LC
Member
Member

RE: Top Gear uitzendingen te downloaden?

zo nov 27, 2005 20:04

In een van de laatste afleveringen van Top Gear werd de Brera (2.2) even behoorlijk in de tang genomen: Prijs..... "That's much!" Acceleratie 0-60 mph (ca 8.5 s) "Uh, that's much too!". Kwam er op neer dat de acceleratie niet meer van deze tijd was voor een sportcoupé en dat in de jaren 70 een Rover saloon al de zelfde cijfers had! Natuurlijk weer erg gechargeerd (Volgens mij had de Rover 3500 ca 10 s nodig voor 0-100), maar spreekt toch boekdelen over de huidige status van ons merk.
Tevens zag ik in een aflevering van Fifth Gear (via de zelfde site te downloaden) een circuit-vergelijk tussen een GT 3.2 een een Mazda RX8, waarbij de Mazda wat sneller was dan de Alfa. Daarbij een commentaar waaruit bleek dat ook door deze mensen (oa Tiff Needell) werd gevonden dat Alfa niet meer is wat het geweest is: Wèl mooi design, maar te zwaar en niet meer toonaangevend in sportiviteit.

Dat is wel anders geweest: Ik weet nog toen mijn vader in '80 zijn Alfetta 2.0 Lusso kocht (nu mijn restauratie-auto): De Alfetta was in principe al bijna 10 jaar op de markt was en toch was er geen auto voor dat geld te koop met meer vermogen en betere prestaties, ook duurdere 2 liters haalden geen 130 pk (Lotus uitgezonderd, maar die waren 2x zo duur). En een Saab Turbo was aanmerkelijk duurder, had weliswaar 145 pk maar was niet sneller op papier (wsch wel bij tussen-acceleraties trouwens).
En denk eens aan de Giulia in zijn tijd, toonaangevend qua sportiviteit, een sport-sedan avant la lettre (ooit eens door Ton Roks gesteld).

Jammer, jammer, jammer! :cry:

Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo nov 27, 2005 20:48

vroeger waren alleen Alfa's en zo snel, nu loopt iedere klote-Opel over de 200 km/u
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 28, 2005 12:46

Afbeelding

LC
Member
Member

ma nov 28, 2005 13:26

Dat zijn wel heel optimistische cijfers, ik kan me niet voorstellen dat die alleen te verklaren zijn uit het verschil 60 mph en 100 km/u (dat is maar 4 km/u). Wij hadden vroeger thuis één van de eerste Peugeots 604 :oops: en ik weet nog goed dat de officiële 0-100 tijd 10,5 s was ( in roadtests haalde ie dat nooit). Anderzijds: Bij veel auto's kan het verschil tussen 60 mph en 110 km/u nèt het van 2 naar 3 schakelen zijn, en dat kost natuurlijk onevenredig veel tijd.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 28, 2005 14:05

De Brera doet trouwens 0-62mph in 8.6 seconden maar dat zijn de waarden die Alfa Romeo heeft opgegeven.
8.6 seconden vind ik geen slechte waarden maar blijft ietwat teleurstellend voor een 185 pk motor.

Zal allemaal wel heel netjes en braaf rijden met een goede wegligging maar het doet mij weinig.
Ik geloof het nu verder wel met de moderne Alfa's.....Is this it?? Ja, dit zijn de Alfa's van de toekomst.

Meeste Rover 3500's acceleren van 0-100km/h in 10 sec omdat men lang geen goede handgeschakelde versnellingsbak leverden.
Pas bij SD1 heeft Rover 5-bak ontwikkeld die ook te gebruiken was voor Jaguar/Daimler en TR8.
Ik heb zelf ook een met een drietraps GM automaat maar 1 wordt alleen ingeschakeld bij volgas bij het
stoplicht maar meeste tijd rij je weg in 2.

LC
Member
Member

Re: RE: Top Gear uitzendingen te downloaden?

ma nov 28, 2005 14:11

Zal allemaal wel heel netjes en braaf rijden met een goede wegligging maar het doet mij weinig.
Ik geloof het nu verder wel met de moderne Alfa's.....Is this it?? Ja, dit zijn de Alfa's van de toekomst.
Helaas, ik geloof het ook wel: Op naar Lotus, Porsche of BMW. En wat Alfa's betreft: ik heb gelukkig mijn Alfetta nog en tzt misschien een fijne 75 TS (dit keer echt om te rijden).....

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”