yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Alfa Mito Multiair

ma jun 15, 2009 21:27

Als mijn Boxer stationair staat te draaien daar kan ik van genieten :D

Stel nu je koopt een MiTo QV 170pk, en dat ding valt elke keer stil als je stopt, daar krijg ik toch geen sportieve gevoelens bij! :?
Ik weet het nu niet of dat het standaard wordt op elke versie, maar het zou beter zijn één groene versie uit te brengen bv. MiTo 1.4 105 pk met start- stop systeem, ipv het hele MiTo multiair gamma!
Dat de kopers nog altijd zelf kunnen kiezen! MeNot!:wink:

Ik ben nu zelf geen meckanieker, maar ik weet nu wel dat een startmotor altijd veel belast wordt, en dat dan constant, start, stop, start, stop, start enz...
Daar gaan nog problemen van komen!
Waarom zou het automatisch afslaan van de auto bij stilstaan in stad of file niet sportief zijn? Laat je uit 'sportiviteit' ook je TV altijd aanstaan? Bullsh*t! Dit is nou nét een van de weinige milieumaatregelen aan een auto die het karakter totaal niet beïnvloeden en júist in de steden een boel hinder weg kunnen nemen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

alfa_ricardo
Member
Member
Contacteer: Website

wo jun 17, 2009 00:08

Autorijden moet nog altijd een beetje leuk blijven!
Daar ben ik het mee eens. De lol van stationair draaien ontgaat me echter volledig, maar het zal aan mij liggen.

Als mijn Boxer stationair staat te draaien daar kan ik van genieten :D

Stel nu je koopt een MiTo QV 170pk, en dat ding valt elke keer stil als je stopt, daar krijg ik toch geen sportieve gevoelens bij! :?
Ik weet het nu niet of dat het standaard wordt op elke versie, maar het zou beter zijn één groene versie uit te brengen bv. MiTo 1.4 105 pk met start- stop systeem, ipv het hele MiTo multiair gamma!
Dat de kopers nog altijd zelf kunnen kiezen! MeNot!:wink:

Ik ben nu zelf geen meckanieker, maar ik weet nu wel dat een startmotor altijd veel belast wordt, en dat dan constant, start, stop, start, stop, start enz...
Daar gaan nog problemen van komen!
Ik denk dat het Start-Stop systeem met de DNA-schakelaar te regelen valt. Waarschijnlijk wordt het systeem in de D-stand uitgeschakeld.

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Alfa Mito Multiair

wo jun 17, 2009 11:06

De enige bedenking die ik bij dat soort systemen heb, is dat het de techniek gevoeliger maakt. Niet alleen kan dit soort systemen zelf kapot, maar ALS je startmotor gammel wordt, heb je er tien keer zoveel last van.
En het vertrouwen dat het allemaal wel goed uitgewerkt zal zijn voordat ze het aanbieden heeft met de elektronicadrama's bij Merc en BWM destijds een redelijke deuk opgelopen.

Maar verder, ik denk dat je het geprobeerd moet hebben voordat je een goed oordeel kunt vormen over hoe het in het gebruik is.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 17, 2009 12:29

Eh, nu ging het hier toch over Multi-air, dat is het klepbedienings systeem. Dat er op die motor generatie nu ook allerlei andere systemen geschroefd zijn snap ik.
Mutli-air is weer een grote vinding van de heren en dames bij FPT (FIAT powertrain technologies). Niet zo groot als common-rail, want een gaskleploze motor bestaat al (blauwe propeller merk), maar dit is haast te zien als Generation 2.0.

Tja, en wat betreft die gevoeligheid, klopt. Maar weet iedereen nog hoe het is om bij regen in de winter steeds stil te vallen omdat er weer eens water in de verdelerkap zit? En die niet zo handige familie/vrienden (ga er maar even vanuit dat alle alfisten heel goed aanvoelen wat hun alfa doet) keer op keer de motor lieten verzuipen met de choke?
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Tom VDW
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 20:01

De enige bedenking die ik bij dat soort systemen heb, is dat het de techniek gevoeliger maakt. Niet alleen kan dit soort systemen zelf kapot, maar ALS je startmotor gammel wordt, heb je er tien keer zoveel last van.
En het vertrouwen dat het allemaal wel goed uitgewerkt zal zijn voordat ze het aanbieden heeft met de elektronicadrama's bij Merc en BWM destijds een redelijke deuk opgelopen.

