De GT redde verkooptechnisch redelijk de eer van Alfa Romeo, maar wie gaat deze coupé nou nog bestellen als je voor een paar duizend euro meer een Brera hebt? De markt voor coupés is al niet groot en je snijdt jezelf alleen maar in de vingers door in een relatief kort tijdsbestek zowel de GT als de Brera op de markt te brengen.
Als de prijzen van de Brera bekend worden, zul je waarschijnlijk zien dat het verschil met de Gt aanzienlijk is. Net zozeer als de 159 behoorlijk veel duurder is dan een 156, om welke reden ik voorlopig heb afgehaakt voor de 159, ondanks dat het een veel betere auto is. Echter ik ben niet bereid er zoveel voor neer te tellen (ook niet voor eender welk andere auto/merk).
Anders dan Kalbfell dacht, is BMW niet de belangrijkste concurrent. BMW zit hoger. De verkoop van de166 heeft nooit de 5-serie bedreigd en van een 156, 159 of GT wordt de 3-serie ook niet warm of koud.
Waarschijnlijk wishfull thinking geweest. Desondanks is de afstand 159 - 3-serie in de meeste opzichten toch bijzonder gering. Maar voordat daadwerkelijk 3-serie kopers over de streep worden getrokken kan jaaaren duren. Ondertussen heeft men wel de prijs reeds fors opgetrokken. Ik hoop voor Alfa dat het gaat werken, maar ze nemen een grote gok.
Wat is of zijn dan wel de belangrijkste concurrenten van Alfa Romeo? Dat zijn de massamerken. Want voor Italiaanse begrippen mag Alfa Romeo dan een premiummerk zijn, daarbuiten (en de roze bril en Alfa pet afzet), dan valt er weinig premium aan Alfa Romeo te ontdekken.
Wat is een massamerk? BMW maakt véél meer auto's dan Alfa. Eigenlijk is Alfa juist in Italië een massamerk, niet daarbuiten. Maar alleen van goede styling zal men niet veel langer kunnen leven. Kijk eens naar de eerste foto's/tekeningen van de Mondeo opvolger! Niet dat ik Ford zou willen rijden, maar het dreigt er toch serieus goed te gaan uitzien.
Laten we wel wezen: wie zit er nou te wachten op een 169? Niemand toch?
Grote, primair voor voorwielaandrijving ontwikkelde sedans, hebben het structureel moeilijk. De Jappen zijn in dit segment afgehaakt, Peugeot 607, Saab 9-5 en Lancia Thesis werken niet. Als je niet tot de gevestigde orde behoort, dan brengen de grote sedans nooit geluk.
Al helemaal niet met een dwars voorin geplaatste motor. Je moet dan, om een hoog vermogen/koppel goed op de weg te krijgen, terugvallen op vierwielaandrijving en dat maakt een auto onnodig zwaar en onzuinig. Bovendien haalt het de lichtvoetigheid en dynamiek uit een auto. Oftewel: je bent bij voorbaat tweede keus/rang en dan heb ik het nog niet eens over het kwaliteitsimago van Alfa Romeo.
Volledig mee eens. Italianen -en Fransen- willen niet snappen dat mensen géén grote dure auto's van hen willen kopen (Quattroporte e.d. even buiten beschouwing, maar dat zijn geen aantallen). Zal met het ego van de managers te maken hebben. Ze willen allemaal de grootste hebben
Zelfs in de tijd dat de Giulia succesvol was, zijn grote Alfa's al geflopt: 2000/2600, later de 6.
Wat ik wel eens had willen zien of een kruising tussen 156 en 166 goed had verkocht. M.a.w. iets groter dan de 156, op z'n minst zonder sportpakket het comfort van een 166, maar dan wel met een prijs die meer richting 156 lag. Een auto die een paar cm groter is kost qua productie uiteraard nauwelijks meer, het gaat om de hoofdcomponenten, niet een paar kg ijzer.
Je hebt volkomen gelijk, de 166 kun je niet vergelijken met een 5-serie of zelfs maar een A6. Qua uitrusting/snufjes loopt de 166 veel verder achter in z'n marktsegment dan de 156. Sterker nog, zelfs na de facelift van beide modellen liep de 166 zelfs achter t.o.v. van de 156. 166 bijv. geen gordijnairbags achteraan, 156 heeft ze wel. Het gaat er niet om of je een bi-zone airco e.d. nodig hebt, maar als de markt dat vraagt, zul je toch mee moeten doen. Ik wijt dat aan het feit dat de produktieaantallen van de 166 te laag zijn om fatsoenlijk te investeren in actualisatie van zo'n model.
Dus m'n punt is, stop je energie in één middenklassemodel, vergeet een grote sedan, en daardoor kun je van dat ene model een veel beter auto maken. Snelle GTA uitvoeringen voor de top van het segment. Daarboven, geen Alfa maar Maserati in kleinere aantallen. Maar als Maserati op Afla 4WD platforms gaat komen, mag je ook serieus vrezen voor de toekomst van dat merk.