Motor voor een Giulia

1600, standaard 102 pk.
8%
4
1750, standaard 118 pk.
6%
3
2000, standaard 131 pk.
56%
29
2000 TS, standaard 148 pk.
31%
16

Totaal aantal stemmen: 52
AlfettaQO
Member
Member

RE: Motor voor een Giulia.

vr jan 06, 2006 21:10

Ik heb in mijn Alfetta een 2.1 Nord blok, carbs met K&N broodtrommels, snelle nokkenassen, HC-zuigers van Cosworth, gebalanceerd, lichter vliegwiel, spaghetti-spruitstuk, voorste demper vervangen door een rechte pijp en een Ansa midden- en einddemper. Het is nog steeds een lekker lopende auto met prachtig geluid. Perma-grijns verzekerd :lol:.

Voor het volgende project wil ik een TS gebruiken en denkelijk met injectie.

@Giulia 75: bedoel je een TS 8V? Hoe staan jullie tegenover een 2.0 TS van een 155?

Marco

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Re: RE: Motor voor een Giulia.

vr jan 06, 2006 21:23

Ik heb in mijn Alfetta een 2.1 Nord blok, carbs met K&N broodtrommels, snelle nokkenassen, HC-zuigers van Cosworth, gebalanceerd, lichter vliegwiel, spaghetti-spruitstuk, voorste demper vervangen door een rechte pijp en een Ansa midden- en einddemper. Het is nog steeds een lekker lopende auto met prachtig geluid. Perma-grijns verzekerd :lol:.

Voor het volgende project wil ik een TS gebruiken en denkelijk met injectie.

@Giulia 75: bedoel je een TS 8V? Hoe staan jullie tegenover een 2.0 TS van een 155?

Marco
Een 2.0 TS van een 155 past (redelijkerwijs) niet in een 105-serie. Blok is te hoog, carter is te raar van vorm, voorwielaandrijving, enz, enz... En ja, ik heb het 155 aan de takel in mijn Giulia gehad.... (en er heel snel weer uit gehaald!!!)

@1750GTV, moeilijk te zeggen maar de netheid bepaald voor een groot deel de kosten. Zelf doen scheelt enorm! En is niet echt moeilijk. Meer het weten te combineren van de juiste delen. :wink:

@ @@, ik heb webers en dello's, zo goed? :wink:
Dirk - Giulia2000TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 06, 2006 21:26

Zoals reeds geschreven zijn er verschillende mogelijkheden en alles heeft zijn voordelen en nadelen. Ik kan dus niet stemmen, want ik weet niet wat jij voor ogen hebt. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

psillen
Guru
Guru

vr jan 06, 2006 21:42

Ik mis nog een keuze: de 1300.

Geen gekheid, slechts één keer met de 1300 Nord gereden, maar dat was toevallig wel een top exemplaar
in een Giulia. Een heerlijke toerenmotor, hoewel hij vanzelfsprekend het koppel van de grotere motoren mist.

Zelf heb ik een Giulia met de 1.6 102 pk gehad. Qua vermogen en koppel voldoende om redelijk rap met je
Giulia onderweg te zijn. Echter, de 1600 vind ik qua loopeigenschappen de minst prettige motor.

Ondergewaardeerd is m.i. de 1750/1800. Daar zit een bijzonder mooi geluid in en levert heel goede
prestaties. Maar als het om het pure vermogen of koppel gaat, moet je uiteraard voor de 2.0 gaan.
Naar mijn idee de versie met carburateurs. Het klinkt ten eerste ongekend goed, carburateurs horen
uiteraard bij een Giulia en je kunt zelf nog eens wat afstellen en dat is voor mij een deel van de fun van
een klassieker.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jan 06, 2006 22:26

Die heeft ie al... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Carabinieri
Full Member
Full Member

za jan 07, 2006 12:07

Die heeft ie al... :wink:
Afbeelding

Nee, een hele mooie 1750. :wink:

Carabinieri
Full Member
Full Member

za jan 07, 2006 12:15

Zoals reeds geschreven zijn er verschillende mogelijkheden en alles heeft zijn voordelen en nadelen. Ik kan dus niet stemmen, want ik weet niet wat jij voor ogen hebt. :wink:
Het gaat om jouw keuze, daar ben ik benieuwd naar.

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 12:43

Ik zou nooit standaard kiezen ;)
Maar goed, de 2 liter Nord is een soepelere motor dan de TS.. die heeft toch wat gebrek aan trekkracht onderin.
Zelf zou ik zeer zeker de boel opengooien en reviseren... HC zuigers of motronic zuigers erin en de rest van het geld in leuke nokkenassen..

Er is geen TS die in de buurt komt dan!!
Eigenlijk gaat het er niet om wat voor type motor je kiest, maar wie hem gebouwd heeft!!!