Maar verder, ik denk dat je het geprobeerd moet hebben voordat je een goed oordeel kunt vormen over hoe het in het gebruik is.
Mijn mening is dat het verplicht in elke auto moet komen en onuitschakelbaar :evil: .
Vandaag weer wat kilometertjes in de auto gezeten (ook nog een Mercedes in het gat van de 156 gekregen) en niks is hatelijker dan aan de stoplichten een mooie verstikkende uitlaatgeur in je neus tekrijgen.
Het zou toch veel leuker zijn moest alles auto's eventjes stil liggen bij fille of bij stoplichten...

En kan je zeggen...zo een systeem werkt echt wel vlot (althans bij de grote concurrent van de Mito :lol: )...

Trenta3
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 20:24

Mijn mening is dat het verplicht in elke auto moet komen en onuitschakelbaar :evil: .
Ook in de 75 :?: :?

Tom VDW
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 20:32

Das iets anders hé, kan je stilaan catalogeren als oldtimer.
Auto's van de jaren 50 hoeven ook geen gordels :wink: ...
Het zou al heel wat zijn moesten ze beginnen met de nieuwe wagens...zou er al heeeeel wat veranderen.

Zal ik je dan toch eens moeten meenemen in augustus voor een proefritje start/stop :lol: :lol: :lol:

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 17, 2009 21:29

Het zou al heel wat zijn moesten ze beginnen met de nieuwe wagens...zou er al heeeeel wat veranderen.
Weet je het zeker? Een auto verbruikt maar tussen de 0,5 en 1 liter brandstof per uur stationair draaien. En bij het weer starten zal er ongetwijfeld steeds een klein beetje brandstof verloren gaan, al was het maar omdat de startmotor even aan moet. Zou het dan werkelijk zoveel zoden aan de dijk zetten? Elk beetje helpt, okee, maar of er echt heel wat gaat veranderen ?
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD

Tom VDW
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 21:32

Weet je het zeker? Een auto verbruikt maar tussen de 0,5 en 1 liter brandstof per uur stationair draaien. En bij het weer starten zal er ongetwijfeld steeds een klein beetje brandstof verloren gaan, al was het maar omdat de startmotor even aan moet. Zou het dan werkelijk zoveel zoden aan de dijk zetten? Elk beetje helpt, okee, maar of er echt heel wat gaat veranderen ?
Gaat me niet om het verbruik hoor...gewoon om de omgeving op zich. Twee kennissen van mij hebben al eens een CO2 vergiftiging opgelopen door het aanschuiven in de fille in de kennedytunnel. Leuk is toch anders niet?

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jun 17, 2009 21:38

Gaat me niet om het verbruik hoor...gewoon om de omgeving op zich. Twee kennissen van mij hebben al eens een CO2 vergiftiging opgelopen door het aanschuiven in de fille in de kennedytunnel. Leuk is toch anders niet?
Dat is naar voor die kennissen. Maar als ik de gemiddelde file ken, wordt daarin erg weinig volledig stilgestaan (en geloof me, ik ben ervaringsdeskundige).

Tom VDW
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 21:46

Stadscentra zijn ook allesbehalve leuk.
Sinds twee jaar verhuisd naar de rand van het centrum met beetje meer natuur. Je kan weliswaar het verschil ruiken. Oké komt niet alleen door stilstaande wagens, maar dan vind ik het gewoon het ergste. En alle beetjes helpen toch :lol:

Maar het ging ier dus over de multiair :lol:

Erwinn
Advanced Member
Advanced Member

wo jun 17, 2009 23:02

Wat hier boven gezegd wordt, start-stop is roeren in de marge... ik hoef die meuk ook niet. Elke 50.000km startmotor vervangen :roll: (welke ook gefabriceerd, verscheept en geplaatst moet worden ;))
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Tom VDW
Guru
Guru

wo jun 17, 2009 23:03

Wat hier boven gezegd wordt, start-stop is roeren in de marge... ik hoef die meuk ook niet. Elke 50.000km startmotor vervangen :roll: (welke ook gefabriceerd, verscheept en geplaatst moet worden ;))
Zolang de zaak betaald :lol: :lol: :lol: blijft trouwens alfa ook bestaan :lol:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”