. Ik hoop voor Alfa dat het gaat werken, maar ze nemen een grote gok.
Wat is of zijn dan wel de belangrijkste concurrenten van Alfa Romeo? Dat zijn de massamerken. Want voor Italiaanse begrippen mag Alfa Romeo dan een premiummerk zijn, daarbuiten (en de roze bril en Alfa pet afzet), dan valt er weinig premium aan Alfa Romeo te ontdekken.
Wat is een massamerk? BMW maakt véél meer auto's dan Alfa. Eigenlijk is Alfa juist in Italië een massamerk, niet daarbuiten. Maar alleen van goede styling zal men niet veel langer kunnen leven. Kijk eens naar de eerste foto's/tekeningen van de Mondeo opvolger! Niet dat ik Ford zou willen rijden, maar het dreigt er toch serieus goed te gaan uitzien.
Laten we wel wezen: wie zit er nou te wachten op een 169? Niemand toch?
Grote, primair voor voorwielaandrijving ontwikkelde sedans, hebben het structureel moeilijk. De Jappen zijn in dit segment afgehaakt, Peugeot 607, Saab 9-5 en Lancia Thesis werken niet. Als je niet tot de gevestigde orde behoort, dan brengen de grote sedans nooit geluk.
Al helemaal niet met een dwars voorin geplaatste motor. Je moet dan, om een hoog vermogen/koppel goed op de weg te krijgen, terugvallen op vierwielaandrijving en dat maakt een auto onnodig zwaar en onzuinig. Bovendien haalt het de lichtvoetigheid en dynamiek uit een auto. Oftewel: je bent bij voorbaat tweede keus/rang en dan heb ik het nog niet eens over het kwaliteitsimago van Alfa Romeo.
Volledig mee eens. Italianen -en Fransen- willen niet snappen dat mensen géén grote dure auto's van hen willen kopen (Quattroporte e.d. even buiten beschouwing, maar dat zijn geen aantallen). Zal met het ego van de managers te maken hebben. Ze willen allemaal de grootste hebben :wink:
Zelfs in de tijd dat de Giulia succesvol was, zijn grote Alfa's al geflopt: 2000/2600, later de 6.
Wat ik wel eens had willen zien of een kruising tussen 156 en 166 goed had verkocht. M.a.w. iets groter dan de 156, op z'n minst zonder sportpakket het comfort van een 166, maar dan wel met een prijs die meer richting 156 lag. Een auto die een paar cm groter is kost qua productie uiteraard nauwelijks meer, het gaat om de hoofdcomponenten, niet een paar kg ijzer.
Je hebt volkomen gelijk, de 166 kun je niet vergelijken met een 5-serie of zelfs maar een A6. Qua uitrusting/snufjes loopt de 166 veel verder achter in z'n marktsegment dan de 156. Sterker nog, zelfs na de facelift van beide modellen liep de 166 zelfs achter t.o.v. van de 156. 166 bijv. geen gordijnairbags achteraan, 156 heeft ze wel. Het gaat er niet om of je een bi-zone airco e.d. nodig hebt, maar als de markt dat vraagt, zul je toch mee moeten doen. Ik wijt dat aan het feit dat de produktieaantallen van de 166 te laag zijn om fatsoenlijk te investeren in actualisatie van zo'n model.

Dus m'n punt is, stop je energie in één middenklassemodel, vergeet een grote sedan, en daardoor kun je van dat ene model een veel beter auto maken. Snelle GTA uitvoeringen voor de top van het segment. Daarboven, geen Alfa maar Maserati in kleinere aantallen. Maar als Maserati op Afla 4WD platforms gaat komen, mag je ook serieus vrezen voor de toekomst van dat merk.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 13:02

Ik twijfel aan de winstgevendheid van GTA modellen. De 156 GTA, de 147 GTA en de GT zijn variaties op één thema. De drie Alfa's beconcurreerden vooral elkaar, in plaats van de concurrentie. Het is tijd voor wat anders.


