Op
112 drenthe is te zien hoe een Alfa 155 na brand met zichzelf aan de haal gaat. Op een foto is de LPG tank zichtbaar. Dat schijnt toch behoorlijk veilig te zijn. Hij zit er nog heel in. Ze hebben hem wel afgekoeld. Dit ivm ontploffingsgevaar. Maar dan nog.
Tijdens mijn lessen LPG is mij geleerd dat zo'n tank van lpg niet kan ontploffen. Dit komt omdat wanneer de temperatuur in de tank te hoog wordt de druk dus ook te hoog wordt. Hierdoor laat het overdrukventiel vloeibaar gas uit de tank stromen. Doordat dit steeds beetje bij beetje gaat, kan de tank niet ontploffen. Bovendien is vloeibaar gas niet brandbaar. Hierbij is het wel van belang dat de tank goed geplaatst is.
Dit kun je denk ik ook vergelijken wanneer de de gasslang loskoppelt, dan ontsnapt er ook wat gas. Hierbij zou je in theorie wel een vuurtje bij kunnen houden. Dat zal ook nooit ontbranden. Dit komt omdat het vloeibaar is, de lambda waarde is niet goed voor een verbranding.
Dus gas is idd redelijk veilig en gelukkig wordt het nu ook op een erg vervelende manier gedemonstreerd.
Rens
PS. trouwens bij mij werkt de link nu even niet.
PS2. even in het Nederlands geschreven