Net bij topgear gezien dat sommige exclusieve merken de naam van de motor bouwer erop zetten.. Dat heeft wel wat ;)

Uit ervaring kies ik iig voor de 2 liter nord.. de makkelijkste de betrouwbaarste en de snelste (voor op de weg)

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 07, 2006 13:16

Vraagje:
Wat gaat een inbouw van een TS blok in een 105 kosten als je alles laat doen, afgezien van blokrevisie?
NEEE ! AF! Arme lieve 75..... ;)

Andretti Molletti

za jan 07, 2006 13:32

Vraagje:
Wat gaat een inbouw van een TS blok in een 105 kosten als je alles laat doen, afgezien van blokrevisie?
NEEE ! AF! Arme lieve 75..... ;)
Maak je niet druk... dat blok is niet meer te redden ;)

alfasud1972
Guru
Guru

za jan 07, 2006 14:32

Als het originele blok er nog in zit zou ik die er lekker in laten zitten, zo niet dan zou ik op zoek gaan naar een motor zoals die er origineel in heeft gezeten.

roel
Advanced Member
Advanced Member

zo jan 08, 2006 13:29

Ik zou nooit standaard kiezen ;)
Maar goed, de 2 liter Nord is een soepelere motor dan de TS.. die heeft toch wat gebrek aan trekkracht onderin.
Zelf zou ik zeer zeker de boel opengooien en reviseren... HC zuigers of motronic zuigers erin en de rest van het geld in leuke nokkenassen..

Uit ervaring kies ik iig voor de 2 liter nord.. de makkelijkste de betrouwbaarste en de snelste (voor op de weg)
Tja, maar ik zie niet echt in wat er mis is met een GOEDE standaard 2.0! Scheelt het dan zoveel als je NC zuigers en hete nokkenstokken monteert dan? Komt er dan niet gelijk veel meer bij kijken, zoals carbs, uitlaat etc.? Wordt zo'n blok niet te onrustig voor op de weg?

Ik vind dit namelijk wel een interessante discussie, want het 2.0 blok wat nu in mijn supertje ligt gaat eruit voor revisie (omdat ik graag een vers blokkie heb EN een schone oprit EN een geen verbruik van 1 op 6). Ik moet nu dus ook de keuze maken tussen standaard 2.0 of gelijk 'opleuken' (maar ja, als je het zelf doet, is standaard waarschijnlijk de veiligere keuze).

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Carabinieri
Full Member
Full Member

vr jan 13, 2006 01:36

Iedereen bedankt voor zijn reacties (misschien gaat het nog wel even door) en zijn keuzes. Voor 99 procent zeker gaat het 1750 torretje erweer in, met een paar aanpassingen natuurlijk 8) . Vind het een mooi blokje. Een 2 liter TS zou mijn andere keuze zijn geweest, maar ga toch voor een meer juiste tijdsperiode motor, al lijkt het mij wel een hele mooi uitdaging.

Groet.

Egbertone
Guru
Guru

vr jan 13, 2006 07:47

Standaard of niet standaard....

Aangezien een Giulia nooit standaard met een 2-liter is uitgerust, is een standaard 2-liter misschien wel standaard maar, niet voor een Giulia. Dus een standaard 2-liter in een Giulia is misschien wel standaard maar toch ook niet standaard.....

simpel toch :wink:

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jan 13, 2006 09:08

paar dingen, afgezien van idd Dre's verhaal.
Maar puur redenerend vanuit budget; Een 1750 motor....
Want ja je kan wel een TS kopen voor 200 punten, maar van een 2.0 moet je het duurste dan nog hebben. Het vliegwiel. Je kan de oliepomp en carter van je oude 1600je wel gebruiken maar hebt dan nog geen vliegwiel. En de kruk moet geboord... Een 1750 motor is errug leuk, kun je je 1600 kop op zetten, goes like shit.
Is naar mijn idee de goedkoopste manier om meer vermogen met originele looks te krijgen.
En ik heb er 2 gehad, met 1600 kop, en nogmaals; ERRUG leuk!
Vind je low budget een complete 2.0 dan zeg ik OK! de nadruk op compleet. De staat is dan minder relevant, want of je een 2.0 of een 1600 moet reviseren dat maakt niks uit. Dat is het mooie van Nordjes. Het is vrijwel ALTIJD te reviseren. Set zuigers en bussen, lagerwerk, en je bent er. Dan een goede motorenbouwer, of zelf met veel geduld.
Voor een 2.0 nodig: als gezegd vliegwiel, uitlaatspruitstukken bij voorkeur, 2.0 carbs. (1300 carbs gaan niet werken, 1600 of 1750 carbs wel, maar denk aan de sproeiers) Bij de carbs, belangrijk, ook de stang van het blok naar het luchtfilter, want van een 2.0 is langer!!! (anders gaan de rubbers stuk)
TS of turbo is HEEL ander verhaal, laat staan een 16V motor, das een drama, en eigenlijk ook een Fiat motor.
Heb je geld zat: een Montreal V8!!!!!!!!!!!!!!! (yummie in je berlina!, en het kan, want al een spider gezien met een V8, en die heeft met afstand de kleinste motorruimte.)
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”