Zit Alfa Romeo nu zo lekker in haar vel als dochter van Fiat? Fiat heeft genoeg sores aan haar hoofd en daarnaast is er de competitiestrijd met dat andere premiummerk van Fiat, Lancia. Nu komt in 2007 een nieuwe Delta. En waar rooft Lancia met name buiten Italia voornamelijk kopers vandaan? Inderdaad, bij Alfa Romeo. Volkswagen, Toyota, Nissan en Honda: die hebben ook allemaal één premiummerk. En hetzelfde geldt eigenlijk ook voor Ford/Volvo en Opel/Saab (de echt exclusieve merken Jaguar, Bentley, Maserati en Lamborghini even buiten beschouwing). Fiat is met twee premiummerken niet goed in balans. Voor Alfa Romeo hoeft een verkoop niet slecht uit te pakken, integendeel. Men kan er waarschijnlijk een hoop centen voor vangen nu men nieuwe modellen heeft.

Hoe graag ik het ook zou willen, het zou onverstandig zijn om een Alfa Romeo 169 op een ingekort Maserati QP platform te lanceren en tegelijkertijd met
een Maserati op dezelfde basis in E-segment.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

Re: RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 14:45

De nieuwe Alfasud moet er i.d. komen. Ypsilon is een 100% vrouwenauto.
Sorry hoor Bert maar dat vind ik dikke bullshit, ik vind de nieuwe Ypsylon een van de mooiste auto's die er de aatste tijd op de weg is gekomen, vergelijkbaar met de lancia Appia eerste serie uit de jaren 50. Dat iets klein, trendy en designachtig is maakt het nog niet gelijk een 100% vrouwenauto is (ook al wordt de marketing daar wel op gericht). Over de Alfasud werd vroeger ook nog wel eens gezegd dat het een auto voor vrouw was, wat een flauwekul.....

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 15:14

Dus....het is geen waarde oordeel maar een constatering. Net als de Renault Twingo zeer specifiek bedacht voor een vrouwelijke doelgroep.

Een redacteur van Elle weet toch wie de doelgroep is maar iedereen mag het lezen/kopen nietwaar??

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 15:33

Ypsilon is een 98% vrouwenauto (+/- 0.8% SD n=400 p<0.000001 tov 147 controle groep)

Zo nu is het ook wetenschappelijk onderbouwd ! ;)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 15:51

Voila de resultaten bron: automobiliste.nl

Personenautoverkopen in Nederland aan particulieren, naar geslacht  in 2004             
 
Man
Vrouw
Totaal

Peugeot
13.489 
7.288
20.777

Fiat
6.186
6.677 
12.863

Opel
18.846
6.667
25.513

Ford
12.778
6.308
19.086

Citroen
9.528 
5.358 
14.886

Renault
12.980 
5.236 
18.216

Toyota
13.067
5.021
18.088

Suzuki
5.386
4.697 
10.083

Volkswagen
9.017
4.350
13.367

KNIP-KNIP-KNIP

Smart
362 
385
747

Alfa Romeo
971
378 
1.349

Lancia
150
226 (!!!!!!!!!!!)
376

Chrysler
596
216
812

Land Rover
244
142
386

Saab
557 
142 
699

Subaru
1.037
140
1.177

Rover
447
139
586

Jeep
93
52 
145

MG
108
42
150

Jaguar
244
40
284

Lexus
165 
36 
201

Porsche
133
22
155

SsangYong
76
13
89

Chevrolet-US
46
7
53

Cadillac
14
2
16

Ferrari
12
0
12

Maserati
4
0
4

~Overigen
1.280
162
1.442

Totaal
156.916
74.223
231.139

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 16:00

Nou nou, een verhouding van 60/40.... (maakt het nog geen vrouwenauto)

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: NIEUWE KLEINE ALFA

za jan 14, 2006 16:59

Nou nou, een verhouding van 60/40.... (maakt het nog geen vrouwenauto)
150 vs 226 (66% vrouw) op een gemiddelde van 156.916 vs. 74.223 (32%) !!

Gebruikersavatar
sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3889
Lid geworden op: za feb 05, 2005 22:48
Locatie: World city Hardenberg

RE: NIEUWE KLEINE ALFA

zo jan 15, 2006 11:00

Hallo luitjes

tkan mij geen bal schelen of er mannen of vrouwen in rijden als ie er maar komt :-({|=

liefst met een boxertje natuurlijk \:D/

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”